• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skrivare

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Någon som har förslag på en bra färg laser i miniformat som man kan ha i husbilen?

Vill inte ha bläck skrivare..

Letar men hittar inget jag fastnat för..



//Freddy
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det enda i portabel format var små (dyra) termoskrivare. Fanns även en billig Kina (smal och avlång) skrivare, men den hittade jag inga recensioner om så nu letar jag vidare… Hör gärna av dig om du hittar något intressant : )
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
F

Fd.47585

Guest
Tror inte det finns riktigt kompakta färglaser. Om det gjorde det skulle varje pulverkassett vara väldigt liten och följdaktligen ta slut fort = väldigt dyra utskrifter. Marknaden för såna skrivare har nog varit för liten för någon att satsa på, men kanske blir det ändring på det pga pandemin, vem vet?
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Hej.

Någon som har förslag på en bra färg laser i miniformat som man kan ha i husbilen?

Vill inte ha bläck skrivare..

Letar men hittar inget jag fastnat för..



//Freddy
Du kan nog hitta en färglaser runt 10 kg och 40x30 cm. Xerox, HP, Brother, mm. En annan sak att tänka på är att dagens laserskrivare är känsliga för höga temperaturer då tonern numera består av väldigt små "korn" så risken för att det bildas klumpar och därmed sämre bildkvalitet börjar redan vid ca 40 grader. Ingen ovanlig temp i ett fordon på sommaren. Å andra sidan så torkar bläcket så hötapparna står kvar på var sida. Så säkraste lösningen är nog den Gunnar har valt med en sublimeringsskrivare om man klarar sig på dom begränsade pappersformat den kan tillhandahålla.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er minst 2 problemer med pulveret til laserskrivere i husbil, vibrasjoner klumper pulveret og varme gjør det samme. Kombinasjonen ville gi endel ekstra vedlikeholdsproblemer. Største problemet med blekkstråle printere ligger i uttørking av dysene om det går for lang tid mellom hver gang de benyttes. Til bruk i husbil brukte jeg en billig HP InkJet, Helst ville jeg brukt en med separat kassett for farger og sort, men med dysene som en del av kassetten. Tørker det ut så bytt kassett. De letteste A4 printere er stort sett greie, noen har til og med ekstern strømforsyning som gir 12V - da kan en kjøre de direkte på bilens strømnett.
 
F

F.d. 22252

Guest
I spanien finns det ställen som skriver ut mot betalning även hotell och campingplatser brukar ha den sevicen.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Litt gammel tråd dette, men..
Jeg bruker en HP Laserjet M15 Svart-Hvit skriver. Den er billig, lett og kompakt. Den har vært med 2 turer til Spania, og har ikke hatt noen problemer med klumping av toner. Fungerer utmerket, men er dog ikke farge.. Kjøpte på Elkjøp i 2018.. Å den skal være med til Spania igjen om ca 1 uke.
 
Toppen