• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt på Plåtis

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Jag har en Rapido V68. Fordonsår 2020.

Årsskatten är 9285 :-

När jag jämför med andra Plåtisar är skatten avsevärt högre än dessa.

Kan någon förklara varför det är så stor skillnad i Skatt mellan olika Plåtisar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gå in på Transportstyrelsens hemsida och läs på om Malus skatt. Din bil "straffbeskattas" i 3 år, innan du återfår normalskatt. Det gäller alla bilar och husbilar. Styrs som sagt av ålder och koldioxidutsläpp.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Generalagenten har angett V.7 CO2 WLTP till 313 g/km och det är grunden för skattebeloppet
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja, jag ser nu att det var din bil vi diskuterade i den andra tråden.
Eftersom utsläppet är angivit till 313 g/km stämmer skatten. Så frågan är inte varför skatten är så hög utan varför utsläppen är så höga. Själv har jag 198 g/km för en 3,5 ton plåtis. Men det är en bil utan typgodkännande. Den har istället ett "Enskilt godkännande". Just mitt exemplar har alltså varit inne för registreringsbesiktning vilket inte typgodkända bilar behöver. Det, precis som Heavy Duty motor" är ett "kryphål" för lägre skatt.
Om ditt utsläppsvärde, och därme skatten, är högre än andra typgodkända bilar vet jag inte.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Jag skrev till Transportstyrelsen och visade en likartad bil som hade 204 g/km och begärde en justering av min skatt men det nobbade dom såklart. Det är nog kört.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag skrev till Transportstyrelsen och visade en likartad bil som hade 204 g/km och begärde en justering av min skatt men det nobbade dom såklart. Det är nog kört.
Hej
Helt avgörande för din registrering i Sverige är Coc- dokumentet som tillverkaren tillhandahåller vid produktionen. Står där 313 gram vid blandad körning, så är där inget att göra.
Men har transportstyrelsen använt sin hittepå formel för utsläpp, så kan du kräva att de ändrar det till uppgifterna som står i Coc-dokumentet.
Man brukar kunna se längst ner i texten, när du söker på ditt regnummer under "sök fordon"
Står det såhär som nedan,

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 313 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

Så är det deras hittepå formel "BERÄKNAD"
Då kan man tillskriva transportstyrelsen och kräva att de skickar tillbaka ditt Coc-dokumentet. Sedan kör du till besiktningen och pratar med en besiktningsingenör.
Och begär en ändring baserat på ditt Coc-dokumentet. En sådan ändring tar Svensk bilprovning 900kr för. Men det tjänar du in med råge på fordonsskatten.

Mvh Per
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hej
Helt avgörande för din registrering i Sverige är Coc- dokumentet som tillverkaren tillhandahåller vid produktionen. Står där 313 gram vid blandad körning, så är där inget att göra.
Men har transportstyrelsen använt sin hittepå formel för utsläpp, så kan du kräva att de ändrar det till uppgifterna som står i Coc-dokumentet.
Man brukar kunna se längst ner i texten, när du söker på ditt regnummer under "sök fordon"
Står det såhär som nedan,

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 313 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

Så är det deras hittepå formel "BERÄKNAD"
Då kan man tillskriva transportstyrelsen och kräva att de skickar tillbaka ditt Coc-dokumentet. Sedan kör du till besiktningen och pratar med en besiktningsingenör.
Och begär en ändring baserat på ditt Coc-dokumentet. En sådan ändring tar Svensk bilprovning 900kr för. Men det tjänar du in med råge på fordonsskatten.

Mvh Per

Hej
Helt avgörande för din registrering i Sverige är Coc- dokumentet som tillverkaren tillhandahåller vid produktionen. Står där 313 gram vid blandad körning, så är där inget att göra.
Men har transportstyrelsen använt sin hittepå formel för utsläpp, så kan du kräva att de ändrar det till uppgifterna som står i Coc-dokumentet.
Man brukar kunna se längst ner i texten, när du söker på ditt regnummer under "sök fordon"
Står det såhär som nedan,

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 313 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT.

Så är det deras hittepå formel "BERÄKNAD"
Då kan man tillskriva transportstyrelsen och kräva att de skickar tillbaka ditt Coc-dokumentet. Sedan kör du till besiktningen och pratar med en besiktningsingenör.
Och begär en ändring baserat på ditt Coc-dokumentet. En sådan ändring tar Svensk bilprovning 900kr för. Men det tjänar du in med råge på fordonsskatten.

Mvh Per
Min bil från 2020 registrerades mars 2020 och gick från 35 000:- i skatt ner till 11 000:- efter 3 år. Vad kan jag göra för att minska den? Mina utsläpp är 363 g/km.
 
Senast ändrad:

axgren

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Jag har överklagat mitt fall så vi får se vad som händer. Känslan är inte speciellt positiv
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag har överklagat mitt fall så vi får se vad som händer. Känslan är inte speciellt positiv
Hej igen
Tyvärr hjälper det inte att strida mot Transportstyrelsen, om du inte har något intyg från tillverkaren eller ett Coc-dokumentet.
De kommer att ge avslag, om de inte får ett underlag att grunda sitt beslut på.

Mvh Per
 
Toppen