• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt vid påställning

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Snart är det dags, för mig är det för första gången efter vinterförvaringen. Men hur är det, om jag ställer på husbilen tex 28 mars, får jag då betala skatt för hela mars eller bara för dom dagar som är kvar av månaden?
 

PoPS

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vara
HBK-Nr
3114
Medlemskap
2025
Sv: Skatt vid påställning

Bara för dom dagarna som är kvar i mars.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Skatt vid påställning

Du betalar för 4 dagar i mars och hela april om betalningsmånaden är april, augusti och december.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Skatt vid påställning

Tack för era svar. I höstas när jag skulle ställa av den blev det lite bråttom för någon sa till mig att om det gick över till ny månad fick jag betala för hela månaden. Så den sista september sent på kvällen var jag klar och bilen på plats. Skulle väl ha kollat men det var ont om tid och jag litade på att det var rätt.
Ni som varit med förr, hur är det vid avställningen? Gäller samma som vid påställning?
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Skatt vid påställning

Ja man betalar 50 kr vid påställning och sedan betalar man för de dagar den är inregistrerad (detta gäller för husbilar).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skatt vid påställning

Nja inte alla husbilar heller. Det beror faktiskt på vad du har för husbil och skatt på den, om det går månadsvis eller dagvis.
Om du har en bil som ar så hög skatt på att du får kvartalsskatt så betalar du endast för dagararna som den är inreggad. Men om du har en bil med lägre skattesats så du betalar skatten årsvis, då får du betala för hela månaden även om du reggar in den sent i månaden typ den 28'onde eller om du avreggar den tidigt i månaden typ den 3'dje.

M.v.h. JANKRO.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skatt vid påställning

Om årsskatten är över 3600.- så delas den upp i 3 olika betalningstillfällen beroende på vilken slutsiffra du har på bilen. Varje påställning debiteras också med 50-. Är du nära en slutperiod åker du också på att betala för nästa period.
Vid avställning för du igen från dagen efter avställningen till slutet på den period du betalt för.

Regler om skatt för fordon, fordonsskatt

Den personen som är registrerad ägare
till ett fordon
ska betala skatt för fordonet till Transportstyrelsen.

Du betalar skatt för ett år i taget.
Om skatten är mer än 3 600 kronor
delar man upp betalningen.
Du betalar då tre gånger varje år,
en gång varje fjärde månad.

Slutsiffran i fordonets registreringsnummer
visar den månad du ska betala skatt.
När slutsiffran är noll är mars betalningsmånad.
Om du betalar tre gånger,
betalar du i mars, juli och november.

Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto
den sista dagen i den månaden.
Om sista dagen i månaden är en helgdag
ska skatten finnas på kontot
nästa vardag efter helgdagen.

Här kan du se vilka månader
du ska betala skatt för ditt fordon:
Slutsiffra 0 betyder mars och du kan betala i mars, juli och november.
Slutsiffra 1 betyder april och du kan betala i april, augusti och december.
Slutsiffra 2 betyder maj och du kan betala i maj, september och januari.
Slutsiffra 3 betyder juni och du kan betala i juni, oktober och februari.
Slutsiffra 4 betyder augusti och du kan betala i augusti, december och april.
Slutsiffra 5 betyder oktober och du kan betala i oktober, februari och juni.
Slutsiffra 6 betyder november och du kan betala i november, mars och juli.
Slutsiffra 7 betyder december och du kan betala i december, april och augusti.
Slutsiffra 8 betyder januari och du kan betala i januari, maj och september.
Slutsiffra 9 betyder februari och du kan betala i februari, juni och oktober.
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Skatt vid påställning

Tack för bra information, nu slipper jag söka själv. För tiden 18/7 - 31/10 betalade jag 2332 så skatten är på lite under 7000 per år. Så det innebär att jag tar fram min husbil några dagar före månadsskiftet.
 

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Skatt vid påställning

Bara ett litet tillägg till all tydlig info ovan: Om du betalar fordonsskatt med autogiro så fungerar detta bara på ORDINARIE uppbörd (3 gånger/år för de flesta). När bilen ställs på blir det en tillfällig skattinbetalning som kommer som en avisering i brevlådan. Inte så käckt om man ställer på bilen direkt inför en längre resa. Fick rådet av Transportstyrelsen att då via internet registrera framtida påställning (1-2 veckor i förväg) så bör avin komma före avresan, alternativt man kan ringa och få belopp och OCR-nummer strax före påställningsdagen.
Får se om detta fungerar för oss om någon vecka - vi ställer på bilen direkt efter påskhelgen och reser samma dag.
PS. Försäkringsbolaget (där man väl har en avställningsförsäkring) får med automatik info om påställningen från Transportstyrelsen och aktiverar ordinarie, vilande försäkring. I vårt försäkringsbolag fungerar inbetalningen sedan med autogiro.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Skatt vid påställning

Efter påställning bör ni kolla att överskjutande premie för avställningsförsäkringen återbetalas, om det inte sker automatiskt. Den premie som man erlägger för avställningsförsäkringen löper vanligtvis ett år från avställningsdatumet. Inga jättesummor, men alla bäckar små.....
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Skatt vid påställning

Om du håller på med att ställa av och på bilen så får man varje gång ett nytt inbetalningskort på den summa som kvarstår under "terminen"
Nu kan det ju bli så att bilen bara är på två veckor kanske då det finns pengar att tjäna både från försäkring och vägskatt.
Jag ringer till deras telefonväxel i Örebro 0771-141516 och får efter en del knapptryck prata med deras trevliga personal som hjälper dig med att räkna ut vad du är skyldig tex 250:- istället för 2500:- som dom ska ha annars. (du får ju igen överskottet senar förstås men varför betala för mycket)
Totalt slipper jag betala över 1000 kr / månad om bilen står stilla.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skatt vid påställning

Detta belopp ser du också på appen för transportstyrelsen efter att du ställt av bilen. Brukar ta en halv dag innan det uppdateras.
 
Toppen