• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

skuren motor ford transit -83

F

F.d. 2015

Guest
Hej. jag har kommit över en gammal transit med skuren motor som jag tänkte få liv i. Jag har kollat runt lite och hört att en volvo b20 ska vara relativt enkelt att kasta i. sitter en pintomotor i i nuläget. letat runt lite efter nån projekttråd om just det utan större framgång. nån som vet om en b20 passar direkt på lådan? tips och tricks mottages gärna :D
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: skuren motor ford transit -83

Gammal B 20 börjar bli ovanliga . Ta helre en B23 med 5 växlad låda .Komplettt paket .Sätter man sen i en marinvev får man 2.5 L det blir en stark och bra motor..Volvo passar inte på Fordlåda .
Varför inte en Dieselmotor .
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: skuren motor ford transit -83

Ta en motor från Taunus eller Granada, dom passar på växellådan. Har en gång byggt om en -77:a med Volvo B21 med tllhörande överväxellåda. Det var rätt mycke jobb men ganska kul. Det svåraste var att få till växelspakslänkaget så spaken hamnade på rätt plats.
Calle
 
F

F.d. 2015

Guest
Sv: skuren motor ford transit -83

ja b20 sa alla var vanligast och enklast. men det börjar ju bli hårdvaluta på dom nuförtiden. b23 slänger jag gärna i. dieselmotor vore ju optimalt, men hur är det med bes sen? regbes som gäller då?
 
F

F.d. 2015

Guest
Sv: skuren motor ford transit -83

tittat runt lite på granada o taunus med, verkar lite svårare och få tag på. iof har jag mest kollat blocket. många som vill sälja kompletta bilar. mest inne på en volvomotor då man är från vischan och mekat en del med gamla volvos. haft en uppsjö 140/240/740/940 men inte en endaste ford, förrns nu :)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: skuren motor ford transit -83

Dom flesta gamla Fordar har förenat sig med moder jord för länge sen ,men en beg Pinto hade varit enklast .Vi bor i ett Volvo land det vimlar av beg motorer .
Reg bes svårighetsgrad beror på årsmodellern på din bil .Vi har faktiskt mycket bra förutsättningar i Sverige med ombyggda fordon.
Det finns en hel del adapter plattor så man kan mixa lådor och motorer .tex Volvo - BMW
 
Senast ändrad:
F

F.d. 23327

Guest
Sv: skuren motor ford transit -83

borde vara smidigast att ta en dieselmotor med låda från en sen 80 tals transit då den är väldigt lik den du har
 
Toppen