• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skadeglädje är den enda ........

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Får jag bjuda på lite skadeglädje så här på torsdagskvällen.

Var på väg till soptippen idag och fick uppleva något som man ibland önskar hände varje gång man (kanske bara jag) är med om något liknande.
Hur ofta önskar man inte att det var en polis som såg t.ex. vansinnesomkörningen eller något annat olämpligt trafikbeteende.
Jag kom stilla lunkande med bil och släp när jag lite längre fram såg en bil kör ut från en liten väg på vänster sida i riktning mot mig.
Det är stopplikt på den vägen men bilen stanna inte utan körde rakt ut på huvudleden.
Jag tror att han skynda sig för att det kom flera bilar på huvudleden som var på väg åt hans håll som han nog ville komma före.
Vad händer då, jo första bilen i kön, en mörk skåpbil, sätter på blåljusen i grillen‍✈️. Alltså bilen som han skynda sig för att hinna före.
Sen hinner jag inte se mer eftersom jag var på väg i motsvarande riktning.

Det blev nog 2500 kr i böter Polisen – Bötesbelopp – NYHETERsto.se

Det kanske var en privat akut sjuktransport eller gravid kvinna på väg till BB.
Kan mycket väl hända att det var så men det är fortfarande stopplikt på den vägen.

Nej jag är inte heller guds bästa barn, bara nästan
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ibland fattar vi dåliga beslut. Oftast, som tur är, går det dock bra (av olika anledningar).

Vid 2 tillfällen har jag kraftigt brutit mot trafikregelerna då situationen varit akut (livshotande). I situationen, där och då, har jag haft ett enda fokus. Att så snabbt och säkert som möjligt komma fram. Vilket gjort att jag valt att bryta mot trafikreglerna om omständighterna medgivit i syfte att snabbare ta mig fram. Dvs. rött ljus, stopplikt och hastighet.

Tanken om polis upptäcker och vill stanna är att stanna först när vi var frame och efteråt ta diskussionen om ev. trafiköverträdelser. Vid båda tillfällena har jag, under färd, varit I kontakt med SOS Alarm (112).

Rätt eller fel, brydde jag mig inte om just där och då. Livet gick före helt enkelt. Och jag hade fattat samma beslut än idag.

Situationerna
1.) Akut astmaanfall med kraftig syrebrist, risk för totalstopp. Jag var ej på plats, talar med den sjuka i tfn. när anfallet satte in. Ingen I närheten som förstår allvaret (tyvärr). Ambulans som kallats till platsen (av mig) hittade inte. Varvid jag tvingas rekvirera (från en kompis) bil för att köra ikapp och sista sträckan guida ambulans.

2.) Självmordsförsök
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tycker det är förståeligt om man väljer att bryta mot trafikreglerna vid så allvarliga saker. Ett liv är mer värt än böter &/eller förlorat körkort. Jag har själv varit ute för detta när ett av barnen skadade sig mycket allvarligt & ambulansen dröjde. Det är ju lätt att reagera som Kronvall & i de flesta fallen med rätta, men man kan ju aldrig veta orsaken till trafiköverträdelsen, det kan ju vara brådskande på liv & död. Därför försöker jag lämna fri väg även för "marodörerna".
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Har vänner som jobbar som poliser, några inom trafikpolisen. Och inga av dem ser några problem med de 2 ovan nämnda situationer och fortkörning. Trots att vid #2 gick det stundtals mycket fort (+200km/h). Väldigt glest med trafik, vill minnas jag körde om 3 bilar på en sträcka av 3,5 mil. Och förbi dessa höll jag 130-140km/h.
 
Toppen