• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

slangkoppling?

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
var köper man en sådan universalkoppling till vattenslang som går till olika slags vattenkranar runt om i europa mvh hans
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: slangkoppling?

Biltema har en koppling som man kan "klämma" på en vanlig kran i tvättstället, den finns tyvärr inte på nätet.
Benndix
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: slangkoppling?

Skall man ta vatten från ställplats stationerna i Tyskland så måste man ha 3/4 tum koppling.Skall man tanka vatten här hemma på bensinmackar så måste man ha 1/2 tum kopling.Såna koplingar finns det på här hemma på Ica Maxi,och på byggvaruhusena.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: slangkoppling?

Är detta en användbar krannyckel?
Triangel, fyrkantsöppning 8mm, fyrkantsöppning 6mm, rund 5mm med yttre vingar.
 

Bilagor

  • Kran universal.jpg
    Kran universal.jpg
    14 KB · Visningar: 546

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: slangkoppling?

Nej, tanken var att på t ex bensinstationer kunna manövrera vattenutkastaren med medhavd nyckel utan att behöva besvära personalen.
Hade med mig en 4-kantsnyckel i somras men i vattenutkastaren på bensinstationen krävdes en triangelformad nyckel.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: slangkoppling?

Vi tankar till 95% på mackar när det gäller vatten till husbilen. Ofta kostar det en Euro på kontinenten medan det brukar vara gratis här i Sverige än så länge.

Det är alltid bra att ta med kopplingar till 1/2", 3/4" och 1" gängor. Det finns också kopplingar att skruva på kranens gänga för strilen. Sedan kan det vara bra att komplettera det hela med en vattenkanna för de vattenutkastare som är omöjliga att koppla slang på.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: slangkoppling?

Provade här hemma på vattenutkastarna men där passade inte denna nyckel.
Skall prova på någon bensinstation.
På de bensinstationer som vi tankade på i somras så hängde det kundvänligt en slang med lämplig längd för att fylla vatten i husbilen.
På en del satt det en kran dvs inga problem med nyckel men i andra fall var man tvungen att ha en nyckel. Detta gäller i Sverige, jag förstår att tipsen i övrigt gäller för resor utomlands.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: slangkoppling?

Ett litet tips från oss som rest med husvagn i många år (och som återgår till husbil i mars):
Ofta vill man ha möjligheten att tanka t ex 40 liter färskvatten men enda möjligheten är att få det är från ett handfat på ett rastställe. Då har vi använt en tratt med böjlig, slangformad pip (en typ av oljepåfyllningstratt med "skvalpskydd") som "för över vattnet från kranen och handfatet" till en "vattensäck" (en dunk i mjuk, genomskinlig plast som rymmer 15 liter). Dunken kan man platta ihop - typisk för tältare att ha med.
På så sätt har vi många gånger kunnat fylla vår 40-litertank i vagnen genom 2-3 vändor till handfatet.
(Om vattnet ej varit drickbart brukar det stå på raststället).
Kanske en nödlösning - mer förr när det var sällsynt med "Sani-stationer" - men kanske ändå en idé för några att snappa. Och... du får ju en extra 15 litersdunk vatten!... om bilen bär det... Det sistnämnda gäller nog för er som inte har den teoretiska lastförmågan på 844 kg..:wink:)
Boo
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: slangkoppling?

Nja..skall jag tanka här på mackar så är det oftast en 1/2 tum kopling som gäller..fast å andra sidan så har jag en vattenkana och den duger gott..mera än 20-30 lit.vatten behöver man inte på resan,bilen går då lättare tror jag:)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: slangkoppling?

Hans P,

Skulle du befinna dig på kontinenten så kallas dessa kopplingar GARDENIA och finns att köpa på Brico, Gamma och Hubo stormarknaden.
 
Toppen