• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skall det vara som så att påkopplad el inte laddar upp startbatteriet?

Hallsta-Jonas

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
35063
Medlemskap
2025
Har märkt att min Sunliving Lido 50 SL från 2017 inte laddar startbatteriet när elen är påkopplad. Skall det vara så, eller är det något fel? I så fall undrar jag om det möjligen någon vänligt sinnad själ som vet hur man kommer runt detta problem.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det behöver inte vara fel, en del bilar har det kopplat så att endast bodelen bli laddad. Din är dock så ny att båda borde laddas tycker jag. Hoppas att någon Sinlivingguru kan svara bättre. Annars så får du helt enkelt sätta en separat laddare till bildelen om behovet fnnes, behövs ju inte så stor laddare till det.

Hallsta-Jonas

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
35063
Medlemskap
2025
Det behöver inte vara fel, en del bilar har det kopplat så att endast bodelen bli laddad. Din är dock så ny att båda borde laddas tycker jag. Hoppas att någon Sinlivingguru kan svara bättre. Annars så får du helt enkelt sätta en separat laddare till bildelen om behovet fnnes, behövs ju inte så stor laddare till det.
Ok, då avvaktar jag svar från en eventuell guru, annars kollar jag vidare på en separat laddare. Tack för svar. //Jonas

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Har märkt att min Sunliving Lido 50 SL från 2017 inte laddar startbatteriet när elen är påkopplad. Skall det vara så, eller är det något fel? I så fall undrar jag om det möjligen någon vänligt sinnad själ som vet hur man kommer runt detta problem.
Detta fel kan uppstå om man har solceller direkt kopplade till startbatteriet, EBL:en tolkar det då som att batteriet är fulladdat.

Hallsta-Jonas

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
35063
Medlemskap
2025
Hej

Antar att du har EBL 208. Och den ska ladda startbatteriet

Starter battery Charging current Float charge of starter battery at max. 2 A

Taget ur manualen

Har själv en M50SL -17
Tack Magnus, vet dock ej vad EBL 208 är :) Översatt till svenska blir svaret "Startbatteri Laddström Flytladdning av startbatteri vid max. 2 A". Vad detta betyder för mig kan jag inte förstå :)

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Tack Magnus, vet dock ej vad EBL 208 är :) Översatt till svenska blir svaret "Startbatteri Laddström Flytladdning av startbatteri vid max. 2 A". Vad detta betyder för mig kan jag inte förstå :)
Ditt start batteri laddas med max 2A när 230v är inkopplat. Det är det det betyder

Ditt EBL sitter under den lilla enkel platsen. Dags att börja undersöka din HB så du vet var alla prylarna är :)

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2025
Förresten är du med i Sun living gruppen på Facebook

Toppen