• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Signalen / Tutan / Fungerar inte. Fiat 2,8 TDI Dethleffs år 2000 , säkringar hela.

Lösning
Jag tog lös dom från bilen, och kopplade dom direkt till ett annat batteri, + och - direkt till tutorna / ingen reaktion.
ohm mätte mellan dom 2 stiften på tutan , inget motstånd = avbrott , på båda.

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Det KAN vara själva "tutknappen" i mitten av ratten. Lätt att kolla om du lyfter upp den mjuka plastdelen i ratten. Den är bara nedtryckt i sina fästen.

Därunder kan du fortsätta med med nästa del. I den sitter en kabel med ett flatstift som du lossar.
Kolla där om det är dålig kontakt.

Du kan sedan behöva lyfta av ratten för att komma åt glidbanorna som också bör kollas.

Lossa ratten:
1. ställ ratten i "rakt fram" så du får tillbaka ratten i rätt läge (den sitter i splines)
2. Lossa centrumbulten med en 24 (tror jag). Bara ett par varv. Försök nu att bända upp ratten. När den släpper så går det fort, därför är det bra att ha bulten kvar så att ratten inte far iväg!

När du demonterat ratten så ser du hur glidbanorna ser ut. De brukar vara infettade. På glidbanan finn en liten styrpinne som passar i motsvarande hål i rattens undersida. Denna funktion gör att blinkerspaken går tillbaks efter sväng. Viktigt att den kommer rätt.

Lycka till! /Roy
 

Jenils

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Nu har jag mätt och kollat , Tog bort V-strålkastare för att komma åt, Sedan kunde jag mäta och då konstatera att + 13,78 volt - från ratten lika OK
Så felet är i själva hornen ( avbrott ) och de märkliga är att jag bytte till 2 st nya för 2 år sedan, Det måste ha koriderat under vinterförvaringen.
Första gången jag saknade tutan var på första turen efter vinter förvaringen. Åter stort tack för alla tipps. Ha en bra sommar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Nu brukar det vara så som Roffe skrev att hornen har ständig plus och för att låta måste de gjordas eller få minus via ratten. Knappast fel på dom och hur stor procent att bägge skulle gå sönder samtidigt. Tänk logiskt.
 

Jenils

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Jag har Konstaterat att båda är avbrott på , provat att koppla direkt till ett batteri och utan reaktion, ohm mätt och ingen kontakt mellan dom två stiften , sedan kan det vara så att dom hade inte stannat samtidigt, men när det inte var någon tut så reagerade jag.
 

Jenils

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
15486
Medlemskap
2023
Jag tog lös dom från bilen, och kopplade dom direkt till ett annat batteri, + och - direkt till tutorna / ingen reaktion.
ohm mätte mellan dom 2 stiften på tutan , inget motstånd = avbrott , på båda.
 
Lösning
F

F.d. 22252

Guest
Det var väldigt dålig kvalite men ganska typiskt kina tillverkade saker om det går att ta isär kan man kanske laga men oftast kan man inte ta isär. Bra att du hittade felet utan att blanda in en dyr verkstad. gäller att hitta nya som håller ett tag.
 
Toppen