doggydoggen
FD HBK Medlem
När jag bytte till vinterdäck ikväll så såg jag att sommardäcken bak var nötta konstigt, likadant på bägge 2, dvs nött på sidorna och bra mönster i mitten, så nu är frågan har jag kört med för lite luft eller för mycket luft?
Bilen är en Euramobil 635ls 2001 fiat 230
totalvikten är 4000kg och när jag vägt den lastad så har jag legat på runt 3800kg
fälgarna är aluminuim med stål luft ventil och jag har haft 4,5kg i däcken
om jag nu har kört med för lite luft? så vore det ju bra om man pumpade upp vinterdäcken till mer än 4,5kg, fast då är jag nojjig eftersom plåtfälgarna med vinterdäcken inte har stålventil utan vanlig gummiventil.
Har för mig att jag läst någonstans att det finns ett max på hur många kg man då kan ha i däcken, fanns visst risk för att ventilen blåste ur fälgen?
nå´n som vet något om mina funderingar?
Doger
Bilen är en Euramobil 635ls 2001 fiat 230
totalvikten är 4000kg och när jag vägt den lastad så har jag legat på runt 3800kg
fälgarna är aluminuim med stål luft ventil och jag har haft 4,5kg i däcken
om jag nu har kört med för lite luft? så vore det ju bra om man pumpade upp vinterdäcken till mer än 4,5kg, fast då är jag nojjig eftersom plåtfälgarna med vinterdäcken inte har stålventil utan vanlig gummiventil.
Har för mig att jag läst någonstans att det finns ett max på hur många kg man då kan ha i däcken, fanns visst risk för att ventilen blåste ur fälgen?
nå´n som vet något om mina funderingar?
Doger