• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt på husbilar

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det finns redan bolag som har samma avgift oavsett bilen är påställd eller avställd. Och det lär bli fler som gör så. Det kan jämna ut sig genom lägre årspremie.
Ja och det jämnar ut sig precis som jag skrev : Billigare för dom som kör helår och dyrare för dom som kör veckovis.
Jag tillhör kategorin som troligen kommer att få en klart högre premie fast jag inte använder bilen mer :(.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Jag har min bil avställd mer än halva året och den årspremie jag fick var såpass mycket lägre att det ändå blev billigare än att behålla mitt gamla bolag. Jag kollade ett år bakåt vad jag ungefär betalat (inte helt lätt med autogiro och flera försäkringar från bolaget) och jag fick ändå en sänkt premie med Gjensidige utan vid avställningssänkning jämfört med dem jag hade innan som hade det.
 
R

RobbeS

Guest
Det här med att hålla på att ställa av och på husbilar som har den tidigare lägre skatten är bara mest besvärligt. Karensen är 14 dagar på och jag kan i alla fall inte säga att jag inte kommer att nyttja husbilen inom 14 dagar under, säsong i alla fall. Sen ställer jag naturligtvis av då jag vintrar in husbilen i oktober och ställer på den i April då den hämtas ut.
Ställde faktiskt av den i Maj i år då vi inte skulle åka någonstans den månaden men kom efter en vecka på att bilen ska besiktigas. Bara att ställa på igen för en sväng till Opus på två kilometer och jag tjänade inte ett öre på det.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Att våra politiker & byråkrater efter en ogenomtänkt ”straffbeskattning” av alla fordon som inte är EL drivna, hålla på och krångla med reglerna för av- och på-ställning visar bara hur havererad vår nuvarande regeringsbildning med dess ”stödpartier” är.
En del av regeringen tycker nog inte vi skall köra några husbilar, det går ju att ha cykelsemester. Pensionärer som inte orkar cykla har man inget till övers för dom har ju varit med & förstört miljön med sin överkonsumtion under förra århundradet.
Den andra delen av regeringen vill gärna behålla sin väljare och försöker gjuta olja på vågorna genom att hålla på och krångla med avställningsregler. Problemet är väl att då utgår man ifrån att husbilsägare beter sig som husvagnsfolket & bokar in sig på camping för att stå där i veckor.
Någon logik går inte att finna i detta.
Att man lagt skatten så mycket högre på ett gram CO2 från en diesel i förhållande till bensin är redan det helt ologiskt när man dessutom kallar skatten för CO2 baserad. Det har ju inte med CO2 att göra eftersom ingen koppling finns till förbrukning överhuvudtaget. Allt handlar bara om att tillfredsställa dom som ser ett samhälle bestående av cyklar och EL-bilar.
Rättvisa hade väl varit att göra ett undantag för fritidsfarkoster oavsett typ. Vissa sådana är ju helt undantagna allt utom skatten på bränslet, men dom saknar hjul förståss.
 
Toppen