• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skallarm

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Finns det något larm där det går att larma hela bilen och husbilens schassi,så det inte larmar, fast man befinner sig i husbilen?

Snarken 2
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Skallarm

Hej
Jag vill ha ett larm som larmar(när jag sover i bilen)om någon kommer närmare bilen än ca 1m.Det är för sent att få ett larm när dörren är oppbruten.
Mvh Jan-E.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Skallarm

Hej
Jag vill ha ett larm som larmar(när jag sover i bilen)om någon kommer närmare bilen än ca 1m.Det är för sent att få ett larm när dörren är oppbruten.
Mvh Jan-E.

Ja ett sådant larm vore ju allra bäst.
Men vad händer när man frikampar och det kommer något villt djur?
Har man otur så tutar larmet ganska ofta.

Snarken2
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Skallarm

Vi har JR skalskydd med rörelsedeckare vilken man kan stänga av när vi är i bilen.
Brytlarmet fungera då. t.ex på natten.. Men går alltså inte igång förrän dörren öppnas vilket jag håller med om är för sent. En del här i klubben har monterat backvarnare vid ytterdörrarna ihop med larmet, ett system jag själv är mycket intresserad av.
Libom.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Skallarm

Min Fru og jeg sover ikke i en husbil uten NX5 sikerhetsalarmsentral med magnetbrytere på dører/luker og utvendig bevegelse sensorer. Har montert slike i alle husbilene siden 2001. Da vil mennesker i sonen bli varslet med utvendig belysning uten at vi inne i bilen blir forstyrret, normalt vil uvedkommende velge ett annet prosjekt, om de ikke fjerner seg fra sonen til utvendig bevegelse, vil etter litt tid vil en innvendig alarm utløses.

Med dette systemet så vil når man er i husbilen armere alarmen som sikkerhets alarm. All menneskelig bevegelse vil bli detektert omtrent 1-1,5 m fra husbilens sider som er dekket av slike sensorer. Følsomheten kan justeres slik at dyr ol ikke registeres.
Man velger selv sikkerhets nivå på aktivering utfra hvordan man overnatter. F.eks utvendig bevegelse aktiverer ikke jeg når jeg bor på campingplass.

NX5 med endel tilbehør koster endel. Men verd hver eneste krone for oss.
 
Toppen