• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skype problem.

F

F.d. 50012

Guest
Jag har Skype med ett telefonabbonemang men det fungerar inte överallt, inte hemma och inte på en del WiFi uppkopplingar ute i Europa och Sverige. Problemet är att jag kan ringa dator/dator överallt men inte dator/telefon, i och med att den andra svarar så tystnar min microfon. Jag har testat och blåst i micken, det hörs ända tills den andra lyfter på luren, då blir det tyst!. Är det någon som har en bra förklaring / lösnig? Har varit i kontakt med Skype support och det var lika med "godag yxskaft"

Bertil HBK-556
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Skype problem.

Bertil J,

För att kunna ringa via SKYPE till en annan SKYPE dator behöver man inte ha några pengar insatt på SKYPE kontot, därimot vill man ringa från en dator till en vanlig telefon / GSM måste det finnas pengar på SKYPE kontot.

Är nästan övertygad om att det är det som är problemet :)
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Skype problem.

Tack för svaret, men det är klart att jag har pengar på kontot.
Bertil HBK-556
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Skype problem.

Hej igen.
Har testat med att koppla bort brandväggen men det hjälper inte, jag kollade tråden som du tippsade om men vad jag förstår så det står inget om mitt problem. Jag kan ju ringa dator / dator utan problem. det är bara när jag ringer fast eller mobilt som det strular.

Bertil HBK-556.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Skype problem.

Hej.

Förstår det... ville bara visa dig att du inte är ensam med mikrofonproblem även om de är olika.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig men som jag skriver i förra tråden så löste det sig för mig när jag avinstallerade brandväggen och rensade allt. Därmed inte sagt att det var mitt antivirus och brandvägg som orsakade mitt problem. Men efter avinstallationen så löste det sig... Kan ju varit något annat som jag förbisett.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skype problem.

Hej Bertil. Jag har experimenterat med SKYPE några år nu och känner igen ditt problem. Jag kan inte sätta "pricken på just ditt problem men några "råd" kan jag ge Dig.

I första hand skall du se till att ha det sista Skype programmet, sedan skall du kolla med alla inställningar som du kan göra i menyn. Det finns flera sätt som Du kan testa din microfon på.

Jag hade tidigare tre Datorer, En stationär och två Mobila. Jag öpplevde att jag hade mest problem med min Stationära.
Just nu tycker jag det funkar mycket bra med att ringa DATOR-TELEFON ellet Mobil från min mobila UTAN mic. Jag använder den inbyggda som sitter i Datorn.
Tidigare ringde jag utan Dator direkt över bredbandet och det funkade till en början bra men senare blev det mer å mer problem så nu har jag lagt ner det.
Gå in på Verktyg-Alternativ-Ljudinställningar-Ljud. Kanske kan Du hitta något som är fel där. Men att ta kontakt med Supporten på Skype, ja då kan Du lika gärna stänga in Dig på toaletten å ställa en fråga till Spegeln. För det svaret Du får då blir hela tiden "Goddag Yxskaft".
Har en viss känsla att jag satt flera Hjärnceller i obalans hos dig, men kanske att du kan finna något vettigt i det, / Kurt.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Skype problem.

Tack Kurt.
Ska kolla i inställningar men jag börjar fundera på att det kanske är bandbredden som inte räcker till på en del platser? I vintras stod jag på en camping utanför Motril, Playa Poniente och där fungerade det hur bra som helst. Fortsatte till Boulnevo utanför Perto de Mazarron och där gick det inte alls att ringa dator / mobil. Visst är det underligt?
Bertil HBK-556
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skype problem.

Hej på Dig igen Kamrat. Du måste ha minst ha 2 för att det skall funka.
hls /kurt
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Skype problem.

Tack igen Kurt. Du menar väl 2mb förmodar jag. Här hemma har jag bara 1 mb, så det är nog därför.

MVH.
Bertil HBK-556
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Skype problem.

Naturligtvis menar jag 2mb, /kurt. Allt bra hoppas jag
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skype problem.

Nå er det 2 år siden jeg stod på campingen i Bolnuevo, hadde der mye glede av Skype selv om jeg bare hadde laveste hastighet på min oppkobling - stort sett var dette ca. 250 kb begge veier. Lyden ble noen ganger litt "blikkboks" - men regner med at nettet er blitt mer belastet enn den gangen.

Det som lager mest problem i skype ser ut til å være lange svartider - og gatewayene til vanlig telefonnett ser ut til å stille mye større krav på kvaliteten enn PC til PC. Prøv Bredbandskollen TPTEST og se på svarstiden, jeg regner med at det er en grense for hvor høy denne kan være for at PC til telefon skal fungere.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Skype problem.

Tack alla snälla och hjälpsamma klubbmedlemmar.
Nu vet jag vad som var fel, bandbredden. Har just nu provat med 2mb och allt fungerar hur bra som helst.
Bertil HBK-556
 
Toppen