• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skrikande bromsar

F

F.d. 13313

Guest
Har en ny husbil (2008) som skriker när jag bromsar, och då är det inget litet pip vi pratar om utan IIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!
Vid ungefär 20%-80% bromstryck så skriker det väldigt högt, enda chansen är att bromsa väldigt lite eller väldigt hårt för att det inte skall låta.

- Kan man göra något åt det?
- Kan jag klaga på skrikande bromsar till ÅF?
(som bara kommer skicka mig vidare till chassi-tillverkaren).

Ha en trevlig sommar!

/Johny

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skrikande bromsar

Kräv att de byter bromsklossar!

Jag bytte bromklossar vid ett tillfälle som inte var Fiat original och dessa skrek väldigt vid inbromsning. Fick besked av firman att det kan de göra i början innan det slitit till sig.

Efter 600 mil tyckte jag de borde blivit tyst, men icke. Enligt uppgift av en tysk Fiatverkstad var beläggen för hårda, så jag bytte då till original och så blev det tyst.

F

F.d. 3581

Guest

Jag bytte bil från Fiat till Renault och då blev det oxå tyst.....
ds

F

F.d. 13313

Guest

Tack!
Kört 800 mil nu och de skriker/sjunger på så glatt så alla vänder sig om och ler (eller i skräck!).

/Johny

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Man kan lägga ett klister bakom klossarna så brukar det tystna. Det är när vibrationer uppstår som det skriker.

Fast jag börjar snart tro på Hundvakten:D

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det har inte med bilfabrikatet att göra utan beror på bromklossarnas hårdhetsgrad.

F

F.d. 3581

Guest

Det har med bilfabrikatet att göra.....

Våra båda Fiathusbilar var behäftade med ständigt gnisslande bromsar - både bak o fram.
Fiatverkstaden gjorde inget åt detta. Påstod bara att det försvinner, vilket det inte gjorde..

Gunnar, hur kommer det sig att vi aldrig har haft gnissel på Renaultbromsarna.
Jo, det är ett annat fabrikat, som förmodligen använder en annan bromskonstruktion.

DS

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har aldrig haft det minsta problem med mina bromsar på Fiat chassie, däremot med personbilar tidigare.

Under en period för 10-15 år sedan föranledde lagkrav på asbestfria bromsbelägg att stora gnissel och
slitageproblem uppstod för de flesta tillverkarna. Alltså inte bara Fiat och problemen omfattade även personbilar.
Ersättningsmaterialet i bromsbeläggen fungerade inte särskilt bra .... i början, det tog lång tid att lösa!

Instämmer med Gunnar ovan, problemet är inte märkesorienterat utan numera oftast relaterat
till användning av alltför hårda (slits mindre) resp att ej orginalbromsbelägg (billigare) används.
/ Bengt

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hundvakten;

Jag ställer samma fråga; hur kommer det sig att jag kunde köra 12000 mil med Fiat utan skrikande bromsar. När jag bytte till icke original började eländet, men försvann när jag ersatte dem med original Fiat bromsklossar.

F

F.d. 3581

Guest

Men, Gunnar...
Om det är så enkelt som att bara byta till annan hårdhetsgrad på beläggen så undrar jag varför Fiat, inte gjorde det på mina två bilar.

Fiatbromsarna gnisslade även när man inte rörde vid bromspedalen.
Det var särskilt pinsamt när man rullade sakta i köer på Autobahn och folk i vänsterfilen glodde på oss med vårt gnissel...

Vi gick över till annat bilmärke och då försvann som sagt gnisslet.

Och nu är jag glad över detta och sk-ter i Fiat....

Mvh
Dag
ps
glömde; beläggen var original från fabrik, eftersom båda Fiatarna var fabriksnya
ds

Senast redigerad av en moderator:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jo så är det, och var och en blir salig i sin tro!

F

F.d. 25023

Guest

Det gör jag med snart, bromsarna har skrikit från tiden bilen var ny, och skriker än efter 5000 mil...
Man klarar inte en att få de tysta ens då vi inte bromsar (skriker då och då).

Jag är fullständigt övertygad att Fiat har felkonstruerat sina bomsar.

hälsning jyrkla/274

F

F.d. 3581

Guest

jyrkla,
känner mig lite tjatig, men vi hade exakt samma fel, att det gnisslade lite hipp som happ.
Jag har nämnt detta tidigare, men Fiatverkstaden ansåg att jag bromsade för sällan så att de började kärva och låg ständigt i kontakt med bromsskivan..

Felet har således inte något att göra med beläggningstyp utan att det helt enkelt är en konstruktion som måste motioneras ofta med kraftiga pedalrörelser.
Detta fick jag veta av en mek. efteråt.

På den sista Fiaten låg bromsarna på så länge så att varmgången orsakade skador på framhjulslagren som fick bytas, efter mycket tjat från mig.

Man hörde oljud från lagren när man "wobblade" med ratten.

Mvh
Dag

F

F.d. 12736

Guest

Jag har haft flera Fiat byggda husbilar, aldrig skrikande bromsar, husbilarna servade på Fiat verkstäder

F

F.d. 8653

Guest

Man kan lägga ett klister bakom klossarna så brukar det tystna. Det är när vibrationer uppstår som det skriker.

Fast jag börjar snart tro på Hundvakten:D

har på ett par stycken personbilar satt kopparpasta på alla ytor (utom själva belägget förstås) som ligger an emot något och har på detta vis fått bort bromstjut. Också pratat med några mekaniker som påstått att man inte bromsat tillräckligt hårt och ofta om man har problem med tjut.

F

F.d. 3088

Guest

Reklamera!!!!!!!!! Det är ju nya bilen med garanti:mad:
Vi andra gör det självare gör väll som jag;) eller på annat sätt:confused:
Vid klossbyte slipar jag alltid av kanterna på beläggen dom kärvar då inte så lätt, kan inte tänka mig att en märkesverkstad gör det, Däremot han med trasslet i bakfickan. :D Kopparpasta som i inlägget här över är oxå bra. Förr fanns det skrikbleck vet inte om det finns nu.

Sedan har jag för mig att bromsar som har gått varma ofta (glaserade) skriker:confused:

Gurra

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Mina bromsar och T. Ranzows bromsar skriker också, Iveco säger att om man fasar av klossarna så tystnar det, andra tips som vi läser om här är säkert också riktiga

F

F.d. 13313

Guest

Hmm, så det var inte så lätt att bara byta belägg?! Det "roliga" är att vi är nu 3 Iveco ägare som har skrikande bromsar och ÅF svarar:
"Det hör inte till vanligheterna att det skriker från bromsarna på ett Ivecochassi."

Kändes inte som man kunde förvänta sig något anna svar visserligen. Däremot skall jag be dem kika på det vid nästa service.
/Johny

F

F.d. 2069

Guest

Jag har åkt en hel del enduro och cross och känner till orsaken till skrikande bromsar, om beläggen är för hårda och man får det minsta lilla rost på bromsskivan så fastnar denna järnoxid på beläggen som kommer att göra att dom låter illa, använder man ett mjukare belägg som slits fortare så uppstår vanligen inte detta fenomen alls.
Om bromsarna ligger på så beror det uteslutande på att oken kärvar och beläggen ligger an då måste man smörja för att det ska gå lätt igen.
Kom ihåg att man aldrig ska parkera sin bil på en gräsmatta då markfukten är förödande för b.l.a bromsarna.

Om man har en helt ny bil som låter illa så ska det naturligtvis åtgärdas av säljaren, men har den börjat låta p.g.a att det börjat rosta om man stått på en gräsmatta så tycker inte jag man att man kan kräva det.

PS
Samma sak gäller när du tvättat bilen då ska du åka en sväng och bromsa lite för att bromsarna ska bli torra.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen