• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skakningar i husbilen

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej Husbils experter
Har märkliga skakningar i hela husbilen ibland, har märkt dessa tidigare också men alltid tänkt att vägen har varit dålig. Skall försöka beskriva hur det var i dag.
Körde ca 20 km märkte ingenting stannade, fortsatte ca 30 km efter lite mindre vägar inga skakningar kom till stopp märke stannade körde ut på större väg vid 85 km hastighet började det skaka (tidningar + skål som var på bordet föll i golvet)
Märkte om jag släppte av gasen så upphörde skakningarn, varje gång motorn drog började det skaka, värst var det mellan 75-95 km körde jag över 95 upphörde skakningarna när skakningar var spelade det ingen roll om jag hade i 5 eller 4:ans växel
Kom till en stad stannade några gånger vid rödljus fortsatte på motorväg körde 85 km inga skakningar efter ca 10 km stannade för kaffe fortsatte på en mindre väg skakningarn började efter 5 km
Vad kan detta vara ?
MVH
paffw 1977
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Skakningar i husbilen

Du har väl framhjulsdrift och jag skulle tro att någon eller båda drivknutarna/axlarna inte mår så bra. Det brukar yttra sig som du beskriver.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Skakningar i husbilen

Hej. Skulle inte tro att det är drivknutarna, däremot sitter det stödlager på den högra drivaxlen som btukar ge sig. Kryp under och ryck i drivaxlen så märker du om det glappar i lagret. Mvh. Olle.
 
E

Ebear

Guest
Sv: Skakningar i husbilen

Hej paffw

I somras efter en resa till Skagen så uppstod ett liknande problem i våran husbil som du beskriver på hemvägen. Speciellt mellan 80-100km/h Lämnande in bilen på verkstad som bytte den högra drivaxeln. Efter det så har det inte skakat nåt mer. Vi har en Peugeot J5 diesel.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Skakningar i husbilen

Den ena drivknuten har blivit bytt men jag minns inte vilken sida det var skall kolla i morgon tror att det var vänstra sida den kortare? Står nu på en fotbollsplan i Malax (20 km söder om Vasa) skall på dansgala i kväll hittills är det 4 husbilar här
Ha de paffw
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: Skakningar i husbilen

Kolla drivaxeln !!!
Passa samtidigt på att köpa Malaxlimpan, så är din utflykt fulländad.:)
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Skakningar i husbilen

Vad har ni för väderlek/snöförhållanden på vägen?
Ingen risk för snömodd eller annat som lägger sig inuti fälgen eller lagt sig inuti fälgen och sedan släppt?

Mvh
LasseF
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Skakningar i husbilen

Bromsar som ligger på kan ge liknande symtom.

Peter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skakningar i husbilen

Fiat, Citroen og Peugeot har alle samme drivverk, en kort aksel på venstre side og en lang på høyre. Normalt slites yttre knute på begge sider mer enn de indre, det er og løse yttre knuter mens de indre er en fast del av akslingen. Det er ved vibrasjoner at en merker at den indre er slitt. Vibrasjonene er avhengige av farten på bilen og belastningen på drivverket, vibrsjonen er sterkere i bakker enn på flat mark og også sterkere under akselreasjon. Den andre hovedkilden til vibrasjoner er motorfestene - denne vibrasjonen er avhengig av turtallet på motoren.

Ut i fra dette så ville jeg tro at det er minst den ene indre knuten som er utslitt - muligens begge.
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: Skakningar i husbilen

Hej Paffw

Det är troligtvis inre drivknuten som är felaktig!Det är ett ganska vanligt
problem på Ducato före 1994.Problemet är att man inte kan köpa inre
drivknuten skilt utan man måste köpa hela drivaxeln men den finns att få
som tillbehör till ett vettigt pris.

Mvh Tom
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2024
Sv: Skakningar i husbilen

Hade liknande upplevelse på min personbil och det visade sig att jag höll på att tappa hjulen. Jag hade glömt att efterdra bultarna på aluminiumfälgarna.
Lycka till!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Skakningar i husbilen

Hej
Nu är vi hemma körde 135 km i dag hade mindre skakningar i dag men jag försökte köra över 95 km / i timmen. Efter jag tvättat bilen och kört in den för torkning, så kröp jag under och kände på högra (den långa ) drivknuten tog i axeln och drog kände genast att det fanns ett glapp i den om glabbet är i yttre eller inre knuten kollade jag inte (vatten droppade i nacken) Så det blir att beställa ny drivaxel vänstra sidan bytte jag i juni 08
Tack alla för Era svar
MVH Ulf Wikar
Ps det blev ingen Malax limpa denna gång
Vi var 9 st husbilar + 2 st husvagnar där
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Skakningar i husbilen

Hejsan!
Problemet med skakningarna är LÖST :)
Det var högra drivaxeln som var "glapp" hämtade bilen i dag från verkstaden och bilen var mycke tystare än förut och den gick som på räls. Det blir ett rent nöje att köra till Ruka i östra Finlad på torsdag kväll för ett förlängd veckoslut i slalombacken / skidspåret
Rukan ja Kuusamon Winter

Ha de paffw 1977

Ps! Det är bra att det finns ett ställe att fråga när man behöver hjälp Ds!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Skakningar i husbilen

Hälsningar från Ruka
Kom för en timme sen fram till Ruka övernattar på en butiks parkering i morgon kör vi in på Campingen. Men vilken skillnad det var att köra en bil med båda drivaxlarna i skick inga skakningar och samtalstonen var lägre (man hörde bättre) körde 450 km en tankpaus 5 tim 45 min tog det
Ha De paffw 1977
 
Toppen