• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Signalhorn

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Hej
Jag har en Fiat ducato 1991 som inte kan tuta. Själva hornet är helt och säkringen likaså. Frågan är hur får jag bort själva mittdelen ( tutkudden ) på ratten ? Är det bara att slita lossa den ? Jag har provat lite försiktigt men vågar inte ta i ordentligt.
Kjelle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.601
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Signalhorn

Innan du börjar plocka med ratten så kolla om det kommer ström fram till signalhornet eller menar du med att signalhornet är helt att det fungerar när du ansluter det till 12 volt?

Vanligen ligger felet, när det inte fungerar, i själva signalhornet. Det brukar finnas en liten skruv på signalhornet som kan behövas justeras.
 

annokjell

FD HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Leksand
HBK-Nr
9997
Medlemskap
2021
Sv: Signalhorn

Ingen ström till signalhornet, det är uppmätt. Signalhornet fungerar, det är kollat med sladdar direkt till batteriet. Säkringen är samma som till varningsblinkers , som fungerar. Återstår kabelbrott eller problem i ratten.
Kjelle
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Signalhorn

Dom flesta bilar har spänning till tuta och jordar via ratten .Jag har inte stött på något annat ,den kan för all del vara relä styrd .
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Signalhorn

Oftast brukar signalhornet få ström från tändningen och sedan ligger det 12v på bägge stiften tills man trycker på tutan och då jordas ena stiftet i ratten.
Ligger det alltså ingen spänning på signal hornet så är det altså matningen som inte fungerar - Tror jag...
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.733
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Sv: Signalhorn

Har bilen airbag så måste du vara försiktig om du ska demontera ratten , för övrigt håller jag med ovanstående , tutan har direktplus från batteriet , minus får den via ratten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Signalhorn

De gamle Ducato hadde endel problem med en slepering på rattstammen omtrent ved kneet til fører. Det er et deksel fra rattet og ned til like nedenfor denne koblingen som ofte gled litt slik at knappen ikke virket. Hadde feilen både på en 1985 og en 1999 Ducato.
 
Toppen