• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skada & Ersättning?

Gita

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Jag har i detta forum tagit del av flera intressanta erfarenheter gällande Caravan Club Försäkring. Det har inspirerat mig att dela här med mig av en i mitt tycke negativ erfarenhet. Som medlem i Caravan Club fick jag ta del av marknadsföringen, dvs idel lovord och "sockrade löften". Allt skulle vara så mycket bättre och dessutom till ett lägre pris. Jag föll för "frestelsen" och tecknade mig för en "Super Husbils Försäkring". Ett namn som lovar mycket, allt för mycket har jag fått erfara.

Jag har kört personbil i 57 år och husbil i 31 år utan att behöva utnyttja mina försäkringar, med undantag för ett stort stenskott i min helintegrerade husbils framruta sommaren 2020, som fick bytas ut. Onsdag 30 juni i år bröts den positiva "tråden"/trenden. Det är kväll och det regnar kraftigt och skulle enligt prognos fortsätta så hela natten, när jag gick ut till husbilen som står på min fastighet, för att hämta en sak. Jag upptäcker då en fuktfläck i taket framför ett av takskåpen konstaterar att läckan är kabelgenomföringen från solcellerna. Jag agerar direkt och ställer husbilen så att den lutar så att regnvattnet rinner från kabelgenomföringen och virar trasor runt kabeln för att hindra vatten från att tränga in. Med hårtork lyckades jag att begränsa fuktfläcken. Jag ringer direkt på morgonen när den välrenommerade verkstaden jag normalt nyttjar öppnar och berättar om mitt problem. Han bad mig att komma direkt så att vi kund få in bilen på verkstaden och skydda den från det fortsatta regnandet so Meteorologerna utlovat. Fuktskadan åtgärdades och jag kunde hämta husbilen på eftermiddagen dagen efter.

Jag anmälde skadan samma dag som jag skyndsamt fått den under tak och skickar in faktura för ersättning samma dag som jag hämtar husbilen. Nu kommer verkligheten ifatt lovsångerna och löftena/utfästelserna ifatt Caravan Club Försäkring. Man konstaterade raskt att det inte var en ersättningsbar skada. Jag protesterar mot detta beslut och får svar från "klagomålsansvarig" person som konstaterar samma sak. Hon hade då kontrollerat min person och min husbil med Transportstyrelsen/bilregistret och återförsäljaren. Hon insinuerade och påstod saker som underförstått skulle innebära att jag själv monterat solcellerna. Fakta är att solcellerna var monterade på husbilen när jag fick den levererad hos återförsäljare, då hade bilen kommit direkt från fabrik. När jag bevisat för henne att hennes påståenden var ogrundade och oförskämda kom det slutliga beskedet att jag inte kunde få någon ersättning då jag inte låtit dem besiktiga skadan innan den reparerades, samt att då det var en Jag ombads lämna in dokumentation på vem som monterat solcellerna och dokument för fuktkontroller. När jag skickat in dessa ändrades argumenten, allt efter som jag kunde dementera varje ny undanflykt och visa att de hade fel. När inte heller påståendet att ansvaret vilade på återförsäljare/fabrik och garantiansvar då det gått ut. Bilen är drygt 6 år gammal och garantin gäller 5-6 år. Då kom det slutliga definitiva beskedet - "man ersätter inte skador som är en följd av konstruktions- eller materialfel". Detta är som jag ser det en formulering som till 100% garanterar att det inte går att få ersättning för fuktskador. Hur skal fukt tränga in om det inte sker pga konstruktions- eller materialfel? Försäkringen gäller trots det i 8 år.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här står det i villkoren:
Vatten och fukt (utifrån kommande) ersätts för fordon som är högst 8 år och som inte består i eller är en följd av konstruktions-, reparations- eller materialfel.
Formuleringen / villkoret kan man tycka vad man vill om. Men tydligt är det.
Som sagts tidigare, läs villkoren innan försäkringsköp.
Förköpsinformation Husbilsförsäkring
 

Gita

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Så här står det i villkoren:

Formuleringen / villkoret kan man tycka vad man vill om. Men tydligt är det.
Som sagts tidigare, läs villkoren innan försäkringsköp.
Förköpsinformation Husbilsförsäkring
Som jag ser det är poängen i mitt inlägg att den ansvarige personen, trots att hon bör känna till villkoren, lägger tid på att kontrollera med Transportstyrelsen/fordonuppgifter och återförsäljare och insinuerat direkta felaktigheter. Med formuleringen att man inte ersätter vid konstruktions-, reparations- eller materialfel. Det är en helgardering då jag inte kan se hur "vatten utifrån kommande skall ta sig in" utan brist i något av dessa kriterier. Vore bättre att ta bort detta villkor helt.
 

Gita

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
37485
Medlemskap
2024
Kanske inte vad du vill höra men det låter som bolaget gjort enligt vanliga villkor. Sen kräver i princip alla bolag och skador att man kontaktar bolaget innan åtgärd. Undantaget är väl lagning av stenskott.
Svårt att se att bolaget gjort fel.
När det gäller att anmäla först var det inte görligt under rådande situation, det skedde direkt dagen efter upptäckten. Detta ställningstagande har jag fåt ok för i efterhand av bolaget.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag hade en arbetskollega för många år sedan vars personbil blivit påkörd, när den skulle till verkstad så ville han ha en gratis lånebil eftersom han var helt oskyldig till krocken, han behövde bilen för att klara vardagen med att hämta och lämna barnen, försäkringsbolaget svarade: du har ju BARA helförsäkring så det går inte.

För några år sedan brann en villa med gammal handikappad farbror inne nära oss, försäkringsbolaget försökte hävda att han tog självmord, några grannar hörde hur han skrek på hjälp och det vittnesmålet gjorde att dotter fick ut försäkringspengarna, men det tog fasligt lång tid.

Min bror blev sjuk och hade under lång tid betalat in en extraförsäkring ifall han blev oförmögen att jobba, och när han pratade med facket sa dom att han hade en bra extraförsäkring köpt via facket som kommer falla ut, resultatet blev 2kr om dagen i hela sitt liv. "Tror jag, det kan ha varit tills han nådde pensionsåldern" Inte ens 1000kr behövde försäkringsbolaget betala ut innan det var dags för begravning.

Själv skulle jag aldrig skaffa en försäkring från någon av alla Länsförsäkringar, inte ens om jag fick den gratis för då bör man nog mer eller mindre räkna med att man är helt oförsäkrad.

Försäkringarna är oftast bara bra så länge man inte behöver nyttja dom, som en falsk trygghet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det största problemet är väl att vi inte vet vad vi köper. Vi tar oss inte tiden att läsa igenom vad det är för försäkring vi köper.
Min erfarenhet är inte att försäkringsbolag är rufflare som försöker lura sina kunder så fort dom får chansen.
Sen kanske dom inte alltid är övertydliga med vad försäkringarna inte täcker men det är vårt ansvar att ta reda på det. Det är ju trots allt det försäkringarna täcker som är det dom säljer och det man betalar för
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Helförsäkringar har väl sällan fri lånebil vid skada? Jag har alltid ställts inför valet om en tilläggsförsäkring för detta.

För många år sedan skulle vi fira midsommar hos bekanta ute på landet. Fru och barn åkte iväg under förmiddagen medan jag jobbade till fyratiden. När jag kom hem för att byta om upptäckte jag att vi haft inbrott. Tjuvarna hade tagit avsevärda mängder fotoutrustning, en bilradio som jag just monterat stöldkassett på (!), en del enklare smycken och lite sprit. Det blev ingen midsommar för mig.

När försäkringen skulle betala ut ersättning räknade de på inköpspriserna på fotoutrustningen vid tiden för inbrottet. Sedan räknades det bort värdeminskning pga ålder. Resultatet blev plus för min del. Två kameror värderades till 25000:-/st och jag fick hälften. Men jag hade köpt dem när de lanserades för 6600:-/st. Jag var nöjd rent ekonomiskt (men saknade mina kameror som bara sålts i 12 exemplar i Sverige och slutat tillverkas).

Kanske det faktum att jag hade serienummer på alla fotoprylar som hade sådant samt kvitton på i stort sett allt hjälpte till när försäkringsbilaget skulle räkna på ersättningen.

Det är alltså inte alltid som försäkringsbolagen är till ondo!

//Michael, medlem
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hur många av er som bor i villa vet att ni inte kommer få ersättning för altandörren om den är äldre än 15år vid inbrott, försäkringsbolagen vet nämligen att inbrotten sker genom altandörrarna och på så sätt slipper dom betala för inbrottsskadorna!

Förut hade vi alla fönster fastskruvade mot skogen och det blev kaffeved och smulor av karmar och altandörr, idag är jag klokare så inget är fastskruvat, idag kommer tjuvarna in lätt med en modell större skruvmejsel, in kommer dom komma ändå, men skadorna blir mindre/billigare för mig att rätta till.

Jodå jag känner till folk som fått bra ersättning från försäkringsbolag, så dom blev mer än nöjda, en hade hela sin frimärkssamling i bankfacket på Gotabanken där tjuvarna borrade upp flera hundra bankfack, han hade en extraförsäkring på sina frimärken och han var mer än nöjd, han fick ut flera hundra tusen. Det han hade "Glömt" bort var att dom låg hemma i kassaskåpet.
Jag har flera andra exempel men alla som blivit nöjda är dom som blåser försäkringsbolagen, jag har aldrig blivit nöjd.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Försäkringsbolagen är ingen bank. Om alla skador skulle regleras enligt varje enskilt tyckande , vilka premier skulle vi då haft?
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det där låter som bedrägeri, grovt brott. Jag förmodar att du anmält det?
Hur ska jag kunna se att du har svarat mig om du inte citerar?
Dessutom har dom tagit bort mailfunktionen och det borde du veta!

Aldrig att jag skulle våga anmäla honom, han var min mentor sen 10år tbax, hade ett nyfött barn och skulle förlorat mitt jobb. Dessutom hade det blivit nerlagt pga bevis saknas, ord mot ord mm..

Hur många har du anmält, och vad hände med anmälan?
För jag utgår ifrån att du har anmält någon för ett brott, eftersom du ger dom signalerna här!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hur många av er som bor i villa vet att ni inte kommer få ersättning för altandörren om den är äldre än 15år vid inbrott, försäkringsbolagen vet nämligen att inbrotten sker genom altandörrarna och på så sätt slipper dom betala för inbrottsskadorna!

Förut hade vi alla fönster fastskruvade mot skogen och det blev kaffeved och smulor av karmar och altandörr, idag är jag klokare så inget är fastskruvat, idag kommer tjuvarna in lätt med en modell större skruvmejsel, in kommer dom komma ändå, men skadorna blir mindre/billigare för mig att rätta till.

Jodå jag känner till folk som fått bra ersättning från försäkringsbolag, så dom blev mer än nöjda, en hade hela sin frimärkssamling i bankfacket på Gotabanken där tjuvarna borrade upp flera hundra bankfack, han hade en extraförsäkring på sina frimärken och han var mer än nöjd, han fick ut flera hundra tusen. Det han hade "Glömt" bort var att dom låg hemma i kassaskåpet.
Jag har flera andra exempel men alla som blivit nöjda är dom som blåser försäkringsbolagen, jag har aldrig blivit nöjd.
Nu har vi ingen altandörr men visst täcker väl försäkringen om altandörren är låst med ett godkänt lås? Problemet är väl att vi ofta slarvar med låsen till dom dörrarna och därför smidigt för buset att ta sig in/ut den vägen.
Ersättningen för själva altandörren tas väl fram med åldersavdrag som det mesta andra och efter 15+ år så är väl en enklare altandörr i princip ändå nere på nära noll? Jag har ingen egen erfarenhet här men är det inte samma beräkningsmodell som för entrédörren?
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Jag hade en arbetskollega för många år sedan vars personbil blivit påkörd, när den skulle till verkstad så ville han ha en gratis lånebil eftersom han var helt oskyldig till krocken, han behövde bilen för att klara vardagen med att hämta och lämna barnen, försäkringsbolaget svarade: du har ju BARA helförsäkring så det går inte.

För några år sedan brann en villa med gammal handikappad farbror inne nära oss, försäkringsbolaget försökte hävda att han tog självmord, några grannar hörde hur han skrek på hjälp och det vittnesmålet gjorde att dotter fick ut försäkringspengarna, men det tog fasligt lång tid.

Min bror blev sjuk och hade under lång tid betalat in en extraförsäkring ifall han blev oförmögen att jobba, och när han pratade med facket sa dom att han hade en bra extraförsäkring köpt via facket som kommer falla ut, resultatet blev 2kr om dagen i hela sitt liv. "Tror jag, det kan ha varit tills han nådde pensionsåldern" Inte ens 1000kr behövde försäkringsbolaget betala ut innan det var dags för begravning.

Själv skulle jag aldrig skaffa en försäkring från någon av alla Länsförsäkringar, inte ens om jag fick den gratis för då bör man nog mer eller mindre räkna med att man är helt oförsäkrad.

Försäkringarna är oftast bara bra så länge man inte behöver nyttja dom, som en falsk trygghet.
Kan bara säga att vi är mycket nöjda med Länsförsäkringars SKADEHANTERING.
EXEMPEL.
Skada på husbil och tidigare även husvagn ordnades till full belåtenhet.
Åkte på en kryssning till Visby för 3 år sedan. På grund av hårt väder kunde båten inte gå in i Visby utan fick vända tillbaka till Stockholm. Vi lämnade in skadeanmälan till Länsf. som gav oss 3000 kr var för max försening då vi aldrig kom fram. De frågade även hur vi betalat resan. Med Länsf. kort. Det berättigade oss också 3000 kr var för max försening. Totalt 12000. Ingen av oss jobbar på Länsförsäkringar. Har bara bra erfarenheter av försäkringsbolag. Tidigare Folksam. Allt är inte negativt.
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Får en känsla av att det beror mer på handläggaren än på bolaget vad man får för ersättning och om man kan snacka för sig. En kompis krockar med rådjur och vildsvin i en takt som skulle göra ett jaktlag bleka av avund. Han kan även snacka så att fan själv skulle bli religös och lyckas alltid få ut en ordentlig ersättning. Han kommer nog aldrig behöva köpa ny bil, den blir liksom nyare med åren.
 
Toppen