• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släktforskning i Finspång med omnejd...

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Jag håller på och forskar om min morfars far och mor, Anders Andersson och Anna Lovisa Karlsdotter från Skedevi Östergötland. Vad jag förstår så bodde dom länge i Ändenäs där Anna Lovisa var född. Hennes far var bonde.

Jag undrar om Ändenäs var namnet på en gård i mitten av 1800-talet eller var det en by i Skedevi socken bestående av flera gårdar och hus?

Finns orten Skedevi nu eller ingår den i Finspång?

Kanske någon HBK-are runt Finspångskanten kan svaren på mina frågor....
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning i Finspång med omnejd...

Hej, Efter vad jag kunnat finna i husförhörslängder från mitten av 1800-talet och Lantmäteriets historiska kartor var Åndernäs en by i Skedevi socken. Den bestod då av ett antal hemman/gårdar, både frälse och kronoskatte vad jag kan förstå. Den genomgick Laga skifte 1863 och sedan blev det två hemmansklyvningar 1866 0ch 1881 samt avsöndringar 1873, 1906 och 1915.
Om Åndernäs finns som gård i våra dagar vet jag inte, men Skedevi finns som församling.
Hoppas du fått någon hjälp av detta.
Med släktforskarhälsningar
Karin;)
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Släktforskning i Finspång med omnejd...

Hej igen.
Nu har jag kommit hem från vattengympan och tittat lite på en karta. Åndenäs finns fortfarande som en by i norra "spetsen" av Östergötland. Den ligger vid sjön Hunns västra strand, ett par kilometer norr om Rejmyre längs vägen mellan Rejmyre oh Hävla.
Lycka till i fortsättningen med denna spännande hobby.
Med släktforskarhälsningar
Karin;)
 

BabsanoKent

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1169
Medlemskap
2024
Sv: Släktforskning i Finspång med omnejd...

Tack Karin, det är precis det här jag vill veta.
Släktforskning är som ett gift, man blir lätt beroende och vill veta mer o mer om personerna man forskar i. T ex hur dom bodde.

Nu ska jag avsluta forskningen kring Anders och Anna Lovisa och ägna mig åt våren och husbilsåkande. Kanske blir det en tripp till Ändenäs och Skedevi, i förfädernas spår..
Det ligger ju inte så långt från Eskilstuna.
/Barbro
 
Toppen