• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sitter fast i Ernst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Den glädjen varade inte länge. Idag när hon körde ut från Rösjöns camping i Sollentuna, så var det dax för motorlampan att tändas igen. Ringde försäkringsbolaget som beställde bärgare. Bärgaren ringde och sa att han kom om sex timmar och att vi skulle kolla upp ev Fiat firmor. Försäkringsbolaget föreslog Forsbergs i Upplandsväsby. Smög med bilen dit då de inte öppnade förrän 10.00. Kom dit och fick besked att de bara servar bodel. Fick tips på två bilverkstäder som dock nobbade pga semestrar. Till slut fick jag rådet att kontakta Hedins bil i uppsala som ska vara serviceminded. Ringde dit och en tjej i växeln meddelade att jag skulle bli uppringd av verkstan. Ingen ringde.

Vi rullade sakta mot Uppsala på småvägar. Nu står husbilen i verkstad och man mäter motorn. Fortsättning följer...
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Efter mätning konstaterade man att luftmassemätarn är kass. De nollade motorn och sa åt oss att fixa felet i Östersund, när vi kom hem. Har nu bokat tid hos Jämtbil. Vi lyckades köra ändå hem ca 60 mil samma dag, och lampan tändes inte under hela färden.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Tänk på att man inte behöver åka bärgare bara för att lampan lyser, prova att starta om motorn och går den att att köra så är det inte farligt att köra hem eller till nästa verkstad. Går motorn helt normalt är det bara att åka vidare så kan lampan slockna efter några starter o mil.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Ja det var så vi gjorde mellan Sollentuna och Uppsala. Vid de övriga tillfällena varvade motorn max 1500 rpm och serpentinvägarna var för branta.
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Samma hände oss förra året. 5000 kr. Har ni nyare bil så finns elektronikgaranti, har för mig att det var 5 år eller 8000 mil. Vi fick tillbaks 2000 kr i Sverige. Kolla med fiatverkstad.
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Nog är det lustigt hur det kan bli. Vi råkade ut för att motorlampan började lysa igår, ungefär 6 mil från Rennes i Frankrike. Hittade en verkstad i Rennes som heter Martenat, en Fiat Professional och Iveco verkstad. Supereffektiva, efter ca 1 1/2 timme hade vi fått ny partikelfiltersensor och kunde köra vidare. Men där var vi bara en i mängden av kunder. Effektivt men lite opersonligt.

Samma hände oss förra året. 5000 kr. Har ni nyare bil så finns elektronikgaranti, har för mig att det var 5 år eller 8000 mil. Vi fick tillbaks 2000kr i Sverige. Kolla med fiatverkstad.
 
F

F.d. 24550

Guest
Samma hände oss förra året. 5000 kr. Har ni nyare bil så finns elektronikgaranti, har för mig att det var 5 år eller 8000 mil. Vi fick tillbaks 2000kr i Sverige. Kolla med fiatverkstad.

Vår bil är 5 år och har precis nått över 8000 mil. Tror det är avgasgarantin du tänker på. Vi har alltid anlitat Fiat-verkstäder, och enligt Fiat kanske vi kan få detta på garanti, men då en 1 års garanti på komponent och arbete eftersom det bara var ca 1 år sedan det hände förra gången och att vi då anlitade en Fiat-verkstad. Det sistnämnda var väldigt viktigt i sammanhanget för att få det på garantin enligt Fiat Assistans.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Som avslutning på den här tråden och problemen med husbilen under semestern, så åkte jag idag till Jemtbil i östersund på min förbokade tid. Hade talat med dem om att byta även luftfiltret samtidigt som de skulle byta luftmassemäteren. Mekanikern bytte mätaren och när han hade skruvat av lockét till luftfiltret så blev vi något förvånade. Pappersfiltret vsr till stora delar söndertuggat. Fem döda råttor låg i filtret eller i röret mellan filtret och luftmassemätaren. Dessutom var det ca 5 cm tjockt lager med frön av olika slag som rådisarna hade samlat in.de hade tom lyckats gnaga hål i själva luftburken.

Det var då inte så konstigt att bilen lade av sedan vi kört nerför serpentinvägarna i Mosel. Då täpptes luftmassemätarn igen av döda råttor. Inte heller konstigt att bilen gick felfritt efter att vi hade bärgats uppför alla serpentinerna för då,åkte kropparna tillbaka in i röret. Troligen har de förra ägarna till bilen förvarat den i någon lada eller liknande, därav alla smådjur. Luftburken lagades och dammsögs, filter och luftmassemätaren byttes. Bilen gick därefter så bra som den inte har gjort tidigare i vår ägo. Hoppas nu att fortsatta färder ska bli mindre problemfyllda.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Vilken story, har ni inte stt andra spår efter gnagarna? Dom kan ju i princip gnaga sönder vad som helst så lite otäckt låter det allt. Hoppas nu att det är slut på strul för er del.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Jo faktiskt så noterade jag att det var lite gnagt på skumgummiskydd på vajern till motorhuven när vi hade köpt bilen. Den gick då felfritt så,jag gjorde inget väsen av det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På disken hos kundmottagaren hos Bossings i Linköping ligger ett söndergnakt luftfilter som kuriosa.
Inget ovanligt att gnagare tar sig in i luftfiltren enligt kundmottagaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen