• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Skillnad mellan Calira 420 och 430

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2026
Hej alla!
Kollade idag vad skillnaden var mellan elektroniska manualen och pappersmanualen till min batteriladdare Calira LG420-DS/IU.

Jag konstaterade att elektroniska manualen gäller enbart för Calira LG430 eller Truma BC430 som den heter i senare modell. Men det är inte mycket som skiljer, så den är användbar om man tar hänsyn till att följande gäller för Calira 420:
- Klarar batterier 70-200 Ah
- 20 A max laddström
- 30 A säkring till batteriet pluspol (om kabeln är över 1 m)

Sen tipsade pappermanualen om att när batterispänningen är under 1,5V så kan man starta bilen i c:a 30 sekunder för att få igång laddningsprocessen.

Om nån har den rätta Calira 420-manualen elektronisk, så lägg gärna upp den i denna tråd. Annars kanske det här inlägget kan hjälpa tillsammans med adressen där jag fann min manual:

Bilagor

Tillbaka
Toppen