• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slå till och från strömmen på robotgräsklipparen när vi är ute och kör med husbilen.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
I fjol köpte vi en Gardena robotklippare på kampanj så vi kunde åka utomlands utan att behöva tänka på gräsklippningen hemma.

Den fugerar mycket bra och klipper på tider som är inställda på klipparens timer. Men jag vill kunna stänga av klipparen vissa dagar även om vi är långt borta.

På vintern har jag en fjärrströmbrytare i husbilen som mäter temperaturen och larmar till mobilen om strömmen till underhållsladdningen bryts.

Jag kopplade in fjärrströmbytaren till klipparens laddstation och vola - det fungerar som jag tänkt mig. Nu kan jag stoppa och starta klipparen var jag än befinner mig i världen.

Extra kostnad för mig är noll (0:) kronor. Vill man göra detta från början kostar klipparen ca 10.000 och fjärrströmbrytaren 1.500 men det finns säkert billigare alternativ. Jag slapp iallafall köpa en ny smart klippare för 15.000.

1592326963460.png

1592326535848.png

1592326553402.png
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Vet inte om Gardena har WiFi på sina klippare. Har själv en Landroid Worx med WiFi inbyggd. Har kostat på den "ultraljudsögon" 1500:- vilket innebär att den svänger runt alla hinder på gräsmattan även igelkottar. Har också kostat på Radio Link, förstärker signalen från routern så den alltid har kontakt med WiFi 1800:- Sedan har jag en app i telefonen som jag kan styra klipparen, starta, stanna, köra till laddning, köra hem. Naturligtvis klipper den efter ett tidsschema som jag ställt. Det enda jag inte kan göra från "Kroatien" är att lyfta den rätt när den kört fast, men har inte kvar några ställen efter många justeringar.
 

ljonsson

HBK Intresserad
Inlägg
66
Kommun
Askersund
Funderar på 1:a inlägget: Om strömmen brytes till laddstation under klippning, hittar klipparen ”hem” då och begränsningskabel blir väl också spänningslös då?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Om strömen bryts under klippning tvärstannar klipparen. När strömen kommer tillbaka fortsätter klipoaren som om ingenting har hänt. Vill jag att klipparen ska stå i laddstationen bryter jag när den har parkerat enl timern.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Jag använder YOYOPower till husbilens laddning tycker den är bra, kostar bara ett kontantkort i drift som du laddar med pengar allt eftersom du förbrukar insatsen, styrs via en app i telefonen. Enligt min mening är YOYOPower bättre och billigare än ONTEC.
 
Toppen