• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt på importerad Knaus 650 Van -21???

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Hej alla!
Hur ska jag göra för att få reda på blivande skatt på en tysk bil som går som begagnad när den tas in i Sverige?
Bilen: Knaus Van TI PLUS Platinum Selection 650 MEG av 2021 års modell, MAN 177 hk automatlåda, 3,5 ton. Ej 4WD.
Är det möjligen någon som har en likadan husbil?
Har försökt att få fram skatten på någon liknande via reg.nr (blocket) på Transportstyrelsen, dock ej helt identiska i typbeteckning.
Där varierar skatten mellan 20 och 30 tusen/år!
Vad blir skatten efter 3 år?

Mvh Göran S.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Efter trå år halveras skatten. Dvs en bil som har 30 000 kr de tre första åren får 15 000 kr följande år.
En bil som har 15 000 kr de första åren får 7 500 kr följande år. Naturligtvis under förutsättning att ingen ändras.
Därför slår alltså en hög skatt från början på hela bilens livslängd.

Exakt vad det blir för skatt på den bilen vet jag inte men här finns mer att läsa: Fordonsskatt utifrån ett beräknat koldioxidutsläpp – skälig grund - Transportstyrelsen
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Tack PL8!
Försökte att räkna enligt tabellen men med 7 årig skola och alla luckor var det inte lätt!
Vad är det man räknar fram? Är det CO2, skatt eller?????
Kan någon hjälpa ett gammalt dumhuvud?

Totalvikt 3500kg, ej 4WD, år 2021, Automatlåda, 130 KW.

Formel 2.5 Dieseldriven. Tillämpas för husbilar, lätta bussar och lätta lastbilar som är dieseldrivna och inte passar in i någon av ovanstående formler. 2.5.1 Modell: PB II LLB LBu Die

10523,452 + (Totalvikt*0,063) + (Fyrhjulsdriven*23,569) + (Fordonsår*-5,234) + (Ej manuell*7,127) + (Motoreffekt*0,195)

Där:  Totalvikt är fordonets totalvikt i kg dock max 3500 kg.  Fyrhjulsdriven sätts till 1 om fordonet har 4-hjulsdrift, annars till 0  Ej manuell sätts till 1 om fordonet har annan växellåda än manuell, om växellådan är manuell sätts variabeln till 0. Saknas uppgift om växellåda sätts variabeln till 0.  Motoreffekt är fordonets motoreffekt i kw
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Är det mig du tackar? Jag heter inte Peter men det spelar ingen.
Jag vågar inte ge mig på att räkna, det finns alldeles för många alternativ. Och dessutom talas det där om att modellen använts sedan 2016. Är det fortfarande den som används? Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer. Jag undrar om Transportstyrelsen hjälper till i enskilda fall?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Efter trå år halveras skatten. Dvs en bil som har 30 000 kr de tre första åren får 15 000 kr följande år.
En bil som har 15 000 kr de första åren får 7 500 kr följande år. Naturligtvis under förutsättning att ingen ändras.
Därför slår alltså en hög skatt från början på hela bilens livslängd.

Exakt vad det blir för skatt på den bilen vet jag inte men här finns mer att läsa: Fordonsskatt utifrån ett beräknat koldioxidutsläpp – skälig grund - Transportstyrelsen
Det blir faktiskt lägre skatt efter 3 år ,30000kr malus bli runt 8000kr.
När det gäller importerade bilar och skatt verkar det svårt att räkna vilken skatt man får som TS frågar efter.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det blir faktiskt lägre skatt efter 3 år ,30000kr malus bli runt 8000kr.
När det gäller importerade bilar och skatt verkar det svårt att räkna vilken skatt man får som TS frågar efter.
Ok, jag har hört att det halveras. När jag nu googlar hittar jag inte så mycket men på några ställen står det att det blir samma skatt som för bilar registrerade innan 2018. Om det stämmer så går alltså både 30 000 kr bilen och 15 000 kr bilen till samma skatt. Eller? Har Olof G eller någon annan mer info om detta. Gärna länkar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok, jag har hört att det halveras. När jag nu googlar hittar jag inte så mycket men på några ställen står det att det blir samma skatt som för bilar registrerade innan 2018. Om det stämmer så går alltså både 30 000 kr bilen och 15 000 kr bilen till samma skatt. Eller? Har Olof G eller någon annan mer info om detta. Gärna länkar.
Du kan provräkna på Transportstyrelsen hemsida malus.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Ja, den använde jag innan min bil var levererad, dvs innan jag hade fått skatteavi.

Första tre åren får jag 13 182 kr/år, och det stämmer med fakturerad skatt. Därefter 5 200 kr står det i beräkningen. Och det är ju mindre än hälften, nämligen precis under 40%. Så hälften stämmer uppenbarligen inte.
Om 8 000 kr som du skriver stämmer för en 30 000 kr bil så blir det ca 27%.
Så skillnaden mellan "dyr och billig bil" efter tre år blir i så fall mindre efter tre år.

Jag kan också nämna att min låga skatt beror på att bilen inte är typgodkänd utan den har enskilt godkännande. Det är tydligen, åtminstone i mitt fall, fördelaktigt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag bör också tillägga att jag har en bil som registrerats i mars -21. Hade den registrerats i april -21 eller senare så hade den blivit dyrare.
Därför är inte jämförelsen med 30 000 / 8 000 kr/år helt "rättvis".
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag bör också tillägga att jag har en bil som registrerats i mars -21. Hade den registrerats i april -21 eller senare så hade den blivit dyrare.
Därför är inte jämförelsen med 30 000 / 8 000 kr/år helt "rättvis".
Jag gör en beräkning på ny bil Januari-22, då blir det 30600kr och efter 3år 8600kr i skatt.
Heavyduty går inte att räkna på men betydligt lägre skatt blir det än ovan.
 
Toppen