• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skorsten till kylskåpet...??

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Hej.!
Nu har jag tröttnat på den montering som fabriken (HOBBY) har gjort med kylskåpet... avgaserna ha de låtit gå ut mellan ytterväggen och kylskåpet :swoon:... med resultatet att där blir varmt och smutsigt i hela utrymmet, kylen får också sämre effekt... Och när vinden ligger på så kommer avgaserna in i husbilen.:twitcy:....Så nu undrar jag om det finns någon här i klubben som har takmonterat skorsten... kanske de då kunde skriva lite om hur det är monterad.... och vart jag kan köpa takkåpan (har sökt på nätet men än inte hittat något).... kanske jag få bygga en :twitcy: själv.....

Stort tack på förhand
Peter & Wovi

Bilagor

• P1030313.JPG
    P1030313.JPG
    415,8 KB · Visningar: 31
  • P1030312.JPG
    P1030312.JPG
    414,7 KB · Visningar: 25

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Skorsten till kylskåpet...??

Cheeses! Så där ser ut!!! 50-talet eller???
Det finns rostfri flexibel avgasslang (från 25-50 mm diam.?) och särskild rostfria takgenomföring med huv (till båtruff). Du har en vecka på dig att beställa med gratistransporten till Monemvasia :)
Hälsningar, Julian

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Detta ÄR HOBBY... jag antar att firmanamnet HOBBY syftar på att om du köper något från HOBBY... så får du räkna med att du får ha det som en hobby. :swoon:

Jag har beställt i veckan 1" flex rostfritt rör på 1 meter.... men det hade varit toppen om du kunde ta med dig "skorstenen" då skall jag & Wovi belöna dig rejält :twitcy:

Kram Peter & Wovi

Cheeses! Så där ser ut!!! 50-talet eller???
Det finns rostfri flexibel avgasslang (från 25-50 mm diam.?) och särskild rostfria takgenomföring med huv (till båtruff). Du har en vecka på dig att beställa med gratistransporten till Monemvasia :)
Hälsningar, Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Min går genom väggen men så har jag heller ingen hobby, jo, jag har många hobbys, för många tom., men ingen HOBBY-husbil. Fast ibland kan man ju undra om inte de flesta husbilar är hobbybilar. Jag har fått arbeta bort många idiotkonstruktioner även på vår kära husbil.
Julian

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Om jag nu skulle vilja flytta på mina (husbilens) avgaser så skulle jag i vilket fall som helst inte dra den genom taket. Lobotomi leder för eller senare till läckage.
Högst upp på väggen med genomföring eller galler. Min rekommendation! Eller har jag komplicerat till det för dig nu? :)
Julian

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dra upp ett längre rör annars och vinkla det 90* och dra ut det genom gallret , då slipper du ta hål i taket .
Gör du så är ju avgaserna ute ändå .
Fläkten på bilden suger den eller blåser den ?

Sen skall kylskåpets väggar ha isolering mot träramen och på våran (Hymer) är det även "typ" silvertejp också så inget blåser in alls .

Att kylskåpet bara är intryckt kan ju knappast vara original .

Vad är det för årsmodell ?

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Jag har beställt i veckan 1" flex rostfritt rör på 1 meter....
Förresten så är det tveksamt att kylen skulle fungera bättre med ett längre avgasrör utan att gå upp i dimension. Jag har ett 40 mm liggande i båtförrådet med takhuv, bara 90cm lång. Nåt du kan ha användning för? Skall jag lägga det i husbilens källare? Den innehåller få burkar och flaskor så jag har inga problem med mina 3,5 ton! Ännu!:)
Julian
DSC04119-001.JPG

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Som alla vet nu så har jag ju en HOBBY.... min. avstånd mellan undre och övre galler skall vara 1400mm (enligt Dometic).... Hobby har gjort 1100mm :swoon:....så där finns inte mer utrymme över kylen... ända lösning som jag ser det är nu en takmonterad skorsten.... Och den du har Amstel verkar perfekt.... även om mitt flexrör bara är 1".... men med lite isolering runt hela flex röret så blir det nog bra drag i skorstenen....så ta du med den..... men jag kommer nog att byta ut röret mot ett 1" för att få snabbare luftflöde....

Kram Peter & Wovi .....

Om jag nu skulle vilja flytta på mina (husbilens) avgaser så skulle jag i vilket fall som helst inte dra den genom taket. Lobotomi leder för eller senare till läckage.
Högst upp på väggen med genomföring eller galler. Min rekommendation! Eller har jag komplicerat till det för dig nu? :)
Julian

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Som sagt Bengt Åke... detta ÄR HOBBY..... här finns nog mycket kvar i H-bilen som jag kunde önska mig.... bl.a det du skriver om kylen.... här finns ingen isolering runt kylen mot väggarna.... monteringen av kylen är enligt mig under all kritik... och livsfarlig då avgaserna går in i H-bilen när vinden ligger på ..... Jag har sprutat in polyuretan skum där jag har kommit åt... men det finns områden runt kylen där jag inte har kunnat komma åt (trångt) att täta runt kylen... fläkten på bilden blåser ut luften.... det är två datorfläktar som jag har kopplat till ett bi-metals relä som i sin tur sitter på kylflänsarna av kylen.... En annan sak är jag kan inte förstå varför Dometic målar alla rör svarta bak på kylen... när solen står på så kan lite sol träffa rören som i sin tur värms upp av solen.. därför målade jag dem vita....
Bil och kyl är av årsmodel 2005....

Dra upp ett längre rör annars och vinkla det 90* och dra ut det genom gallret , då slipper du ta hål i taket .
Gör du så är ju avgaserna ute ändå .
Fläkten på bilden suger den eller blåser den ?

Sen skall kylskåpets väggar ha isolering mot träramen och på våran (Hymer) är det även "typ" silvertejp också så inget blåser in alls .

Att kylskåpet bara är intryckt kan ju knappast vara original .

Vad är det för årsmodell ?

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

skummet är en polyuretan produkt... och som lim är den kanon.... men så fort du har en spalt på ett par mm så är det superenkelt att skära i polyuretanet...så just nu ser jag inte det som ett problem.... Men annars tack för informationen.

Kram Peter & Wovi

Om man skummar runt kylen kan det bli tufft o få ut eländet, värre lim finns inte.

Toppen