• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Skjuta mygg med kanon ... eller kanske inte?

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Tja ... vad gör man om inte en tångamperemeter med display finns till hands då startbatteriet sinar p.g.a. något som drar tjuvström och en felsökning plötsligt är ett faktum? Strömmätning med multimeter är självfallet ett fint alternativ, men kanske inte alltid det allra bästa greppet om vi har med lite nyare husbilar att göra eller om man kanske inte utför rätt operation då mätningen görs med ett sådant instrument. Som synes på bilden ett oscilloskop med tillhörande tångamperemeter, men är det att "skjuta mygg med kanon"? Nja, inte riktigt, men hade så klart klarat mig med antingen en tångamperemeter med display eller en multimeter och fixat biffen; en biff som jag dock fixar annan dag då inte nästkommande är just midsommar och så räknar jag kallt med starthjälp av min husbilsgranne i fall det skiter sig. :oops:

En mer eller mindre konstant tjuvström på 500mA (0,5A) blev i alla fall mätresultatet; vilket är alldeles för mycket och utan pardon, efter ett antal dagars stillestånd med kärran, gör att startbatteriet dräneras. Stora irritationen med felsökning i husbilar är att el-schema, vilket är viktigt och definitivt gör felsökning oerhört mycket enklare, verkar vara något som knappt existerar och då åtminstone för en äldre maskin som vår 97:a; tar med glädje emot dementier om just det.

Hur som haver är mätmetoderna många - bl.a. mäta spänning över säkringar, helt enkelt plocka bort säkringar för att se om tjuvströmmen försvinner, värmekamera och de tidigare uppräknade instrumenten - för att lösa ett dylikt problem och ett problem som kan vara, minst sagt, både tidsödande och rent av en rekorderlig utmaning. Att inte ta stora ord i sin mun är absolut det bästa råd jag kan dela med mig av och dessutom, som alltid när det gäller felsökning, ha en ödmjuk inställning till sådana. Att ge andra råd, hur duktig man än må anse sig vara, är inte heller enkelt, men lyckligtvis finns många på detta forum med fordonsspecifika kunskaper och sådant är guld värt med tanke på ofta icke existerande el-schema.

Nu har jag upptagit tillräckligt med tid för den som orkat läsa, men tråden slutar förhoppningsvis inte med detta inlägg. Eventuellt, om jag har tid och kommer ihåg, lägger jag upp lite bilder och hur jag kom fram till vad som drog den förb... tjuvströmmen.

Ha en vansinnigt finfin midsommar och ta det lugnt med allt inklusive bilkörning och smittohärdar!Skjuta mygg med kanon.jpg
 

perjan

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Kil
HBK-Nr
11397
Medlemskap
2024
Jo... "skjuta mygg".........jag gick tillväga med min tjuvström 0,3 amp på följande sätt.

Nedan beskrivna felsökning och åtgärd skiljer givetvis mellan olika HB av olika årsmdell och fabrikat men principen blir densamma. Aktuell bil är här Laika på Fiatchassi årsmod 2010.

Jag hade en tjuvström på 300 mA som jag nu kommit på spåren. Urladdning av bildelsbatt. 50 Ah på en vecka.
Fiat Ducato som bilden visar har 5 st pluskablar anslutna. Med endast en ampermeter ansluten till jordpolen började jag med att lossa kablarna en efter en vid batterianslutningarna och när jag kom till säkring F73 så gick tjuvströmmen nästan ned till noll.

Säkring F73 vid batteriet försörjer säkringsboxen vid förarplatsen. Tack gode gud för att inte krypströmmen kom från bodelen.
I säkringsboxen var det endast matning från säkring F39 som påverkade tjuvströmmen som gick ned till 60 mA med säkringen borta.

F39 försörjer följande:

Diagnosuttag
Airkond (bildelen)
Larm
Radio (standby)
Tidigare backkamera
Garmin Navigatorn med backkamera (Garmin Camper)

Här har jag en del att göra.
Jag bröt larmfunktionen med en nyckel i motorrummet...... ingen påverkan.
En tidigare monterad display till backkamera urkopplad men kameran sannolikt fortfarande matad? Kablar tas bort... ingen funktion.

Trots att displayen till nya Garmin Camper är borttagen matas moduler för komm. med Garmin backkamera och radiomodulen för trafikmedelanden.... inkopplade!!! Kommer att förses med separat strömbrytare eftersom jag vill kunna ha till gång till navigatorn parkerad.

Målet är nu att begränsa tjuvströmmen till 60 mA. Lyckades med nämnda extra strömbrytare som användes vid långtidsparkering utan 230 V. slutresultatet blev 30 mA.

Anslutningar till bildelsbatteriet
Ansl batteri bildel.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det å ha radio på bilbatteri er veldig vanlig på husbiler inntil fabrikken blir gjort oppmerksom på problemene med dette. Ikke bare tjuvstrømmen, men og bruk av radio når en står stille. Dette var første forbedring jeg gjorde på min 2008 modell, strømforsyning av radio fra bobattteriet. En lang kveld med radioen på og det var startproblem neste dag. Spesiellt ille er det om den gule og den røde ledningen fra radio er koblet sammen til 12V, dette gir noen hundre mA på de fleste bilradio.
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Kan knappt hålla mig på att vänta på denna spännande story.
Tack! Tror knappast min felsökning framkallar några riktiga ögonbrynshöjare med vår 97:a som objekt, men däremot ser jag det kanske som en trådstart där forumets medlemmar delar med sig av jakten på den inte helt sällan, förekommande strömtjuven. Perjan har lagt ner både tid och möda med att beskriva hur en bra och metodisk felsökning kan gå till; vilket var mycket intressant läsning och säkerligen lärorikt för dem som är intresserade av fordons-el. Självfallet lägger jag också gärna ut hur jag gör för att spåra den än så länge, gäckande batteri-dränerar-tjuven. :)

Sedan är ju god ton hedrande i sammanhanget då det kommer till att hjälpa och kanske ledsaga någon som kommit på villospår eller kanske inte är, vilket man för övrigt aldrig blir, fullt insatt i el, elektronik och inte minst mätteknik. Forum brukar dessvärre livnära ett antal medlemmar som inte riktigt tänker sig för då det de skriver, snarare sänker självförtroende för en person än ger den hjälp som efterfrågades. Inget forum är dock unikt i det hänseendet.

Ha en trevlig midsommar Dethleffskvalite!
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Jo... "skjuta mygg".........jag gick tillväga med min tjuvström 0,3 amp på följande sätt.

Nedan beskrivna felsökning och åtgärd skiljer givetvis mellan olika HB av olika årsmdell och fabrikat men principen blir densamma. Aktuell bil är här Laika på Fiatchassi årsmod 2010.

Jag hade en tjuvström på 300 mA som jag nu kommit på spåren. Urladdning av bildelsbatt. 50 Ah på en vecka.
Fiat Ducato som bilden visar har 5 st pluskablar anslutna. Med endast en ampermeter ansluten till jordpolen började jag med att lossa kablarna en efter en vid batterianslutningarna och när jag kom till säkring F73 så gick tjuvströmmen nästan ned till noll.

Säkring F73 vid batteriet försörjer säkringsboxen vid förarplatsen. Tack gode gud för att inte krypströmmen kom från bodelen.
I säkringsboxen var det endast matning från säkring F39 som påverkade tjuvströmmen som gick ned till 60 mA med säkringen borta.

F39 försörjer följande:

Diagnosuttag
Airkond (bildelen)
Larm
Radio (standby)
Tidigare backkamera
Garmin Navigatorn med backkamera (Garmin Camper)

Här har jag en del att göra.
Jag bröt larmfunktionen med en nyckel i motorrummet...... ingen påverkan.
En tidigare monterad display till backkamera urkopplad men kameran sannolikt fortfarande matad? Kablar tas bort... ingen funktion.

Trots att displayen till nya Garmin Camper är borttagen matas moduler för komm. med Garmin backkamera och radiomodulen för trafikmedelanden.... inkopplade!!! Kommer att förses med separat strömbrytare eftersom jag vill kunna ha till gång till navigatorn parkerad.

Målet är nu att begränsa tjuvströmmen till 60 mA. Lyckades med nämnda extra strömbrytare som användes vid långtidsparkering utan 230 V. slutresultatet blev 30 mA.

Anslutningar till bildelsbatteriet
Visa bilaga 194636
Bra jobbat perjan och tack för intressant inlägg om din felsökning! :)

Det är bra att sträva efter 50mA och lägre, men det visar sig inte alltid vara enkelt eller faktiskt, i vissa fall, näst intill omöjligt. Har du el-schema till din Laika eller utgick du helt enkelt från F73 och sedan till säkringspanelen där F39 sitter?
 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Tack det samma. Det är inte alla som tycker att mätteknik är så roligt. Läste du denna tråd Förbrukning av halvljuslampor ? Spänningen är oliiidlig på detta case.
Det var en trevlig tråd, mycket intressant och med många kluriga och lärorika inlägg. :) Är det din Fluke 92B?

Kort lamplivslängd är för övrigt ett ofta återkommande diskussionsämne och som många gånger skapar stora frågetecken. Då eleverna tampas med sin el-grund i fordonselektronik så brukar jag gå genom fenomenet glödlampor och blandar då också in mätteknik. Visar dem då, både med oscilloskop och multimeter, hur resistansen ändras då glödtråden blir varm och det är, trots enkelheten, faktiskt en uppskattad övning. Funderingar runt sådant som påverkar lampans livslängd - som t.ex. överspänning och kvalité - diskuteras så klart, men däremot spänningstoppar förekommer sparsamt i sammanhanget.

Mycket finns att skriva om detta ämne, men ska faktiskt, så fort husbilen anländer hem och med tanke på just spänningstoppar, lägga ut ett oscilloskopsvep med spänningen över batteriet och ström i startögonblicket; vilket kan ge en hint om vad som egentligen händer och förhoppningsvis är intressant för någon. Mätteknik är i alla sammanhang bland det trevligaste jag håller på med.

Önskar en fortsatt trevlig midsommardag från en soldränkt altan! :)
 

Bilagor

  • Altanen.jpg
    Altanen.jpg
    4,5 MB · Visningar: 34
F

F.d. 22252

Guest
Roligt att eleverna har en kunnig lärare i fordonsel det är i min erfarenhet från gymnasiet ganska sällsynt, har vid några tillfällen hjälpt till med utrustningen och erbjudit mina tjänster men inget gehör eftersom man ville hålla skenet uppe.
Mätteknik är ju väldigt viktigt mina år som tvreparatör lärde mej mycket och det var på den tiden man lagade apparater och inte var komponentbytare.
Saknar ett oscilloskop numera eftersom man kan få fram väldigt mycket information om man kan tolka resultatet.
En logger för spänning och ström skulle vara användbar, men den här apparaten skulle vara intressant fast förmodligen svårt att koppla in för att ha den på instrumentbrädan. Men pris och data verkar bra.

 

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Roligt att eleverna har en kunnig lärare i fordonsel det är i min erfarenhet från gymnasiet ganska sällsynt, har vid några tillfällen hjälpt till med utrustningen och erbjudit mina tjänster men inget gehör eftersom man ville hålla skenet uppe.
Mätteknik är ju väldigt viktigt mina år som tvreparatör lärde mej mycket och det var på den tiden man lagade apparater och inte var komponentbytare.
Saknar ett oscilloskop numera eftersom man kan få fram väldigt mycket information om man kan tolka resultatet.
En logger för spänning och ström skulle vara användbar, men den här apparaten skulle vara intressant fast förmodligen svårt att koppla in för att ha den på instrumentbrädan. Men pris och data verkar bra.

Tack bengtig! :)

Dessvärre är nog dina ord inte främmande i mina tankar om saken. Kul att du jobbat som tv-reparatör för det gjorde jag också i ca två år, men startade sedan firma som varade i tio år och hade allt, liksom i skrivande stund, i reparationer inom konsumentelektronik, industri, styrelektronik i skogsmaskiner inklusive ibland styrenheter till bilar, ja kort sagt allt som innehåller elektronik. Har också utvecklat GPR ( Ground Penetrating Radar) som är en radartyp som blottlägger i stort sett allt som finns under våra fötter, men då handlar det om, i enkla ordalag, antenner, sändare och mottagare. Har väl i runda slängar hållit på med elektronik i ca 35 år.

Förutom diagnosutrustning, vilken är ett måste, så är oscilloskopet det viktigaste instrumentet, men tror att det finns en stor rädsla över att använda det och dessutom, tror också många att det är en tidstjuv - vilken sanning faktiskt är raka motsatsen! Är man duktig på mätteknik, ser till att använda sina favoritinstrument och inte helt litar på felkoder, så blir man aldrig en komponentbytare och dessutom lär man sig mycket, mycket mer om olika system och framtida reparationer löser man därför bättre.

Sätter stor ära i att eleverna lär sig alla grunder ordentligt och att de behärskar, så gott det går med varje enskild elev, mätteknik på ett högt plan. Den som byter komponenter, utan att till fullo ha konstaterat att det är fel på dem, får en spark i baken; nja kanske inte, men det är i vart fall förbjudet under mina lektioner.

Ser ut att vara en finurlig grunka du skickade länken till. Ska kolla lite senare för nu är det grund till min nya verkstad som byggs. :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Elektronikern. Jo det är min Fluke 92B från sent 90 tal. Har en del gula instrument men detta är tyvärr sällan använt.

Bengtic. Lagat TV apparater har jag inte gjort men jobbat med signalerna fram till antenningången till apparaterna. Harvat igenom en del kurser för att bli CANT auktoriserad. På analog tiden så skulle jag gå kurs i mätteknik och då börjar kursledaren med att vet ni inte hur en TV fungerar så kan ni inte mäta. Då gällde det att vara vaken den dagen. Har fortfarande svårt att fatta vektordiagrammet för färgbalks signalen, men jag har klarat mig ändå. Två yrkesgrupper som jag ser upp till, dom gamla TV reparatörerna och maskinchefen på ett fartyg. Sålde för länge sedan Amstrad TV apparater. TV:n fungerade på vanlig antenn UHF men när jag satte den i ett kabel TV nät så hittade den inga kanaler på VHF. Fick serviceinstruktion av importören att där var ett motstånd på huvudkretskortet som skulle lödas av och monteras på samma ställe i samma hål fast på undersidan. Sedan fungerade det.

Angående elever så får vi ibland ut elever från grundskolan och dom som gått elprogrammet i tre år. Då händer det ibland att jag tar med mig två reläer och ett batteri eller en nätdel för mitt experiment. Ett vanligt relä fabrikat Finder 12V DC (12V DC) där spolen dra 50mA och lysdioden 20mA. Och ett relä fabrikat eltako ER12-001-UC (AC eller DC 8-230V) med inbyggd lampa. Jag tycker det är intressant att det ena reläet tar 70mA för att vara draget men lite konstigt att det andra kan vara draget på 1,5mA! Men jag får sällan igång en diskussion ens med ungdomarna. Man är inte intresserad, riktigt tråkigt. Och på frukost och lunch tittar man i sin mobil hela tiden.
 

Bilagor

  • 20200621_211421[1].mp4
    19,5 MB · Visningar: 165
Senast ändrad:

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
ER12-001-UC = smått märkligt! Måste kolla vad databladet ger på handen. Tack för filmsnutten Dethleffskvalite och måste säga att jag inte stött på ett dylikt relä - mycket intressant! :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har ni klurat ut hur det fungerar? Läser ni datablad så framkommer det nog inte mer än att det dra ingen ström och blir ingen värmeutveckling o.s.v. Denna tillverkare har sedan 60-tal tillverkat en sorts relä som man fortfarande ser ute i fastigheter i drift. Det bygger på den principen.
Dom har även ett relä där man bryter lasten i nollgenomgången, och då flyter där ju ingen ström så då håller reläkontakten i evigheter. När jag frågar om hur det fungerar så får jag bara till svar att vi är ensamma om detta och för att vi kan.
 

Bilagor

  • eltako bild.jpg
    eltako bild.jpg
    22,8 KB · Visningar: 20

Elektronikern

FD HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Boden
HBK-Nr
29876
Medlemskap
2022
Har ni klurat ut hur det fungerar? Läser ni datablad så framkommer det nog inte mer än att det dra ingen ström och blir ingen värmeutveckling o.s.v. Denna tillverkare har sedan 60-tal tillverkat en sorts relä som man fortfarande ser ute i fastigheter i drift. Det bygger på den principen.
Dom har även ett relä där man bryter lasten i nollgenomgången, och då flyter där ju ingen ström så då håller reläkontakten i evigheter. När jag frågar om hur det fungerar så får jag bara till svar att vi är ensamma om detta och för att vi kan.
Ett märkligt relä på min ära! :) Själva reläfunktionen är som den är men delen med spolen - vilken verkar finnas; d.v.s. det verkar inte vara ett halvledarrelä då de skriver om free wheeling diode i databladet - är då lite smått märkligt. Nåja, de får väl vara ensamma om hemligheten och vi får fortsätta med våra sömnlösa nätter då de inte vill dela med sig om hur i hela friden de löst det. :msn_weird: I reläet finns också för övrigt en microcontroller. :oops:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De gir et lite hint om hva som skjuler seg - "latching relay". Og kontroll logikken for dette er det som er spennende her. skulle tro at det ørlille forbruket går til en liten kondensator som når holdspenningen forsvinner brukes til å koble fra releet. Men ideen med å benytte et bistabilt rele som et normalt spenningstyrt er uvanlig for å si det mildt. Og de sier intet om hvilken type latching de benytter - det er litt å velge på der.
 
Toppen