• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Skruv och bricka till Goldschmidt fälg/hjulsida

rohde71

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28778
Medlemskap
2022
Håller på att "fixa" små fel och brister på min fars husbil och har hamnat i ett litet dödläge, jag hittar ingenstans jag kan köpa en styck Insex M12x1.5x30mm. Alltså fingängad M12. Bor i örebro och har varit till Swedol och Würth men ingen av dem har och rekommenderar att beställa på nätet. Problemet är dock att jag inte hittar någon sida där jag kan beställa en (1st) skruv.

På bilen, en Concorde från 2005 sitter fälgsidor från Goldschmidt, det är alufälgar fram och fälgsidor bak då det är tvillingmontage bak. Fälgsidorna sitter på långa "distansmuttrar" och sidorna ska skruvas fast i dessa med just M12 skruv. De som sitter där ser ut att vara opolerade rostfria skruv eller möjligen varmförzinkade. Hylsan (i mitten på bilden) är tillverkad i någon sorts metall och fungerar som en bricka under skruven. Över denna monteras sedan en plasthatt som ser ut som en kupolmutter. Det som fattas är en skruv och en hylsa.

Kan tillägga att jag har skickat förfrågan till Forsbergs eftersom de är generalagenter för concorde, väntar på svar därifrån. Ville dock höra med er här om det möjligen finns någon som har någon sådan skruv och hylsa liggande?

IMG_1674.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller på att "fixa" små fel och brister på min fars husbil och har hamnat i ett litet dödläge, jag hittar ingenstans jag kan köpa en styck Insex M12x1.5x30mm. Alltså fingängad M12. Bor i örebro och har varit till Swedol och Würth men ingen av dem har och rekommenderar att beställa på nätet. Problemet är dock att jag inte hittar någon sida där jag kan beställa en (1st) skruv.

På bilen, en Concorde från 2005 sitter fälgsidor från Goldschmidt, det är alufälgar fram och fälgsidor bak då det är tvillingmontage bak. Fälgsidorna sitter på långa "distansmuttrar" och sidorna ska skruvas fast i dessa med just M12 skruv. De som sitter där ser ut att vara opolerade rostfria skruv eller möjligen varmförzinkade. Hylsan (i mitten på bilden) är tillverkad i någon sorts metall och fungerar som en bricka under skruven. Över denna monteras sedan en plasthatt som ser ut som en kupolmutter. Det som fattas är en skruv och en hylsa.

Kan tillägga att jag har skickat förfrågan till Forsbergs eftersom de är generalagenter för concorde, väntar på svar därifrån. Ville dock höra med er här om det möjligen finns någon som har någon sådan skruv och hylsa liggande?

Visa bilaga 193699

Hymercenter Örebro är agent för Goldschmitt.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är skillnad på Goldsmith (styling/fälgsidor)
och
Goldschmitt (luftfjädring av bästa kaliber).

Nu han det ju tänkas vara så att Hymer även har koll på Goldsmiths grejor!

Det kan ju också vara så att trådskaparen stavar lite illa (det har hänt i andra trådrubriker).

Du själv skriver ju "Goldsmith" och "Goldschmitt" medan trådskaparen skriver "Goldschmidt".

Pålle
 

rohde71

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28778
Medlemskap
2022
Det kan ju också vara så att trådskaparen stavar lite illa (det har hänt i andra trådrubriker).

Och så var fallet ;), såg namnet på en instruktionsmanual som ligger kvar i husbilen och tog namnet ur minnet. Minnet är nog bra, men kort. Det ska så klart vara Goldschmitt. Tänkte nog mer på att kolla här ifall någon har någon skruv och hylsa liggande efter att ha bytt fälg/hjulsidor på någon bil.
 
Senast ändrad:
Toppen