• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Silikon OK i skruvhål?

F

F.d. 29626

Guest
Tjo!!

Har begått ett av mina större misstag, köpt en bättre begagnad Fiat Ducato med Frankiahus, 1988 års modell, och mössan läcker som ett såll. Har rivit upp mattor, takpapp och skruvat bort en del lister invändigt och gjort en temporär tätning utifrån med PVC-klet i väntan på SikaFlex. Men igår regnade det hela dagen och då RANN vattnet utefter ena sidan på mössan. Misstänker att förskruvningen av taklisten är boven i dramat.

Har läst här på forumet att silikon inte är lämpligt för skarvtätning, men i skruvhål borde det väl vara idealt? Precis som i ett badrum? SikaFlex-kletet, kanske blir det lite väl styvt i dessa?

Vad säger ni experter?

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Silikon OK i skruvhål?

Silikon brukar efter att tag släppa i skarv mellan silikon och materialet, det är svårt att få helt rent där

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Sikaflex 295 UV (den är svart, elastisk och vidhäftig)

Sen har jag Bostik Butyltätmassa i och runt hål vid installationer på taket. (ljusgrå)

Senast ändrad:

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

På en husbils/husvagnsfirma får du säkert tag i butylband, en butylmassa utmanglad till ett 5-7 cm brett band. Det tycker jag är bäst att täta "kantskarvar" med. Fyller också gamla skruvhål mm. Lycka till med projektet!

F

F.d. 53000

Guest

Byt ut det gamla bandet som ligger i listen det är den som är boven ,fick ett tips av min firma att man bör byta när man ser att bandet börja torka,det är då vattnet kommer in.

Hälsningar Yngve

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det finns ett tätningslim/fogmassa "Tec7" som jag har använt med mycket bra resultat. Det fäster även på fuktigt underlag och är lätt att arbeta med.

- Limmar, fogar och fäster «alt»
- Fäster också på våta ytor, kan även användas under vatten
- Härdar snabbt, krymper inte, rinner inte och förblir flexibelt
- Limmar starkt: 27 kg/cm² - primer behövs inte
- Giftfri och luktfri
- Innehåller inte skadliga lösningsmedel
- Tål UV-strålar och är mycket åldringsbeständigt
- Motstår svamp och bakterier
- Kan målas över med de flesta typer av målarfärg och lack (se Teknisk Information)
- Finns i vit, ljusgrå, grå, svart, beige, ek, brun och tegelstensröd
- Förpackning: 310 ml återvinningsbar PE-patron, levereras även som 50 ml tub i blisterforpackning (vit och svart), 600 ml korvförpackning (vit, svart och grå)

Läs mer på ; Novatech - Startsidan

F

F.d. 29626

Guest

Byt ut det gamla bandet som ligger i listen det är den som är boven ,fick ett tips av min firma att man bör byta när man ser att bandet börja torka,det är då vattnet kommer in.

Hälsningar Yngve

Listen verkar ju bara vara skruvad i ändarna och går längs hela taket front till bak. Är den limmad också eller finns det skruvar under metallisten i mitten?

F

F.d. 29626

Guest

Sådär, det blev Tec7 och Tec7 cleaner.Givetvis kom det en rejäl regnskur precis som jag höll på med vilket fantastiskt klet att hålla på med! Kan bara hålla med dom som tycker det är bra och det verkar vara många, inte bara här utan även på Byggahus-forumet. Limmar och tätar utan att krympa.

Toppen