Mitt kylskåpsrelä har "tutat" en del på de senaste resorna när det vill starta på 12V. Det var dags att byta. Vanliga brytande reläer är billiga så jag köpte 2 st. på biltema, ett med 40A-säkring och ett utan ngn säkring. Var noggrann när jag skiftade från originalreläet till det nya(utan säkring). Fann det minst sagt märkligt att sifferbeteckningarna var på fel ställe på det nya reläet, men jag följde dessa ändå. (DUMT!)
Provstartade bilen, men 12V-driften lyste rött på kylskåpet. Letade på internet och hittade någonstans att på tomgång kanske det inte SKULLE funka. Blev så osäker att jag ändå bytte relä igen, denna gång till det med 40A-säkring. Dr var stiften nummersatta som på originalet.
Det BORDE väl vara en standard över vilka stift som är vad, då det finns reläsocklar man trycker på relän? Jag KAN ha satt ena förbrukarkabeln på ett manöverstift i mitt första försök om nu siffermarkeringarna stod på fel plats på reläet. Jag får sätta på mig stora skämshatten...
Hittade också info på nätet att det kunde finnas en 20A-säkring direkt vid startbatteriet som var till driftströmmen på kylskåpet. Jag kollade detta idag och fann att den EXPLODERAT i säkringshållaren. När jag lirkat ut metallresterna av säkringen fann jag att tråden var hel(!) (Bilder på detta i detta inlägg) Jag var osäker på hur skadad hållaren var så jag ohmmätte den nya säkringen så att kontakt finns mellan säkringsstiften.
Jag hoppas att min eventuella felkoppling igår var anledningen till 20A-säkringens död och att jag inte förstört något mer. Vill varna för Biltemas vanliga relä som verkar vara felmärkt vid stiften.
Provstartade bilen, men 12V-driften lyste rött på kylskåpet. Letade på internet och hittade någonstans att på tomgång kanske det inte SKULLE funka. Blev så osäker att jag ändå bytte relä igen, denna gång till det med 40A-säkring. Dr var stiften nummersatta som på originalet.
Det BORDE väl vara en standard över vilka stift som är vad, då det finns reläsocklar man trycker på relän? Jag KAN ha satt ena förbrukarkabeln på ett manöverstift i mitt första försök om nu siffermarkeringarna stod på fel plats på reläet. Jag får sätta på mig stora skämshatten...
Hittade också info på nätet att det kunde finnas en 20A-säkring direkt vid startbatteriet som var till driftströmmen på kylskåpet. Jag kollade detta idag och fann att den EXPLODERAT i säkringshållaren. När jag lirkat ut metallresterna av säkringen fann jag att tråden var hel(!) (Bilder på detta i detta inlägg) Jag var osäker på hur skadad hållaren var så jag ohmmätte den nya säkringen så att kontakt finns mellan säkringsstiften.
Jag hoppas att min eventuella felkoppling igår var anledningen till 20A-säkringens död och att jag inte förstört något mer. Vill varna för Biltemas vanliga relä som verkar vara felmärkt vid stiften.

