• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skötsel av bottenplattan

F

F.d. 52945

Guest
Hej!

Min bottenplatta är av trä (inpregnerad) jag undrar hur ni andra sköter om denna, borstar ni den el. tvättar ni av den ibland, eller låter ni den bara vara?
Min förra husbil som hade en hel del år på nacken borstade jag av och sedan var det dags för ny inpregnering (linolja)

Pilot

PudelRäser

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: Skötsel av bottenplattan

Även jag ska ta en dustning med undersidan av bygget..
Linolja, torkar den i skuggan eller bygger den bara mögel ?

Underredsmassa ?
Färg ?

eller vad använder ni där ute

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Även jag ska ta en dustning med undersidan av bygget..
Linolja, torkar den i skuggan eller bygger den bara mögel ?

Underredsmassa ?
Färg ?

eller vad använder ni där ute

Jag använder "Rå Linolja". Den kryper in bra, blir inte hård efter härdning då den också expanderar ca 15%, vilket ger ett bra skydd. Detta gör rå linolja till ett utmärkt rostskydd samt impregnering/träskydd. Mycket miljövänligt och ofarligt samt billigt. Normalpriset ligger runt 69:-/liter, vilket ger ett materialpris för att skydda en husbil på ca. 140:-. Det måste inte vara dyrt för att vara bra!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag är inte lika imponerad över linoljans egenskaper, jag har sett den hårdna och till slut spricka, och då är den nästan omöjlig att få bort. Jag skulle aldrig förlita mej på den som rostskydd, knappast som träskydd heller. :wideeyed:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kokt linolja herder og sprikker, den trekker helelr ikke så godt inn. Men som basis for maling er den best. Rå linolje tørker sakte, og den trekker godt inn i alle porer. Om den blir hard og senere varmes opp så smelter den, rå linolja er ubrukelig som basis for maling grunnet det at den ikke herder. Om en kjøper linolja uten å spesifisere om en skal ha rå eller kokt så er det tilfeldig hva en får, og det er to helt skilda produkter som ikke kan blandes!

Er treverk behandlet med rå linolja så er det ikke mulig å få maling til å sitte, spesiellt ikke maling lages på kokt linolja. Kokt linolja kan brukes til grunnbehandling under linoljemaling, og til terassegulv om en tynner med lacklafta. Rå linolje forblir klebrig i lange tider og egner seg ikke til golv.

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025

Hej!

Frågade Stenstorps husvagns service han rekomenderade Cuprenol penslade på detta nyligen. Vad tror ni om det? Är det någon mera som använder detta?

Uno Larsson

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det tror jag är en alldeles utmärkt behandling, rötskyddande och vattenavstötande. :)

F

F.d. 58571

Guest

Har i helgen ( tog ca 2 timmar ) sprutat med spillolja på alla järndetaljer under bilen. Själva plattan är gjort av glasfiber. Detta måste nog upprepas, kanske vart annat år. Gick åt ca 2 liter med tryckluftstyrda färgpistolen.
Vet inte om det är bästa sättet, men kanske det billigaste.....

Bilagor

• Underrede 001.jpg
    Underrede 001.jpg
    1,3 MB · Visningar: 31
  • Underrede 002.jpg
    Underrede 002.jpg
    1,3 MB · Visningar: 25
  • Underrede 003.jpg
    Underrede 003.jpg
    964,8 KB · Visningar: 21

Nisse och Nana

FD HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej!
Vi rostskyddsbehandlade hela underdelen på förra husbilen (Burstner A530 2000) på detta stället Tomelillarostskydd
och den blev jättefin. Ett fantastiskt jobb så även bilbesiktningen tyckte det var bra och fint gjort. Lämnade bilen på morgonen och hämtade den på kvällen, priset blev 2250 kronor. Efter 10 månader så kunde vi inte se någon försämring.

Hälsningar,
Nisse o Nana

F

F.d. 52945

Guest

Det hade varit mycket intressant att veta vad originalimpregneringen består av, någon som vet?
Pilot

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025

KABE rekommenderar Simson ISR 70-08 om skada uppstått på underredet. Normalt skall inte någon behandling behövas!!!
ORVAR

F

F.d. 11699

Guest

Skall man ha linolja borde man väl
Blanda den med stubbkärra för att
öka skyddet mot röta o dyl på en
Bottenplatta av trä.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Båtbyggarna på Orust har i århundraden använd följande till öppna allmogebåtar inombords:
1 del rå kallpressad linolja + 1 del träkoltjära + 1 del terpentin
Duger väl så bra till träskivorna och ståldelarna under husbilen också!
Själv använder jag bara trätjära och terpentin. Båda är giftiga för mikroorganismer.
Linolja är mat åt organismerna men stöter bort fukten lite bättre.
Jag sprayar ett tunt lager tectyl över trätjära-terpentin blandningen när den nästan har torkat.
Obs. det skall vara terpentin och inte nafta!
Julian

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

Hej Pilot
Som du ser, lika många olika råd som det finns husbilsägare. Själv kör jag med RÅ linolja eftersom det även fungerar utmärkt som rostskydd för plåtdetaljerna.
Erik

F

F.d. 29841

Guest

Hej Piloten
Du kan få använda MIN öl som jag skulle få för 2 år sedan.Den gör nog susen på din bottenplatta.
/Vidhem

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Hej!

Min bottenplatta är av trä (inpregnerad) jag undrar hur ni andra sköter om denna, borstar ni den el. tvättar ni av den ibland, eller låter ni den bara vara?
Min förra husbil som hade en hel del år på nacken borstade jag av och sedan var det dags för ny inpregnering (linolja)

Pilot
Vi köpte en 2 år gammal husbil år 2000. Plattan var bedrövligt skick bakom bakhjulen. Den hade liksom torkat och rest sig. Jag frågade då husbilslandets service-kille Niklas, vad man skulle göra. Borsta och skrapa slätt och lägg på underredsmassa var budskapet. Min rygg klara inte det så han åtog sig jobbet för 5000 kr. Oj vad bra det blev och vi hade bilen kvar till hösten 2006 och det såg lika bra ut då. Jag monterade visserligen stänkskydd efter åtgärdandet, så det bidrog väl till skicket 6 år senare.
Som sagt jag gjorde det inte själv, men så beskrev han jobbet.
Bengt

Toppen