• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skype

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Skype

Hej Göran

Jag tror att du ska kunna använda Skype med 1Mbit
Jag använde med Telias 2Mbit och det fungerade bra.
Sen vet jag att det inte går att använda med Telias 3G.

Du får ladda ner Skype och sök upp mig så får vi prova om det fungerar.

Ha de gott

Peder HBK-2
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Skype

Förvånande att inte Telia 3G räcker, ett okomprimerat röstsamtal är ju inte mer än 64kBit, även med en del signalering och en bra codec borde det inte behövas mer än detta
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype

Har selv testet Skype på linjer helt ned i 128 kbit/s (tilsvarende dobbel ISDN) med meget god kvalitet.

Selve lydoverføringen benytter ca. 32kbit/s, men ved forsøk over EDGE ble det for mye forsinkelse. En kort test med 40 kbit/s over GSM var akseptabel, men allt for dyr i bruk
:twitcy:

Vår datter har en ADSL linje med bare 128 kbit/s opp og hos en overbelasted ISP (i Australia) dette fungerer så lenge hun ikke forsøker å bruke nettet til noe annet. Prøver hun litt weboppslag så merker vi det på lydkvaliteten.

Min gamle far har 256 kbit/s og har rikelig hastighet for sitt bruk.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype

Förvånande att inte Telia 3G räcker, ett okomprimerat röstsamtal är ju inte mer än 64kBit, även med en del signalering och en bra codec borde det inte behövas mer än detta

Egentlig ikke, 3G UMTS er pakkebassert, og selv om total båndbredde er god nok så er det forsinkelser som bryter ned lyden. En kan prøve en ping til en bra server, det en vil se er at noen pakker får svar på 1 ms mens andre tar flere hundre - ofte over 1 sec. Dette fører til at Skype forvrenger lyden og hakker den opp.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Skype

Ping.. round trip delay... är ett mått på hur lång tid det tar för ett IP paket att nå en destination och återvända. Tiden i sig är inte väsentlig om den håller sig inom rimliga värden typ 500 ms. Värre är om den varierar mycket. variationen kallas jitter och är inte alls bra i telefonisammanhang. Typiskt uppstår detta jitter om "pipan" är för tunn (taskig bitrate) och man överbelastar den. Sen ska man komma ihåg att ADSL, A står för asymmetrisk, betyder att man har olika bitrate upp och ner och ska man prata i telefon så är det väl i båda riktningarna :cool:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skype

Jag skall nu inte säga att jag är "Farsan" på detta. Men jag har faktiskt testat Skype nu ganska länge. Jag har kört över Datorn och jag har kört med ip telefon direkt på trådlösa nätverket. Jag har en Net Gear 101 telefon och i början så funkade det bra. Gjorde en uppdatering och sedan gick det bättre, men nu det sista så är jag m'ycket besviken på Skype.
Har haft olika hastigheter från nästan ingenting till 24m/bit och det har inte funkat bra.
I bostaden har vi Comhem, men det blir man inte glad över. Har nu sagt upp Comhem och har tagit ett 3g med Telia. Har även testat detta men det funkar inte heller bra med Skype.
Så i skrivande stund har jag återgått till Tele 2 där jag betalar 169:- kronor i mån. för ett abonnemang och betalar då 0,69 kr för ett samtal. ( Kan prata hur länge som helst) Detta gäller inom Sverige och till alla telefoner (inkl. mobiler)
Jag tycker att det är ett mycket bra alternativ till
"vanlig" telefoni men hade självklart varit mycket bättre om jag kan ringa på Skype för 39 öre till vilkemn som helst.
Om det är någon som vill fråga om Min Skype så är Ni välkommen att ställa frågor.
Hls kurt:confused::D:D
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: Skype

Hej det funkar alldeles utmärkt med både bild och ljud jag har själv den hastigheten så jag vet. Tänk bara på att inte köpa den allra billigaste kameran dom brukar inte vara lika snabba som dom som är lite dyrare.
Kjellberg
 
F

F.d. 209

Guest
Sv: Skype

Jag brukar tala med min bror och två av mina söner, som har 0,25 Mbits Telia, medan jag har 24Mbits och det fungerar bra. I husbilen går det utan kamera men inte med kamera med Telia Connect Card 384 kbits till min laptop. Däremot fungerar Turbo3G hos 3 bättre i husbilen med Skype och kamera och speciellt i de områden där HSDPA fungerar. Utbyggnaden ser ut att gå relativt snabbt inom 3. I Stockholm, Göteborg och Malmö lär man kunna komma upp till 7,2 mbits. Jag har bara kommit upp i ca 2,6 Mbits och ofta 1,2 Mbits, som räcker bra tycker jag för hyfsad kommunikation inte bara med Skype. Täckningskarta finns på 3
AEJ 432
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Skype

De två senaste dagarna har inte varit nån höjdare för Telia 3G :eek:

Nog om detta... Data i mobilnäten har blivit en hit. Antalet användare har ökat drastiskt så nu måste operatörerna bygga ut internetkapaciteten. Varje basstation som kör HSDPA kan max leverera 3,6 Mbit (snart 7,2) som alla i den bassationen får dela på. Dessutom är/var ju basstationerna dimensionerade för telefoni så den kapacitet som finns framdraget dit är inte obegränsad den heller. Eftersom det är praktiskt att inte sitta fast med en sladd i väggen eller tom inte sitta fast hemma är ju 3G data en bra uppfinning. MEN.. man tar gärna med sig beteendet från en fast ADSL anslutning när man sitter med sin LAP top i skogen. T ex plockar hem filmer mm mm. Detta äter upp den befintliga bandbredden ganska snart och då uppstår jitter och paketförluster. Routrar och andra nätelement har ju den egenheten att när dom blir överlastade så kastar dom bort information. Detta beteende är inte bra för realtidsapplikationer som t ex telefoni.
 
Toppen