• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ska köpa min första husbil

F

F.d. 54359

Guest
Jag funderar på att köpa husbil och åka ner med familjen i Europa (4 personer) senare i år (Tyskland, Frankrike). Jag har ingen erfarenhet alls av husbilar, så behöver lite tips!

Jag har en budget på 200.000 kr. Vilken modell skulle ni rekommendera för dom pengarna? Är Blocket bästa stället att hitta husbil på? Vad väljer man för husbilsförsäkring? Finns det vissa försäkringsbolag som är bättre än andra för just husbilar? Har Folksam på vanliga bilen idag.

Tack på förhand!
 
F

F.d. 54395

Guest
Ska ni åka 4 personer så tänk på totalvikten, du får en bra husbil för 200 men det blir ju en äldre, men behöver absolut inte va sämre, akta dej för gamla Peugeot, Citroën och ducato, motorerna är okej men växellådorna är inte bra... Och dyra om du hittar nån.. Vill du åka lugnt, säkert och gött köp en gammel merca dessa snurrar på år efter år...
Micke
 
F

F.d. 54395

Guest
Nordic är kvalitet, men med 620 kg i lastvikt med tanke på att 4personer ska åka.. Nja lite sådär va... De har nog lite med sig oxå när de ska ner över..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag vet att det inte är lätt. Men 4 personer är förmodar jag två mindre barn och sen kan man inte lasta allt i en liten husbil, det får inte plats även om man vill ha med sig ännu mera saker!

Men jag ser gärna fram i mot ett alternativ från dig som är bättre.;)
Mercedes, med grym lastvikt och maxpris på 200"
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Det blir svårt att rekommendera modell när man inte vet vad ni har för krav. Jag rekommenderar starkt att börja med att sondera marknaden i er prisklass men stirra er inte blinda på bara husbilar som är under 200tkr. Ni bör besöka en husbils försäljare för att kolla på alla olika planlösningar som finns och vilken som ni tror kan passa er.
 
F

F.d. 54395

Guest
Mercedes 913 bra lastvikt billig, tålig, dock lite trött,men jag vet inte lätt med lastvikt i tex en alkov... Som är billig..
 
F

F.d. 54359

Guest
Tack för alla tips! Ska börja med att åka och kolla hos en husbilsåterförsäljare. Men inser att min budget kanske är lite låg. Vill ju ha något som kan användas några år framöver.
 
Toppen