• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Skydd av strålkastare.

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2026
Har för mig att jag någonstans läst om att skydda strålkastarna mot stenskott med någon form av plastfolie. Någon som har erfarenhet och tips om var man kan köpa lämplig folie? Reaktioner på bilprovning? Priset på nya strålkastare till husbilar som inte har Fiats originalbelysning kan ju skapa andnöd.

Det är lite pill, och tog en stund. I alla fall för mig.
Men dom hade bra instuktionsfilmer på deras hemsida, och på "tuben" finns det också filmer.

Frågan är om man använder vanlig genomskinlig folie som bilfolierare har. Vad skiljer? Det står mycket bra på VNs sida men foliering håller ju generellt väldigt bra på bilar.

Nu har jag varit på besiktning och passade på att fråga hur de ser på saken. Svaret var entydigt. Så länge inte ljusbilden påverkas är det helt ok. Så nu blir det att hitta en bra folie till vettigt pris. Tackar för det tips jag redan fått.

Frågan är om man använder vanlig genomskinlig folie som bilfolierare har. Vad skiljer? Det står mycket bra på VNs sida men foliering håller ju generellt väldigt bra på bilar.
Den här är lite tjockare och elastisk samt lite självläkande så repor oftast "bara" blir lite nertryckningar som reser på sig igen. Kanske också lite mer värmetålig för vissa halogenlampor.
Men grejen är väl elasticiteten som helst skall dämpa stenskotten från att krossa glaset. Man kan väl tycka att för riktigt skydd så skulle folien vara flera m.m. tjock, men det funkar kanske inte och stör ljuset. Men även om det är högt pris på folien så kan det vara försvarbart i för hållande till en ny lykta för 37.000:- eller ännu mer till... Var det till Land Rover.

M.v.h. JANKRO

Senast ändrad:
Den här är lite tjockare och elastisk samt lite självläkande så repor oftast "bara" blir lite nertryckningar som reser på sig igen. Kanske också lite mer värmetålig för vissa halogenlampor.
Men grejen är väl elasticiteten som helst skall dämpa stenskotten från att krossa glaset. Man kan väl tycka att för riktigt skydd så skulle folien vara flera m.m. tjock, men det funkar kanske inte och stör ljuset. Men även om det är högt pris på folien så kan det vara försvarbart i för hållande till en ny lyckta för 37.000:- eller ännu mer till... Var det till Land Rover.

M.v.h. JANKRO
I mitt fall var det en Hymer helintegrerad. På notan till mig står bara självrisken 5000 men jag tror det kostat försäkringsboladet en bit över 20 000. Skulle vara intressant att veta tillverkningskostnaden.

I mitt fall var det en Hymer helintegrerad. På notan till mig står bara självrisken 5000 men jag tror det kostat försäkringsboladet en bit över 20 000. Skulle vara intressant att veta tillverkningskostnaden.
Ja, man kan undra, visserligen är marknaden större men både HYMER och mest Dethleffs framlyktor påminner starkt om VOLVO's lastbils lyktor och då kan man få äkta HELLA för.....
Skärmbild 2025-10-27 184237.webp
Om man köper pirat så minskar priset ytterligare. Klart att mängd och även udda piratfabrikat håller ner priset, men 10 HELLA lyktor till en lastbil, eller 1 liknande till en husbil......

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tillverkningskostnaden är nog inte så hög, men först skall ju en hel del annat ske, design, konstruktion, utprovning, verktygstillverkning E-godkännande, m.m. Detta utslaget på de i förhållande till vanliga bilstrålkastare försvinnande små produktionstalen. Det är ju väldigt mycket smartare att använda någon bil/lastbilsstrålkastare eller som en del tillverkare har gjort använda runda standardstrålkastare från t,ex. HELLA i olika kombinationer, finns även i LED, E-godkända och klara.

Tillbaka
Toppen