• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Det har kommit till min kännedom att det finns vissa som kör obesiktade fordon utomlands, förmodligen för att de inte inte är hemma i sverige under besiktningsperioden.
Vad händer med försäkringen?
Tror att bilen får automatiskt körförbud och blir automatiskt avställd och försäkringen upphör?
Skatten lär ju också upphöra?
Vet att detta kan vara känsligt men det är inte det jag är ute efter utan bara vad som gäller i allmänhet.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Jag missar min besiktning med ett par månader varje vinter söderöver. Inget händer med försäkringen eller skatten. Körförbudet gäller bara i Sverige, men man får ju köra till närmaste besiktning, vilken man bokat i förväg förståss.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Det finns även en "del" här hemma som kör med obesiktigade fordon.
Bilar som inte har en möjlighet att gå genom en bes. p.g.av ombyggnad och trimning m.m. körs ibland obes. men för övrigt helt lagliga med skatt och försäkring, och en anmodan och ev. böter för bortglömd och missad bes. ses bara som en normal extrakostnad.

M.v.h. JANKRO.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Jag missar min besiktning med ett par månader varje vinter söderöver. Inget händer med försäkringen eller skatten. Körförbudet gäller bara i Sverige, men man får ju köra till närmaste besiktning, vilken man bokat i förväg förståss.

Besiktning är för allas säkerhet. Enligt konventioner skall varje land tillse att bilen är trafikvärdig. Detta innebär att den inte får framföras obesiktigad. ( undantag t.ex. Provkörning vid reperation och kortaste vägen till besiktning.

Nu rinner det mesta mellan fingrarna men vid en noggrann trafikkontroll i Tyskland skulle du inte fått köra vidare.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Det största problemet med att köra med körförbud, oavsett om det är i sverige eller utomlands är väl den dagen du råkar ut för en trafikolycka. Är du vållande så kan du bli ersättningsskyldig mot ditt försäkringsbolaget.

/Kenneth
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Har kollat och trafikförsäkringen gäller obesiktigat. Kör därför mina motorcyklar och släpet obesiktigat. Skönt slippa strulet!
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Har kollat och trafikförsäkringen gäller obesiktigat. Kör därför mina motorcyklar och släpet obesiktigat. Skönt slippa strulet!

Trafikförsäkringen ersätter ju alltid tredje part. Vid vagnskada och bärgning är ett aktsamhetskrav att fordonet inte har körförbud. (hos de flesta försäkringsbolag) Undantag borde väl var de körningar som är tillåtna enligt trafikförordningen.
 

andersg52

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Luleå
HBK-Nr
6813
Medlemskap
2024
Sv: Skatt besiktning försäkring vid lång vistelse utomlands.

Aj fan, befinner mig i Spanien sedan december och läser denna tråd och kommer på att jag har körförbud sedan januari,,nu blir jag nervös,,,varför ska man läsa allt..det hade varit bättre att vara lyckligt ovetande:twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen