• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skämskudde?

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Undrar om en del husbilsförare åker runt med en skämskudde eller om de ö h t har vett på att skämmas?
Vid Sanden i Vänersborg är det 9 fina HBplatser m P 24 tim, så ett äldre par berättade glatt att de stått där en vecka, genom att byta plats varje dag.
Varför ska man missbruka och utnyttja systemet?
På andra sidan vägen finns 7dygnsP att stå på.

Vid Ulrikaparken i Ulricehamn finns 6 HBplatser med P 24tim och HBförbud på resterande P-platser dagtid. Mycket tydlig skylt talar om detta vid infarten. Ändå var det ett tiotal svenska HB som inte brydde sig om det.
Värst av allt var att ett flertal dessutom ignorerade C2 skylten om motorfordonsförbud på GCvägen och kryssade glatt mellan fotgängare, cyklister och rullatorer, för att fylla vatten och tömma toan!
Hur F-n tänker de? Hur egotrippad får man vara!
Eller vill de bara upprätthålla HBs dåliga rykte?
Kanske en kurs i vägmärkens betydelse, med jämna mellanrum, vore lämpligt?

Varför inte vara tacksam över dessa fina gratisplatser som en del kommuner ordnat och rätta sig efter kommunens regler och bestämmelser?

Edit
I Ulricehamn har de dessutom fått sätta upp en skylt "besökande" ovanför HBskylten då många lokalboende där använt platserna som uppställningsplats för sina HB.
Även i Alingsås förekommer detta och säkert fler ställen. Bedrövligt bedrägligt beteende!

Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Numera är det ju även här så att är det ingen som övervakar "förbudet" så är det tillåtet. Jag hörde det för första gången på Irland för 20år sedan...
Där var det bl.a. att när trafikljus hade slagit om till rött så var det kutym att två till kunde köra igenom...

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Numera är det ju även här så att är det ingen som övervakar "förbudet" så är det tillåtet. Jag hörde det för första gången på Irland för 20år sedan...
Där var det bl.a. att när trafikljus hade slagit om till rött så var det kutym att två till kunde köra igenom...
Tolkar ditt inlägg som att du försvarar dessa beteenden!
Ska var och en skapa sina egna regler?
På en del ställen är det ju rena vilda västern!

Inte undra på att det kommer upp fler och fler förbudsskyltar för HB, när folk verkar lämna tankeverksamheten utanför, så fort de sätter sig bakom ratten i HBn!

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag misstänker att effekten av att gnälla här på andras "felaktiga" val är liten, men jag kan ha fel.

Här på landet blir jag upprörd när jag regelbundet ser unga friska parkera på handikapparkering, men jag kan erkänna att jag inte går fram och påpekar detta, man kanske blir skjuten.

Nä nu verkar regeln, "sköt dej själv å skit i andra" gälla.

Senast redigerad av en moderator:

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Jag misstänker att effekten av att gnälla här på andras "felaktiga" val är liten, men jag kan ha fel.

Här på landet blir jag upprörd när jag regelbundet ser unga friska parkera på handikapparkering, men jag kan erkänna att jag inte går fram och påpekar detta, man kanske blir skjuten.

Jag gnäller inte!
Jag påpekar fakta!
Då många av dessa exempel jag tagit upp har en HBKlogga baktill, kanske någon läser tråden och får sig en tankeställare.
Konsekvensen blir troligen att många av dessa fina platser försvinner eller blir avgiftsbelagda, då P-vakter kostar pengar och behöver finansieras.

Att stå på en handikapparkering utan tillstånd för det är vidrigt, men kanske de lärt sig av föräldrar med HB att man inte behöver bry dig om skyltningen!
Lathet räknas inte som handikapp. Än!

Solus

HBK Intresserad
Kommun
Uddevalla
Solus detta är inget nytt. är du endast "Intresserad" kan du inte söka här. Skrev i en tråd för nästan 10 år sedan Lägga av med HB-åkandet?
Helt otroligt då, att inget hänt sen dess, utan det har bara blivit värre på 10 år och i den tråden är det tydligen många "föredettingar" som slutat.
Har de tröttnat på HBK som inte tar itu med frågan eller har de tröttnat på HB-livet?
Jag förstår dem till fullo!
Ska detta fortsätta i 10 år till, kommer vi väl alla att tvingas in på campingplatserna.
Oftast är det ju den första som ställer sig fel, som gör att fler gör likadant. Speciellt utländska turister, som ju tror det är OK!

Själv funderar jag varje höst på att sluta p g a mångas beteende, men under vinterhalvåret är det förträngt/glömt och jag ser fram emot sommarsäsongen.
Åker därför mest i Norge och Norrland, där problemet inte är lika utbrett!

Edit
Att sunt bondförnuft är en bristvara här, märker man i de flesta trådar och inlägg.
Därför kommer jag aldrig att bli medlem.

Senast ändrad:

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025

Ja idag var jag frugan och handlade i Leksands, då hon sitter i rullstol så har hon parkeringstillstånd för handikappad, men när vi kom till affären så var båda handikapp platserna upptagna den ena av en med tillstånd den andra av en parant kvinna (kan ha varit kändis) med en snygg stor Suv med fyra nollor både fram och bak så det blev bara att finna en annan lösning då hon fnös till och gick vid ett påpekande att vi behövde platsen.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Men de är ju handikappade om de är blinda och inte ser skylten(skämt)

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Helt otroligt då, att inget hänt sen dess, utan det har bara blivit värre på 10 år och i den tråden är det tydligen många "föredettingar" som slutat.
Har de tröttnat på HBK som inte tar itu med frågan eller har de tröttnat på HB-livet?
Ska detta fortsätta i 10 år till, kommer vi väl alla att tvingas in på campingplatserna.
Oftast är det ju den första som ställer sig fel, som gör att fler gör likadant. Speciellt utländska turister, som ju tror det är OK!

Själv funderar jag varje höst på att sluta p g a mångas beteende, men under vinterhalvåret är det förträngt/glömt och jag ser fram emot sommarsäsongen.

Edit
Att sunt bondförnuft är en bristvara här, märker man i de flesta trådar och inlägg.
jag tycker nog att den allra största delen av oss sköter sig på ett bra sätt, det är sällan jag ser husbilsåkare som missköter sig, dessutom är det ju bara ett fåtal % av husbilsåkarna som är medlemmar i klubben så att framföra klagomål här lär inte hjälpa mycket. Bättre då att på ett vänligt sätt påpeka det olämpliga. Om du har bondförnuft tycker jag att du ska bli medlem och kunna nyttja alla fördelar och på lång sikt kunna påverka oss andra som inte har förståndet.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Edit
Du har egentligen inte en susning av vad det du kallar "sunt bondförnuft" är för något. Sunt bondförnuft kan vara riktigt bra, det finns bara en hake, en riktigt jävla stor hake. Det ser inte likadant ut hos någon av oss.

Jag håller absolut med dig att det är vi själva, vår moral och vårt beteende som ställer till det. Dvs husbilskollektivet. Det ska fan inte behövas villkor överallt, om alla tog med sig lite hänsyn och respekt. Den inställningen ska du ha cred för.

Sen klampar du glatt ihop 10 tusentals medlemmar och ger oss ett epitet, som gör att du inte vill bli medlem. Det är för mig helt ok att du tycker så. Jag hade gärna sett dig som medlem, men jag saknar dig inte!

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tycker att du bör bli medlem efter hand... det är väl bra med folk som vågar stå för egna tankar o tyckanden. Det är ju självklart att du har rätt när du påpekar att husbilsägare som inte sköter sig bidrar till negativa åsikter från andra. Motsatsen vore väl mycket märkvärdig.
Sen tänker jag? Klampar ihop eller klumpar ihop?
Du klarar ju också att få fram dina åsikter utan en massa onödiga svordomar... bara det talar väl för ett medlemskap! Där fick han lite! Men han ska också få lite beröm. Faktiskt väldigt mycket beröm...för han är en ( av ganska få ) som har förstått det här med.. sunt bondförnuft... något sådant finns i stort sett inte... det säger ju vanligt sunt bondförnuft....för vad skulle det va?

Ps idag stod en husbil med sin diselmotor tickande i ca en halv timme....det handlade väl om att man kommer att dö om inte AC är på? Det var ju 20 grader ute! Ja alltså plusgrader!

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
....
Ps idag stod en husbil med sin diselmotor tickande i ca en halv timme....det handlade väl om att man kommer att dö om inte AC är på? Det var ju 20 grader ute! Ja alltså plusgrader!
Jag förstår inte hur den kunde stå och puttra på tomgång i en halvtimme. Du måste alltså stått och mätt tiden utan att säga till. Med tanke på att det är olagligt med tomgångskörning över en minut i Sverige så blir väl du medbrottsling?

Jag brukar säga till de som står på tomgång att det är olagligt i hela landet. Ibland, när omgivningen passar, lägger jag till att jag såg en uniformerad som höll på att skriva parkeringsanmärkningar längs tvärgatan och han verkade vara på väg hitåt och tillägger, med fingrarna i kors, att dessa också har befogenhet att skriva böter på tomgångskörning. Hittills är det ingen som inte stängt av motorn, några har till och med bett om ursäkt.

//Michael, medlem

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hur jag kan bli medbrottsling begriper jag inte...och inte du heller!
Nu skrev jag inte alla detaljer... det fanns ytterligare drygt 10 andra medbrottsling i så fall.
Nej, jag tar redan en del medicin för hjärtat...så nej tack.. vad den idioten gör är faktiskt inte mitt fel...åter igen...Du var inte på plats och vet inte hur hela situationen är...jag gör mina egna bedömningar kring vad som är lämpligt och vilka prioriteringar jag bör och är tvungen till att göra. De bedömningarna gör jag väldigt bra.
Ps men jag sparade deras registreringsnummer på husbilen. Vem vet? Vi kanske råkar träffas i himlen.
Ps och nån skämskudde såg jag inte att de hade..men jag behöver glasögon för att se på lite avstånd. Däremot var husbilen vackert dekorerad med de franska dekalerna i varje hörn samt en spansk flagga påklistrad baktill..inte så stor.

Toppen