• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skiljer det på äldre Fiat 16" fälg mot nyare?

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Någon påstod att tar man en äldre Fiat 16tum plåtfälg och sätter på en nyare bil (2011) så kommer inte Fiats original navkapsel att passa. Fälgen ska passa.
Har Fiat gjort någon förändring på fälgen som gör att navkapseln inte passar?
//Nilhen

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025
Sv: Skiljer det på äldre Fiat 16" fälg mot nyare?

Hej
Jag har en 2005 med 16" fälg.
Till den köpte jag vinterhjul för en nyare modell. När jag skulle montera heltäckande navkapslar upptäckte jag att ventilen sitter annorlunda på dom nyare fälgarna. Bultbilden är annorlunda i förhållande till ventilen. Det betyder att jag kan inte kontrollera lufttrycket utan att demontera kapslarna. Men eftersom jag har monterat "TireMoni" övervakningssystem för kontroll av rätt däckstryck, så är det bra att ventilen inte hamnar i urtget på navkpslen utan sitter stöldskyddad bakom.
Mvh. Klas

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Minsann, Fiat har ändrat på placeringen av ventilen. Jag var tvungen och leta upp bilder på en gammal fälg och en ny fälg och där ser man att ventilen inte sitter på samma plats.

Tack Klas för informationen.
//Nilhen

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Det är väl sådant man kallar för produktutveckling. - Fast merförsäljning är väl vad man eftersträvar?
// Göte J

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Det finns en annan skillnad. Fiat ducato 16 tum fram till 1994 har118 mm hålcirkel-
Efter 1994 130 mm hålcirkel.

Jägarn

Toppen