Sv: Skall köpa en garageport.
Hej!
Byggde ett garage i våras till våran husbil. Jag hittade en lättbegagnad Criva takskjutport via blocket som jag lät installera.
Våran port är 3500b*3350h med motor, fjärr, inre manöverpanel, fotocell, fönster och gångdörr. Den skulle ha varit 3500*3500 men på grund av att avståndet mellan dörrhålets ovankant och innertaket var för litet fick dom kapa en sektion för att få dit den.
Husbilen vi har idag är inga problem att få in och hoppas att det inte ska bli några bekymmer när det är dax att köpa nyare.
Mina sammanfattningar är följande:
Criva är inte i samma liga som höörmann eller crawford portar. Den är tät och fin men något mer skramlig i mitt tycke. (jag jobbar som lastbilschaufför så jag har hanterat några hundra olika portar genom åren...)
För oss som bara tar öppnar och stänger några gånger i månaden är den helt okey!
Jag uppskattar fjärrkontrollen då man slipper att springa ut och öppna i regn och rusk både när man ska iväg och när man kommer hem.
Gångdörren är för oss något överflödig, men hade vi inte haft fjärr hade den blivit flitigt använd.
Fönster är inget som jag skulle beställa extra om jag skulle köpa port idag.
Axelmonterad motor sägs vara bättre än mittmonterad då slitaget på porten blir lägre.
Det skiljer på hur tröskeln ska vara utformad om man har takskjutport och vikport. (bra att veta)
Den motorn vi har är axelmonterad och är så utformad att den sänker öppnings/stängningshastigheten när den närmar sig stoppen. smart funktion!
Fotocell är kanske överflödigt på denna typ av portar som inte används så flitigt men en smart grej som skyddar taket från olyckor om man skulle komma åt fjärren vid fel tillfälle.
Personligen tycket jag att 3500*3500 storlek är lagom. Då går dom flesta ekipage in även om det sitter antenner eller kyl-agg på taket.
Lycka till
/Linus
ps.
hur får man bilderna på rätt håll??????
ds