• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ska man koppla bort batteriet

F

F.d. 15549

Guest
Hejsan
här följer lite batteri frågor...
Är det någon av er som inte kopplar bort batterierna under vintern från husbilen?
Vår HB står ute under Julas husbilstält.

Vi har ju en 07:a med färddator.
vad händer med all data om batteriet kopplas bort under vintern?

sedan sitter ju batterierna under stolarna så det är ju lite "bökigt" om man måste koppla bort dom.
om man inte behöver någon bortkoppling måste man isåfall udehållsladda under vintern eller räcker det att ladda upp batterierna på våren?

mvh Thomas
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: ska man koppla bort batteriet

Det ska sitta en huvudbrytare på EBL'n, kolla i instruktionsboken eller tala om vad du har för EBL. Man kan kanske ta bort nån huvudsäkring, det finns så många olika kopplingar.

Ett fulladdat batteri som kyls ner håller väldigt länge.

Om du har en EBL som laddar eller har laddar-ingång och en smart laddare samt tillgång till 230V kan du med fördel låta bilen stå med underhållsladdning över vintern. Då funkar ju de larm och vakter som finns i husbilen hela tiden.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: ska man koppla bort batteriet

Jag låter nog batterierna sitta kvar.
Det enda som drar nåt är ju klocka och ett par småsaker.
Brukar räcka att starta ett par gånger per vinter eller sätta i sladden nåt dygn ibland.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: ska man koppla bort batteriet

Tack för snabbt svar! Har som relativt ny husbilsägare svårt att hänga med och förstå alla förkortningar, men lär efter hand. / Per
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: ska man koppla bort batteriet

Om du inte har en manual så ta ett foto på EBL'n så kan vi här på forumet hjälpa dig hitta en manual i PDF-format.

Eller se om du hittar sifforna EBL 99, 101, 220 eller liknande.
 
Senast ändrad:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: ska man koppla bort batteriet

jag tog bort polerna från batterierna, inga problem att starta på vårkanten, full styrka i batterierna, men jag fick ställa in radiokanaler, ock batterivakt, (extra utrustning)även TV kanaler, men det var inga problem ,,för jag kunde ej ladda under vintern,, mvh håkan
 

snurran

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
7425
Medlemskap
2021
Sv: ska man koppla bort batteriet

Hejsan! Jag tog kontakt med mitt försäkringsbolag vad som gäller när jag har ställt av
bilen och har garageförsäkring. Står bilen som min gör i min egen lada. skall jag koppla av batterierna eller om man har huvudströmbrytare använder man den. Ock även koppla av slangen till gasolen.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: ska man koppla bort batteriet

På det stället jag har min husbil under vintern så får det inte finnas gasolflaskor i bilen samt att minus pol på batteri tages bort. ( batteri sakerna gör ägaren till garaget ) Visserligen får jag på radion ställa in coden igen men det gör jag så lätt. TV och andra dyrbarheter har jag inte i bilen över vintern.
 
Toppen