• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skottland - vår resa 2017

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
2 juli

Vi tänkte ta oss förbi alla stora städer medan det fortfarande var helg så vi siktade mot Brighton. I Cosford gick CG på ett RAF flygmuseum, Marlene och hundarna stannade som vanligt utanför. Där fanns det väldigt många flygplan som ingått i RAFs resurser och även några från fiendesidan, men 80% av planen efter andra världskriget hade jag inte hört talas om.

Ytterligare många mil senare kom vi fram till Stonehenge som vi sett tvprogram om. Det är ett mäktigt monument man ser med stenar som väger upp till 35 ton och som hämtades 3 mil bort, medan det också finns mindre stenar, 3 ton som hämtades långt bort i Wales. Bara att transportera dem till Stonehenge för mer än 4000 år sedan måste ju varit ett jätteprojekt. Man tror att vid sommarsolståndet så har solen precis lyst in förbi ett par av stenstoderna. Förutom de stenar som står kvar och syns nu har det före dessa funnit andra stenar, dvs platsen har varit i bruk i ca en tusenårsperiod som kultplats och man har kunnat konstatera att platsen varit bebodd långt före det.

Efter ytterligare ett antal mil närmar vi oss Brighton. Via Camperkontakt har vi hittat en liten camping vid Small Dole för £11. Dagens etapp blev 56,6 mil.
Länkar:
RAF flygmuseum
Stonehenge

C1117915h.jpg
C1117916h.jpg
Sopwith
C1117917h.jpg
Spitfire
C1117918h.jpg
Messerschmitt Bf109
C1117925h.jpg
C1117927h.jpg
C1117933h.jpg
IMG_3001h.jpg
IMG_3004h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
3 juli

Det var inte helt lätt att hitta parkering för en husbil i Brighton. På platsen som jag sett på Google Maps höll man på med vägarbete så vi fick köra runt lite innan vi hittade en gatuparkering lite utanför centrum men ändå bara några hundra meter till stranden och piren. Det var en del folk på stranden,vädret var ju vackert, men ingen var ens i närheten av vattnet. Det var ingen sandstrand heller utan klappersten. Hundarna fick inte följa med ut på piren så vi gick en i taget medan den andra passade hundarna. Sedan började det bli dags för färd hemåt. Vår hembiljett från Dover var en flexibiljett så man kunde åka med första färjan det fanns plats på inom tre dagar före och efter den bokade resan. Kl 14.57 kom vi till incheckningen där de då frågade om vi ville åka med färjan 15.15 till Calais. Klart vi ville även om vår ursprungsbokning var till Dunkirk som är några mil kortare med husbilen. Hundarna fick sitta i bilen under överfarten åt detta hållet också.

Väl i Frankrike var det dags för tankning eftersom dieseln är ett par kronor billigare här. Färddatorn sade att bränslet bara skulle räcka 7 mil till. Efter 103 liter för €1,15 slog pumpen ifrån och då var tanken ändå inte riktigt full.

Via Camperkontakt hittade vi en gratis ställplats i byn Temse. Dagens etapp blev 36,6 mil.

C1117940h.jpg
C1117941h.jpg
IMG_3005h.jpg
IMG_3010h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
4 juli

När vi besökte Keukenhof i Holland i påskas skulle vi också gått till blomsterauktionen i Aalsmeer men den var stängd på annandag påsk när vi var på hemresa. Denna gång fick vi det att passa in i schemat så vi åkte redan kl 6 från Temse och var i Aalsmeer 8.30. Vi hade sett att det skulle finnas en parkering, nr 23, på taket. När vi körde uppför rampen hängde det en bom ovanför men skylten sade att fri höjd var 2,70 m så vår husbil gick precis under.

Så mycket blommor de hanterade där. Det satt nog 50 personer framför var sin dator och lade bud på olika blommor, oftast på en hel “skrinda” i taget. Det tog bara några sekunder så var skrindan såld. Därefter var den utlastad på 90 minuter. Det fanns en del automatiska banor för skrindorna men det mesta hanterades av 100-tals personer på var sin liten stå-truck som fick order i headsets. Det var ett otroligt tempo och man förvånades över att de inte körde ihop med varandra. Från läktaren såg vi massor av vackra blommor först på väg till auktionen och sedan till köparens lastbil.

Hemresan gick vidare genom Holland och Tyskland nästan utan köer åt vårt håll och vi övernattar för €10 på en ställplats vid Kielkanalen, Schachtholm, med utsikt över kanalen. Det är riktigt stora båtar som går där. Bakom ställplatsen finns det ett litet flygfält för små flygplan och där fanns det en restaurang så vi var där och åt wienerschnitzel. I morgon går färden hemåt via Flensburg där vi skall tanka och handla och sedan via Storabältbron och Öresundsbron tillbaka till Sverige. Dagens etapp blev 76,0 mil.
Länkar:
Blomstermarknaden i Aalsmeer

C1117960h.jpg
C1117951h.jpg
C1117958h.jpg
IMG_0979h.jpg
IMG_0980h.jpg
IMG_3015h.jpg
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
5 juli

Efter att han hämtat våra beställda brötchen och ätit frukost startade vi sista delen av resan. Vi tankade i Flensburg för €1,13. Med medvind och solen i ryggen gick hemresan med ordentlig fart. Snittfarten under körningen hem blev 90,7 km/h under 75,2 mil. Efter 677 mil var vi åter hemma och fyllde tanken för 12,75 kr.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Hemma igen

Sammanfattning. Vi har en 6-meters plåtis och åkte på väldigt mycket 1-filsvägar. Det fanns gott om mötesplatser och alla var väldigt vänliga på småvägarna. Där vi åkte skulle det absolut fungera med även en lite större bil. Då tyckte jag det var lite jobbigare på 6-metersvägarna (eller om de bara var drygt 5 meter). Häckar och träd växer ut till kantlinjen vilket innebär att man i kurvorna ser väldigt sent vad som kommer från andra hållet. Möter man då en lastbil i en kurva så är man med backspegeln inne i häcken och då kändes det bra att bilen är smal. Backar var inte skyltade förrän de var över 10%. De brantaste vi åkte i var 25%. Då är man glad att man inte möter någon. Även de smalaste vägarna var asfalterade, men det var många vägar, både stora och små, som hade avsnitt med sliten asfalt.
Det fanns otroligt mycket rondeller i Skottland, ibland kom det två direkt efter varandra, ibland fanns det trafikljus inne i rondellen. Då behövde man en codriver som höll uppsikt åt höger, från förarplatsen är sikten lite begransad när man står snett åt vänster på rondellinfarten.

På de flesta ställen vi besökte fanns det seniorrabatter. Oftast 10% men på några ställen upp till 20%.

En resa till Skottland kan verkligen rekommenderas, det finns mycket vackert att se och uppleva.

De direkta kostnaderna för resan exkl sådant som var med hem och exkl mat i husbilen blev ca 19.000 kr. Tillkommer avsättning för service, däck, reparationer och milbunden värdeminskning på husbilen.

kostnader.jpg

Några dagar efter att vi kommit hem kom det en räkning för passagen av Dartford tunnel den 17 juni. Räkningen var på £2,50 plus kontrollavgift på £70, dvs totalt ca 825 kr. Om man betalar inom 14 dagar behöver man bara betala £35 i kontrollavgift. Men dessutom var det med en bilaga som sade att “eftersom kontrollavgiftssystemet kan vara okänt för dig” så räcker det att betala £2,50 om man gör det inom 14 dagar, så slutsumman blev bara 29 kr.

Om någon vill se hur vi åkt i England-Skottland så spelade jag in vår resa med Locus maps och filerna finns här som kmz-filer.
Visa bilaga 2017-06-17_09-14-41_Dover-Pickering.kmz
Visa bilaga 2017-06-18_10-46-23_Pickering-Goathland-Whitby-Beamish.kmz
Visa bilaga 2017-06-19_13-34-31Beamish-Hadrians_Wall-Hawich.kmz
Visa bilaga 2017-06-20_09-49-44_Hawick-New_Lanark-Falkirk_Wheel-Loch_Lomond.kmz
Visa bilaga 2017-06-21_09-55-25_Loch_Lomond-Inveraray_Castle-Arduaine_garden-Oban.kmz
Visa bilaga 2017-06-22_10-56-57_Oban-Glencoe-Ben_Nevis-Glenfinnan-Mallaig-_Skye.kmz
Visa bilaga 2017-06-23_10-22-47_n_Broadford-Talisker-_Portree-Torvaig_camping.kmz
Visa bilaga 2017-06-24_10-26-23_Portree-Storr-Kilt_Rock-_Skye_museum-Dunvegan-Neist_point.kmz
Visa bilaga 2017-06-25_09-48-52_Dunvegan-Fairy_pools-Kylerhea_ferry-Applecross_pass-Applecross_inn.kmz
Visa bilaga 2017-06-26_10-04-58_Applecross-Loch_Ness_info-Fort_Augustus-Falls_of_Foyers-Inverness-Culloden.kmz
Visa bilaga 2017-06-27_12-13-52_Culloden-Glenlivet-Dufftown.kmz
Visa bilaga 2017-06-28_11-05-54_Genfiddish-MacAllan-bron_över_Spey-Buckie-Cullen.kmz
Visa bilaga 2017-06-29_09-19-35_Cullen-Glenglassaugh-Balmoral_Castle.kmz
Visa bilaga 2017-06-30_10-27-16_Balmoral_Castle-Glamis_Castle-Dunfermline-Lochore.kmz
Visa bilaga 2017-07-01_07-37-51_Lochore-Edinburgh_Castle-Roslyn_Chapel_-_saknas_-Carlisle-Bolton.kmz
Visa bilaga 2017-07-02_08-26-58_Bolton-Cosford_RAFmuseum-Stonehenge-Small_Dole_camping.kmz
Visa bilaga 2017-07-03_09-42-26_Small_Dole-_Brighton-Dover-Calais-Temse.kmz
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Sv: Skottland - vår resa 2017

Den färjan åkte jag med personbil 1998. Huvaligen! Ganska brant backe ner och inga som helst säkerhetsanordningar på landsidan! Det var så strömt att färjan gick med 45 gr vinkel mot land på andra sidan och en segelbåt med fulla segel " stod still" mitt i sundet. Men en upplevelse var det.
Mycket trevlig reseberättelse för mig som gjort ung samma resa.
 

Ponte

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tanum
HBK-Nr
7635
Medlemskap
2024
Sv: Skottland - vår resa 2017

Hej och tack för en otroligt underbar berättelse och vackra och informativa bilder från er resa. Skulle önska att jag kunde köpa den i bokform. Jag beundrar er och tackar för fina stunder. Vi var själva i England och Skottland med vår husbil i augusti 2013.Nu har vi fått intresse att göra om denna resa,
Än en gång ett stort tack från Rune och Irene Eneroth
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Skottland - vår resa 2017

Hej
Vi vill oxå tacka dig för en intressant och lärorik tur.
Bra foto och informativt skrivet.
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Sv: Skottland - vår resa 2017

Kan jag använda Locus for ipad som jag hittar i App Store

Vänliga hälsningar Dan Ericson
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Sv: Skottland - vår resa 2017

Nej, Locus för iOS är inte alls samma som Locus maps för Android. Det verkar mer vara för att dela sin position på sociala medier.
I iOS använder många i klubben maps.me där man t ex kan importera HBKs ställplatser. Spela in kml-filer kan man t ex göra med Galileo.

/CG
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Skottland - vår resa 2017

Hej,
jätteroligt att få läsa om er resa till Skottland. Just när det gäller Bonnie Prince Charlie finns det ett par roliga saker, varav en med svensk anknytning.
När han flydde var han utklädd till kvinna (Flora MacDonald) och fick hjälp av några att ta sig över till Frankrike. Som tack gav han dem receptet på sin privata likör - Drambuie - som jag gissar några har smakat.
Svenskankytningen: När vår kung Gustav III var i Paris mötte han den utfattige och försupne prinsen. Han tyckte synd om honom och gav honom en liten svensk pension som Bonnie Prince Charlie levde på resten av sitt liv.
Det är rätt fantastiskt vilka vägar historiens vingslag kan ta.
Karin:wink:
 
F

F.d. 55511

Guest
Sv: Skottland - vår resa 2017

Hej Svarre. Vi har åkt 2 ggr i England och Skottland, och vi har inte stött på några större problem. Våran bil är 9m lång och 2,30 bred, enda gången var i Sommerset och vid Lands End. Det är bara att köra på. Hälsning Tidsmiljonärerna
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Sv: Skottland - vår resa 2017

Hej och tack för en fin berättelse.
Själv längtar jag till Skottland igen, gjorde stora delar av er resa fast med buss för några år sedan. Tänkte du på att trädstammarna på parkeringen vid Glenlivet var alldeles svarta? Det skulle bero på svamp som gillar spritångorna som finns i luften. Jag uppskattade också att Dunvegan Castle en gång hade en svensk slottsfru som översatte de skrivna guiderna till svenska. Vad jag mindre uppskattade då, i maj, var de s.k. midges som bet oss där de kom åt. Svenska knott kan slänga sig i väggen, dessa är värre.

Jag skulle gärna köra som ni gjorde men att köra på vänster sida .. var det inte (jätte)svårt?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Vänstertrafiken gick utan några större problem. Vi körde motorväg upp till York i stort sett hela första dagen och då kom man in i det ganska bra. Vid något tillfälle kom jag på mig själv med att tänka "vad gör jag här i vänsterfilen, har jag precis kört förbi någon och glömt köra in i högerfilen igen" tills jag kom ihåg att jag skulle vara där längst ut till vänster.
Rondeller var lite besvärliga eftersom man ser dåligt snett bak åt höger men med en bra codriver som håller uppsikt går det bra.
Jag hade gjort en skylt som jag satt framför instrumentbrädan med en tydlig pil åt vänster som en konstant påminnelse och det var bara vid ett tillfälle vid en utfart som jag körde 10 m på fel sida innan jag kom på mig och körde över på rätt sida. Just då fanns det inga andra bilar i närheten för då hade man ju sett var de körde och inte gjort fel alls. När man kom till korsningar var man väldigt fokuserad på att göra rätt så det gick alltid bra. Ofta hade man ju dessutom andra bilar att följa.
Något som var lite ovant var att hela tiden titta i höger backspegel. På hemmaplan tittar man ju betydligt mer i vänsterspegeln och den behöver man ju inte vrida huvudet lika mycket för att se.

/CG
 

Mitthem

HBK Medlem
Inlägg
192
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2024
Vi fick räkningen senare än efter 14 dagar åkte där den 18/6 och fick brevet idag hoppas inte vi åker på straffavgift då. Ska ringa när jag kommer hem
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Tack för en bra reseberättelse. Vi var där 2017 då vi även var på Irland.

WillerWalle
 
Toppen