• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sidobackljus

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Sidobackljus

Jättebra! Har skaffat ledlyktor i flat metallkåpa med 18W att sätta bakom framhjulen men inte hunnit montera dem ännu. Har saknat detta sedan min Saab 9000 som en årsmodell hade sidobackljus i främre blinkers. Det var oöverträffat när man backar där det är trångt. Har bra backlampor orginal på plåtisen, men längs sidorna är det kolsvart...

H

HighwayHotel

Guest

Jag har länge önskat belysning på sidorna om husbilen när man backar.
Nu har jag äntligen fått till det med gott resultat.
Jag har monterat två LED arbetsstrålkastare 15watt på båda sidor i ramen under husbilen

Hej, snyggt och praktiskt. Hur kopplade du in dessa, direkt på ordinarie backljus eller via relä ? Har läst att det kan påverka canbus én vid en direktkoppling.

Hälsningar

Michael Johansson

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2026

Hej, snyggt och praktiskt. Hur kopplade du in dessa, direkt på ordinarie backljus eller via relä ? Har läst att det kan påverka canbus én vid en direktkoppling.

Hälsningar

Michael Johansson

Jag har kopplat dessa via relä och det verkar inte störa can-bussen .
För övrigt så är mina "pimpade bakljus " ( se länk) också relästyrda
Fast det är ju inte riktigt lagligt som det ivrigt påpekades

Sök på "pimpade bakljus " ( försökte lägga in länk men misslyckades ):confused:
/Bengt

H

HighwayHotel

Guest

Tack Bengt,

Blir relä för säkerhet skull. Får leta rätt på ett koplingschema så man hittar rätt kabel lättast.

Hälsningar
Michael

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025

Provade att koppla på en av de 2 backljusledningar som gick från elcentralen via kablaget vid vänsterfot stödet. Men då slocknade de efter 5 sekunder. Kände tydligen att det blev för stor ström. Så det blev ett vanligt 12V relä och och en säkring på 10A.

BengtCassman

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2098
Medlemskap
2026

Provade att koppla på en av de 2 backljusledningar som gick från elcentralen via kablaget vid vänsterfot stödet. Men då slocknade de efter 5 sekunder. Kände tydligen att det blev för stor ström. Så det blev ett vanligt 12V relä och och en säkring på 10A.

Ja det blir resultatet av Canbus det slocknar eller lyser inte alls men strömmen som går åt för att driva ett relä är så låg att det accepteras.:)
/Bengt

Toppen