• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattemärke

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Fick idag nytt skattemärke till husbilen. Det gamla var grönt med 08 (årtalet) och en stor tvåa i fältet. Jag förväntade ett med 09 och en tvåa, men döm om min förvåning när jag såg det nya skattemärket, ett grönt med 08 och en sexa i fältet.

Efter kontroll med VV så var det helt riktigt. Numera måste man betala skatten vid tre tillfällen, i mitt fall i februari, juni och oktober.

Skattemärket kommer också tre gånger och man kan/får inte betala ett helt år åt gången om man skulle vilja.

Vidare räknas skatten per dygn (blir ca kr 14,-/dygn ) vilket gör att det lönar sig att ställa av bilen om man inte skall använda den under ett par veckor. Påställningsavgiften är kr 50,- per gång så redan efter 4 dagar blir det vinst. (Minsta avställningstid = 16 dagar)
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Skattemärke

Hej.

På Vägverkets sida står att läsa:

Återbetalning av fordonsskatt

Om du ställer av ett fordon behöver du inte längre betala fordonsskatt. Finns det överskjutande (överbliven) fordonsskatt återbetalar vi den. Återbetalningen gör vi till den person som är registrerad som ägare vid avställningstillfället.

Fordonsskatt tas ut månadsvis. Det innebär att den skatt som återbetalas omfattar alla hela kvarvarande månader. Om fordonet avställs i samband med ett månadsskifte är det viktigt att anmälan har kommit in till oss före månadsskiftet. Kommer anmälan in efter månadsskiftet tas skatt ut för hela den månaden.

Exempel:
  • Ett fordon ställs av den 31 augusti. Vi återbetalar fordonsskatt från och med september månad.
  • Ett fordon ställs av den 5 mars. Vi återbetalar fordonsskatt från och med april månad.
Återbetalning av fordonsskatt för fordon med en årsskatt som överstiger 4 800 kronor

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor/år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från avställningsdagen. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.
Exempel:
  • Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi påför då fordonsskatt från och med den 5 januari.
  • Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och påställs den 17 november. Vi påför fordonsskatt från den 17 november.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen