• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skifta hjul själv!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Skifta hjul själv!

Reservhjul finns med i husbilen och assistansförsäkringen som medföljde är inte så dyr att förlänga efter "första gratisåren"! Varför ska man ha en assistansförsäkring om man inte använder den om något inträffar?

Har kört MC, p-bil, husvagn, husbil och lastbil i totalt uppåt 200.000 mil och hittills aldrig "råkat ut för någon punka", peppar-peppar ... ! Har en "ovana" att kolla bla däcken på bilar som jag äger/kör, kanske därför som inget hänt mig, vem vet?

Skiftar på sin höjd sommar-/vinterhjul på p-bilen och släpet i garaget. Däremot inte på resa med hjälp av enkla domkrafter, på osäkert underlag, trafikerad väg och på en 5 tons husbil! För mig är ett ev däcksbyte "på resa" förenat med onödigt risktagande och har def inget med tekniska(?) kunskaper att göra, på annat sätt än att söka förebygga sådant som kan hända. Ev tidsförlust kan jag som pensionär "bjuda på" jag har inte bråttom, i varje fall inte med husbilen!

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Fick punktering idag mellan Arvika och Kil.
Började kika efter reservhjulet under bilen, långtradarna sveper förbi
och bilen skakar.....
Ringer Assistansen och dom är på plats efter 45 minuter och konstaterar att
här kan vi ju inte skifta hjul....
Upp på flaket och transport till Gummiverkstad, funderar varför åker jag och
släpar på reservhjulet....
Gummiverkstan har inte däcket i lager, plockar fram reserven och skiftar hjul.
Jag kommer att fortsätta släpa på reserven men använda Assistansen.....
// Janne

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Bilförsäljaren som sålde husbilen till oss sa: Varför ska ni krypa under bilen vid punka, däcket är tungt och det krävs en viss vana för att inte skada sig, sätt på kaffepannan och invänta assistans istället..

Det rådet kommer vi följa..

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det samma gör jag men har ändå alltid reservhjulet med.

Dels för att få rätt däck (samma som övriga) direkt och dels för att om man inte har reservhjul med så blir man transporterad till närmaste gummiverkstad och får där vänta tills de öppnar om de inte har jour eller att de får fram passande däck.

Då jag behövde assistans gick däcken inte att laga.

P

Peter Pettersson

Guest

En sak är det att byta däck hemma. Men för guds skull gör det inte på trafikerade vägar. Händer ju ett antal olyckor varje år tack vare det,

Toppen