• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skillnaden på Oyster dx 85 och ci?

S

Sören-6830

Guest
Är det någon som vet vad det är för skillnad, om det finns någon, på Oyster DX 85 och Oyster CI 85?
Behövs något mer än parabolen och TV.n för att se svensk TV via Canal Digital?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skillnaden på Oyster dx 85 och ci?

Alle Oyster produsert etter 2006 er av typen CI, før den tid var CI modellene litt dyrere enn de andre. Mener DX modellen var den uten CI tidligere. Forskjellen ligger i tuner/kontroller inne i bilen. Oppe på taket finnes det i dag 3 varianter av Oyster 85. Med fast LNB, med SKEW som stiller vinklingen av LNB automatisk og Internet utgaven. I tillegg kan de to første leveres med flerkanal LNB og kabling, Twin LNB er det mange som har, gir mulighet for 2 tunere mot samme satellitt - har og sett en med Quad LNB og dermed mulighet for 4 tunere samtidig, men fra en satellitt om gangen.

Det er CI som er løsningen på bruk av Canal Digital (CD), CI er en kontakt inne i boksen som gjør at en kan sette inn en CA Modul (CAM) for Conax kodingen som benyttes av Canal Digital. Denne CAM inneholder en kortleser og endel elektronik, inn i kortleseren så setter en programkortet fra CD og resten går med automatik.

Om det er et anlegg som sitter på en begagnad husbil så se på elektronikboksen inne hvilken type det er. Oversikten over mulige varianter finnes på ten Haaft GmbH - Download - Receiver Update - det viktigste er at den firkantede åpningen for de 2 CI modulene finnes.

S

Sören-6830

Guest

Det var ju en utförlig förklaring, eftersom teknik kanske inte är mitt bästa ämne förstår jag nog inte allting.
Den bil som jag köpt är en ny Arto 2012, på den sitter en Oyster DX 85, vad krävs för att kunna se Canal digital?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Om du har Dx modellen så har den inget uttag för CA modul. CA modul är en liten separat modul som du sätter Canal Digital kortet i och sedan finns det uttag på mottagaren för denna. Detta uttag på mottagaren är ca 50 x 5 mm. Om du inte har detta uttag på mottagaren så måste du ha en separat CanalDigital box som går på 12V. Hör av dig om du inte har någon för jag kanske får en sådan över.
Hoppas det blev tydligare :spinny:

S

Sören-6830

Guest

TACK Affezell, nu tror jag att jag begriper. Jag återkommer.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg glemte at N+B bruker den antikvariske betegnelsen, det som sitter i alle nye biler når det er installert fra fabrikken er den nye CI enheten.

Det du trenger er en CAM og et programkort fra Canal Digital!

S

Sören-6830

Guest

Tack Knut1
Vad är en CAM (programkort Can dig har jag)?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En CAM eller rettere CA Modul er en kortleser som settes inn i CI åpningen på tuneren. Disse finnes for mange forskjellige kodingsrutiner og den som benyttes av Can Dig er fra Conax. Enklest er det å bestille den fra JR Larmcenter som og er svensk generalagent for Oyster, da får du en som passer til Oyster.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tack Knut1
Vad är en CAM (programkort Can dig har jag)?

Eftersom du inte har ett uttag för CA modul på din mottagare så har du ingen nytta av denna. Vad du behöver är en mottagare för Canal Digital och givetvis ett abonnemang från Canal Digital, om du inte redan har det. Om du har det så tar du med dig det i bilen när du är ute och reser.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg vet tilfeldigvis hva N+B monterer under Oyster 85 DX betegnelsen, i dag er det en Oyster 85 CI av nyeste modell. Om jeg leter litt så har jeg en mail fra utviklingssjefen hos Ten-Haaft som beskriver hva som frem til 2003 gjemte seg under DX betegnelsen. Siden det har det ikke blitt produsert noen slike, og N+B har siden 2004 alltid benyttet CI utgaven ved fabrikkmontering av Oyster.

J

Jarn

Guest

Jag köpte min CA Modul hos Kjell & Company. Passar för min Oyster CI o Canal Digital.

Toppen