• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skadat däck?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan
Upptäckte idag vid kontroll av lufttrycket i det 33 grader varma Belgium att vänster bakdäck fått sig en törn mot någon vass kant eller dylikt och blev lite fundersam över om det kommer att explodera när som helst? Verkar som om ena klacken på däckets ytterkant gått av och en liten ljus tråd av regumeringen sticker fram. Vet inte hur pass slitstarka däcken är men verkar inte pysa ut någon luft vad jag kan se. Någon som varit med om något liknande?

//Jonas och Cina

Bilagor

• 20130721_162006.jpg
    20130721_162006.jpg
    593,2 KB · Visningar: 30

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Skadat däck?

För min egen del skulle jag inte vara orolig om ingen luft pyser ut. Dessutom kanske den vita tråden inte kommer från däckets material, utan lossnat från det objekt som orsakat skadan. Jag tror inte du behöver panikbyta däcket.

F

F.d. 29925

Guest

På själva däcksidan brukar det inte vara speciellt tjockt gummi så det vita är troligen en del av själva korden. Om ingen luft pyser ut och under förutsättning att det finns ett "riktigt" reservhjul skulle i alla fall jag fortsätta för att konsultera en däckverkstad. Risken för en explosion med den skadan är knappast troligt den skulle nog ha inträffat vid själva skadetillfället i så fall.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Tack för svaren, får försöka få tag i däckverkstad och se vad de säger då jag inte har något extra reservdäck med mig..

//Jonas och Cina

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Var ute för något liknande i Tyskland för 7-8 år sedan. Träffade en tysk som sa att det var en "tallrik" som vägbyggarna hade på den tiden som markering, den hade vänt sig sa han och då skurit i mitt däck. Upptäckte det när jag stannat och att då luft pyste ut. Numera är det gul tejp som markering, så det kan ej vara tallrik-orsak. Vi hade reserv på den tiden, men numera inte. Jag skulle personligen ej lita på däcket.
Engt

F

F.d. 29701

Guest

är det inte lite riskant att köra på regummerade däck skjuter det kan det bli stora skador

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Hej igen
Vi åkte förbi en däckverkstad och efter konsultation så köpte vi ett nytt däck och satte på.
Enligt verkstaden hade vi tur eftersom däcket kunnat explodera när som helst då däckets svagaste punkt är just på sidan. Gav meken ett par kalla öl efter den snabba servicen i det +37 grader varma Belgien...

Toppen