• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

sido nötta däck

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
När jag bytte till vinterdäck ikväll så såg jag att sommardäcken bak var nötta konstigt, likadant på bägge 2, dvs nött på sidorna och bra mönster i mitten, så nu är frågan har jag kört med för lite luft eller för mycket luft?

Bilen är en Euramobil 635ls 2001 fiat 230
totalvikten är 4000kg och när jag vägt den lastad så har jag legat på runt 3800kg

fälgarna är aluminuim med stål luft ventil och jag har haft 4,5kg i däcken
om jag nu har kört med för lite luft? så vore det ju bra om man pumpade upp vinterdäcken till mer än 4,5kg, fast då är jag nojjig eftersom plåtfälgarna med vinterdäcken inte har stålventil utan vanlig gummiventil.

Har för mig att jag läst någonstans att det finns ett max på hur många kg man då kan ha i däcken, fanns visst risk för att ventilen blåste ur fälgen?
nå´n som vet något om mina funderingar?

Doger

F

F.d. 24550

Guest
Sv: sido nötta däck

Det har varit eller är för lite luft i däcken. Det skall vara 5,5 där bak enligt både Fiat och Bürstner (i mitt fall). Har en bil med maxvikt 4 ton.

Pumpar du upp ett däck med gummiventil till 5,5 kg så är risken stor att den ploppar ut. Be gummiverkstan att sätta dit stålventiler, det fixar de lätt.

//Evanders

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

tyvärr så hinner jag inte till en verkstad, är på väg på en fiskeresa, aj aj aj
ska man nu åka runt å vara nervös över däcken nu....
törs man ha 5 kilo med gummiventil, eller vars går gränsen?

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

det är ju så konstigt att det har varit för lite luft, har pumpat däcken efter vilket axeltryck jag hade vid vägning på vågstation....
sen har jag hittat följande info på nätet, om man inte har campingdäck utan vanliga c däck så får man aldrig ha högre tryck än 4,75kg
har man cp däck så får man ha 5.5kg, detta enligt STRO

Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Slits ett däck jämt på yttersidorna så är det för lite luft, slits däcket i mitten så är det för mycket luft.

Nåt man får tänka på med en husbil är att tyngdpunkten ligger högre upp jämfört med likvärdigt transportbil, så om det lutar åt nåt håll så kommer bilens tyngd flytta sig mer jämfört med vanliga fordon.

Tillägg: det brukar stå på däckets sida vilket som är max tryck för däcket.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

vinterdäcken som nu sitter på, dom har maxtryck 4.8kg, frågan är om det räcker, blir det nån nämdvärd skillnad 4.5 vs 4.8?
jag får nog försöka lasta mindre denna fiskesvängen:confused:

lpalmborg

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2025

Men det kan väl också vara fel på hjulinställningen - om det bara är fram förstås. Jag åker sällan med högre tryck än 4 - 4,5 och har inte ojämn förslitning, Senaste omgången Michelin gick 6000 mil.
Vänliga hälsningar
Jan

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Att det slarvas med däcktrycket ser man dagligen, inte bara på husbilar.
Ofta är dessutom trycket olika på vänster-höger, lägst på vänster.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Det är svårt att hitta en fungerande mack där man kan pumpa 5.5 kilo!

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Idag var jag på en av dom största däckfirmorna här i umeå, och fick prata med chefen på stället, jag förklarade att jag ville ha stålventiler för att jag tänkte pumpa 4,8kg i däcken, han påstod att det var inga problem att köra upp till 5.5 kilo med gummiventilerna så länge dom var fräscha, han sa att dom gånger det släppt ventiler så är det själva ståldelen som lossnar från vulkningen och det hade inte hänt på deras däckverkstad sedan dom startade

han sa att dom har många kunder både inom lastbil och husbil, och dom pumpade däcken med 5,5kilo med gummiventil och aldrig haft en reklamation, dom gånger däck gått sönder så har det varit för överlastade däck där stommarna gått sönder men aldrig en ventil?

Han påpekade även att om man körde med för lite luft i däcken kontra vikt och får varmgång så var det en risk med stom seperation och således däck explotion, speciellt om man körde långa sträckor heta sommardagar

sen sa han att stålventilerna som igentligen är gummiventil med en genomgående stålventil ofta börjar läka, vi tittade på ventiler och han förklarade att ventilen blev för tung och började röra på sig och således med tiden började läka, pyspunka

så då blir min tanke såhär....
man har ju läst om dessa ventiler och lufttryck etc..men
är det överhuvudtaget någon på detta forum som har haft en punktering på grund av att en gummiventil släppt, eller är det som jag har läst
det har hänt i tyskland där man tagit folk med upp till 800kg överlast, inte undra på att däcken då går sönder?

Hur gör jag då. well.. jag kommer pumpa däcket max vad det står på däcket, dvs 4.8kg och behålla mina gummiventiler, även om han sa att 5.5 inte var några problem så safe:ar jag..=)

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Hej.

Om du vill vara säker byt ventiler.
Jag har vid två tillfällen fått punktering där ventilerna har stukit iväg.
En gång i Tyskland bakhjul och en gång utanför Tärnaby framhjul.
Detta har hänt på husbil med totalvikt 4500 kg. med 4,2 bar i däcken.
Gummiventiler Tr13 / Tr15

Max lufttryck (bar): 5,00

Lycka till med ditt beslut.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

aj aj aj...jag chansar denna fiskeresan men får nog montera dessa stålisar ändå, man vill ju vara lugn vid ratten....:yes:

F

F.d. 58866

Guest

...
är det överhuvudtaget någon på detta forum som har haft en punktering på grund av att en gummiventil släppt, eller är det som jag har läst
det har hänt i tyskland där man tagit folk med upp till 800kg överlast, inte undra på att däcken då går sönder?

Hur gör jag då. well.. jag kommer pumpa däcket max vad det står på däcket, dvs 4.8kg och behålla mina gummiventiler, även om han sa att 5.5 inte var några problem så safe:ar jag..=)

Svar ja, dock inte på grund av värme, överlast eller nåt, men kanske ålder. Man bör nog byta ventiler med ett par års mellanrum för att vara säker.
--> http://www.husbilsklubben.se/forums/t75100-2/#post600988 där jag skriver om vad som hände.
Efter detta har jag bytt till metallventiler på samtliga hjul.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

däcken höll dessa 160 mil..:)
och det var riktigt bra fiske, nu är frysen full av torsk och sej, vi var tvungen att avbryta tidigare för annars hade vi badat i fisk, så på slutet så övergick vi i fiske med stora jiggar i hopp om att få hälleflundra, jag tappade en tyvärr..

nästa resa blir hajfiske i ofotfjorden..:)

F

F.d. 22252

Guest

Jag begriper inte förklaringen från däcksfirman att stålventilerna är av gummi, mina är helt av stål det som tätar är en oring mot fälgen och jag har svårt att tro att den kan börja läcka.
Om man tänker att ytan på en ventil är ca: 1kvcm så blir ju inte trycket på ventilen mer än trycket i kg, jag antar att man inte utan verktyg kan dra ut den så det måste vara värme som förstör ventilen eller åldring förmodligen en kombination.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag har under åren upplevt att det finns ganska många "gummigubbar" som inte känner till, eller inte vill känna till, att det finns ventiler helt av metall? Kanske för att de är dyrare och svårare att montera riktigt?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Ibland kan det bli läckage vid o-ringen på metallventiler. Visar sig oftast som en "pyspunka" som ganska lätt hittas med lite läckspray. Då måste ventilen demonteras och o-ringens säte rengöras samt byta o-ringen.
Det finns även ventiler av metall som är klädda med gummi utanpå och vid den del som tätar mot fälgen.

EssoJ

Toppen