• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55847

Guest
Hej ganska ny här i Husbilsklubben
jag undrar om det finns någon som driver våra frågor gentemot politiker o andra beslutsfattare för mig så känns det som att vi mjölkas på pengar
både skatter drivmedelspriser avgifter för att kunna göra det vi vill åka husbil,semestra i Sverige o utomlands
som tex bilskatten o dessa tokiga regler för på & avstälning
det borde väl gå att få till bättre för oss :spinny:
för det kan väl inte primärt vara oss dom skall pungslå:mad: Det borde ju finnas någon som lobbar för det
inom HBK eller någon annan club el förening
HA DET GOTT
Patrik
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Det undrar jag också!
Nu slipper vi dessutom 50-kronan vid varje påställning.

Jag har för mig att fordonsskatten är betydligt högre i våra grannländer.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55847

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Ja tokigt med på o avställlningen tycker jag e den här 14 dagars regeln är :confused:
vet inte vad skatten är i våra granländer men tycker att skatten på som jag har på ny bil är alldeles för hög jämfört med gamla bilar o bussar lastbilar
tex en scania lastbil 1998 årsskatt 4648 som går i yrkesmässig trafik(hög belastning på vägar o miljö) jämfört med en husbil som inte nämnvärt rullar lika många mil
 
F

F.d. 55847

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

JO du kokkaki det är det som jag undersöker nu :spinny: om det kanske finns några som redan e aktiva i frågan
själv ska jag börja titta på det här känns för mig väldigt angeläget
:msn_dontknow:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Det undrar jag också!
Nu slipper vi dessutom 50-kronan vid varje påställning.

Jag har för mig att fordonsskatten är betydligt högre i våra grannländer.
Norge har faktisk lavere "årsavgift", men en får ingen tilbakebetaling ved avstilling - snarere motsatt, avgift ved påstilling igjen. Men avgiften ved førte gangs registrering er ganske høy og vanskelig å beregne - reduserer bruktimporten noe.

Danmark har en høy årlig skatt og en høy førstegangs avgift.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Jag får oftast höra när jag kommer till danmark att det är både billigt,
obyråkratiskt och nästan avgiftsfritt att äga en husbil i sverige.
Nu har inte jag nåt avancerat, ett hembygge på en 99års Ducato varubil,
vilket jag förstått skulle vara en omöjlighet att regga i danmark.

Inte för att det kanske hjälper dig och dina funderingar så mycket.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Mer procent av den skatt vi redan betalar ska gå till vägar.
Protest i Frankrike skulle nog funka i Sverige nej.vi är för mesiga vi står hellre med mössan i handen tackar för nya avgifter.
Cummin.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Mer procent av den skatt vi redan betalar ska gå till vägar.
Protest i Frankrike skulle nog funka i Sverige nej.vi är för mesiga vi står hellre med mössan i handen tackar för nya avgifter.
Cummin.

Det är vi själva som bestämmer över hur skatterna skall fördelas!
Vart fjärde år genom allmäna val, det kallas demokrati.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Vi borde kanske ha en form av organiserad tävlingsverksamhet och söka bidrag av kommuner och stat.
FBK hockey med välavlönade spelare får 10 miljoner i stöd av kommunen om året. Får vi någonstans där i närheten är vi i alla fall på väg.:twitcy:
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Vi borde kanske ha en form av organiserad tävlingsverksamhet och söka bidrag av kommuner och stat.
FBK hockey med välavlönade spelare får 10 miljoner i stöd av kommunen om året. Får vi någonstans där i närheten är vi i alla fall på väg.:twitcy:
Hockeyn och Färjestad underhåller tusentals människor varje vecka.

Tror inte på sympatier från allmänheten ang. skatt på husbilar.

Tommy R
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Ingen bli rik på stora inkomster, det är dom små utgifterna som gör det. Gäller staten också. Men om vi nu ska försöka få mer pengar till staten så funderar jag på varför nöjesbåtar är skattebefriade, kanske för att dom som bestämmer i Sverige i mycket större utsträckning har båtar än husbilar

Mvh

Stig
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

[FONT="Verdana","sans-serif"]Det är uppenbart många som inte vet hur billigt och bra det är reglerat att äga husbil i Sverige.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Nu kan jag inte alla regler i alla EU-länder heller, men med det lilla jag vet, är jag ganska nöjd med att ha min husbil registrerat i Sverige. Mig veterligen finns det inget annat västligt EU-land som har det så bra förspänt.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Var någonstans får man köra tyngre än 3,5 ton husbil, med äldre B-körkort? (Tyskland, ja?)[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Det är enkelt att kritisera och klaga men vad vet vi om husbilsskatter, försäkringskostnader, besiktningar och avställningar i andra länder än Sverige. [/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]T.ex. äga husbil i Holland, då får man smaka på dubbla skatt- och försäkringskostnader! Första avställning (per år) kostar 24€, andra avställning (samma år) kostar 120€. Efter ett år ställs bilen automatiskt på igen och man får börja om. Avställning mindre än en månad är inte ens möjlig. Många försäkringsbolag godtar inte avställning, full premie skall betalas under avställningstiden, alltså tjänar man bara på skatten.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Köra >3,5 ton med b-kort? Glöm det! Man ser heller inte många NL-registrerade husbilar tyngre än 3,5 ton och det gäller flera länder i Europa så förhållandena där är likartade.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Men man behöver bara se över staketet så ser man direkt att grannens gräs (DK) inte alls är grönare![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Jag är i alla fall tacksam och glad att vår husbil är registrerat i Sverige.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian[/FONT]
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

[FONT="Verdana","sans-serif"]Är gnäll- och klagandet ett vårtecken?[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Det klagas på EU som styrs från Bryssel/Strassbourg, det klagas att Sverige styrs från Stockholm, det klagas att länet styrs från Göteborg.[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Vem skall styra och ställa i ankdammen då? Grodorna i Orust kommunstyrelse kanske?[/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Giv mig styrka![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Perspektivet heter Europa, antingen man gillar det eller inte![/FONT]

[FONT="Verdana","sans-serif"]Demokratin har inte satts ur spel! Det är så demokratin skall fungera! Tyvärr (kan även jag tycka!), men det är samtidigt en varningssignal, att demokratin är värt att försvaras. Blunda inte för verkligheten! Det politiska förhållandet (icke förhållandet / tomrummet) har drabbat fler västeuropeiska länder, även vi i Sverige får vänja oss vid det. Man skall va tacksam och glad att det (ännu) inte har gott så långt som grannland i syd på 30-talet. Då hade vi inte ens vågat skriva vår mening här![/FONT]
[FONT="Verdana","sans-serif"]Julian[/FONT]
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

Hockeyn och Färjestad underhåller tusentals människor varje vecka.

Tror inte på sympatier från allmänheten ang. skatt på husbilar.

Tommy R

Men låt då de som är roade av tillställningen även stå för kostnaden och använd inte kommunala medel som kunde användas i ex. skola och äldreomvårdnad där det vanligtvis saknas resurser.
 
F

F.d. 53340

Guest
Sv: skatter avgifter Sveriges dyraste fritid/hobby

De ja är förbaskad på är inte kronorna på fordomskatten utom alla fordom som betalar skatt ska en större del av pengarna ska gå till vägar.för det fnns faktiskt vägar utanför dom tre storstäderna också.
Cummin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen