• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Skulle bara byta en kabel.....

Ulfert

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
30281
Medlemskap
2024
Hej alla! Jag har en Peugeot J5 Cabby City -90. Vid inspektion av motorrummet fann jag en kabel som såg anfrätt ut och tänkte förse den med en ny fräsch anslutningskontakt. Kabeln var fäst med en mutter och när jag försökte lossa denna lossnade en betydligt större del än vad som var tänkt.
En bild på bedrövelsen finns via denna länk: http://www.camperbuddy.se/wp/bilder/motorrumj5.png.

Den stora bilden är en översiktsbild av motorrummet. Den övre lilla visar ett vinklat rör med ett hål i. Den undre lilla visar den mojäng som lossnat.

Mina frågor:
1. Detta verkar vara någon typ av magnetventil. Inuti hålet fanns nämligen en liten spiralfjäder som skuttade iväg ut i förgängligheten och ej kunde återfinnas. Vad är detta för en pryl? Kan motorn startas så att man kan köras utan risk?

2: Vart går kablarna som skall vara inkopplade vid 1 och 2 och vad har de för funktion?

Kanske dumma frågor men om man inte vet så måste man kunna fråga sig fram, eller hur?

Sååå tacksam för hjälp!!
Ulf
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Ulfert det finns inga dumma frågor när man famlar och inte vet.
Jag har inte tillgång till manualen just nu och minnet sviker lite, men flatkontakten 1 är givaren som tänder en röd lampa på instrumentpanelen när motorn har blivit för varm (105° har jag för mig).
Den som gick sönder är också en givare. Den har jag inte pillat med men är då troligen givaren till själva tempmätaren på panelen.
Det är ju inget som pajar om du åker utan, men bensinmotorerna tål absolut inte att gå varma eftersom de har lösa cylinderfoder m.m. så temperaturen måste man ha stenkoll på för säkerhets skull.

Kabeln till 1'an kan du i alla fall sätta mot jord som test, och då skall en röd varningslampa för överhettad motor tändas (med tändningen påslagen) på panelen om sladdar och lampan funkar. Men det talar ju inte om att givaren tänder lampan vid rätt temperatur.

Det är den andra trasiga givarens funktion jag har i lite dåligt minne, eftersom jag inte bytt en sådan. Jag har för mig att den inte ger utslag på mätaren vid kall motor om man jordar den.... tror jag :confused:.
Kolla, men troligen så får du inget eller fullt utslag på tempmätaren hela tiden.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Förresten, kan vara lite svårt att hitta delar om man inte är van..... I princip allt finns att få tag i till de här äldre bilarna. Gå bara inte in på någon av de svenska eftermarknadsfirmorna. De brukar bara lägga upp en bekymrad min och skaka på huvudet, om man inte träffar på en veteran som hittar i andra kataloger än hos deras vanliga leverantörer. Men hittar de något så är det svindyrt.
Om du går in på en Fiat/Peugeotfirma så brukar de skratta och säga att "Till sååå gamla bilar har alla delar utgått".

Bensinmotorn kommer från Peugeot och finns med två hästkraftsalternativ. Den sitter i alla bensinbilar antingen det står Fiat, Peugeot, Citroën eller Talbot i nosen på bilen.

Men i alla fall, här har du troligen rätt givare som gick sönder så slipper du leta. Försök mäta om gängan är 14m.m.
Kylvätsketemperatursensor till FIAT Ducato I Flak/Chassi (280) 2.0 1985 75 hk XN 1T
Tempgivare Ducato bensin.JPG

Det finns några andra i listan som kommer upp på länken, de har har M16x1,5 som gänga och flatkontakt. Jag tror det är den andra givaren nr.1 men är inte helt säker.
Köp en med gängan för en mutter som ersättning för den trasiga och satsa ev. på den andra med om du vill, så hoppas jag att det blir bra.
Kanske du kan mäta eller kolla om gängan till 1'an verkar vara 16m.m.
Du kan inte använda gängtejp på givarnas gänga till tätning, för de jordar ju ner mätaren/lampan så de måste ha bra kontakt med motorns metall. Någon flytande gängtätning brukar funka om det inte finns packning.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg nu efter att båda mina inlägg var skrivna att det inte "bara" var muttern med sin gänga som gått sönder och bort, utan kroppen till hela givaren som gick av.
Hmmm. du måste nog kanske tömma ut vattnet och ta bort slangen samt värma rejält och försöka hitta en skruvutdragare som passar i hålet på givaren. En induktionsvärmare runt hylsan skulle göra nytta men det är ju inget som ligger i alla verktygslådor... Överbelasta inte själva röret så det går sönder bara 44mad0235.gif.
 
Senast ändrad:

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, jag blir alltid så imponerad av de svar som JANKRO kommer med.
Utförliga och innehåller information som är bättre än en mek handbok.
Borde finnas en tråd med alla hans inlägg om dessa gamla bensinare.
Jag har alltid behållning av dessa inlägg, och läser dem med stort intresse. Han har löst mina problem och kommit med råd och tips.
Heja JANKRO.
 
Toppen