• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Shurflo Färskvattenpump

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Vill ha tips på vad jag kan göra med pumpen i husbilen som inte är riktigt som den har varit.
Tidigare har jag för mig att man kunde tappa upp en kaffekopp med vatten utan att den startade, men numera slår den av och på hela tiden vid öppen kran.
Jag har kollat och gjort rent alla silar i kranarna, och har även kollat silen som sitter på inloppet till pumpen.
Om jag ökar (skruvar på skruven för högre tryck) kan jag få pumpen att gå konstant och jämt, men inte som tidigare då den startade efter en liten stund.
Jag har inget extra tryckkärl i husbilen, och vi har haft vatten fyllt sedan i våras.

Tar tacksamt emot om någon har någon idé om vad som kan vara fel eller vad som behöver göras.

Tommy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Shurflo Färskvattenpump

Hej, kan du möjligtvis ha haft en luftkudde i varmvattensberedaren som fungerat som tryckkärl, och med tiden försvunnit? Det kan vara värt att prova med att tömma v.v.beredaren och sedan låta den fylla upp sig på nytt.

M.v.h. JANKRO.

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

För att avhjälpa ditt problem så skall du installera en liten tryckutjämningsbehållare.
Jag var in till Husvagnssvensson i Lidköping idag och köpte en.
Normalt har jag en liten luftficka i varmvattenberedaren som Jankro skriver men det händer att det blir för liten och då får jag samma problem som du med min Shurflo.
Har tidigare använt behållare i mina hembyggen och det fungerar perfekt.'
/Nisse

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Vad gjorde man utan detta eminenta forum...

Får tacka Jankro och Nisse i Näsåker, så väldigt mycket, för det var medicinen för att få vattenpumpen att fungera som den ska.

Men ytterligare en liten fråga, nu har jag ju något högre tryck i pumpen än tidigare, vilket medför att jag kan spola lite längre än tidigare (innan pumpen började spöka) innan den startar, ska jag skruva ner ytterligare lite mer, eller kan jag låta det vara som det är nu?

Tommy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej igen Tommy, kul att det hjälpte. Om du skall ha det "troligtvis lite" högre trycket eller inte avgör du nog bäst själv genom att kolla om det känns lagom i kranarna, duschmunstycket och även toaspolningen om den utnyttjar tryckpumpen för spolning. Man skall ju akta sig att höja trycket för mycket så man inte frestar på slangar och kopplingar mer än nödvändigt.

JANKRO.

Senast ändrad:

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Det där med luftkudde i v.v.beredaren hade jag inte tänkt på. Jag har också upplevt att pumpen under säsongen startat snabbare och snabbare. Nu monterade jag ett tryckkärl (som Nisse m.fl. rekommenderat). Det blev mycket bra, pulserandet försvann helt.
Jag skickade med en fråga i en tidigare tråd, men fick inget svar. Pumpen (Shurflo) är märkt med ett arbetstryck. Min fråga är om detta är pumpens frånslag, vilket jag tror, eller tillslag? Manualen för tryckkärlet säger att trycket ska ställas samma som tillslagstrycket. Vad kan det vara om märkningen är frånslagstrycket?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej coe, jag har varit inne på Shurflo's hemsida och kollat, de har många pumpar men det verkar som de flesta pumpar som är till RV fordon är förinställda med följande till/frånslagstryck. Det är frånslags/maxtrycket de är märkta med.

Shut-Off 45 PSI [3.1 Bar] +5 PSI [0.4 Bar]

Restart 25 PSI [1.8 Bar] + 5 PSI [0.4 Bar]

M.v.h. JANKRO.​

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Tackar Jankro.

Jag har rotat runt lite på Shurflos sida också, men tydligen missat detta.
Jag hade väl ändå rätt när jag gissade att arbetstrycket är frånslags-/maxtrycket. Ganska logiskt och inte så svårgissat i.o.f.s
Jag tror grundinställningen på tryckkärlet var lite mindre. Ska kolla det och ev. pumpa upp det lite. Trycket lär väl sjunka lite med tiden också, så man får fylla på.

kangas

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2025

Hei!
Vil bare nevne at max trykk for min Truma er oppgitt til 2,8 bar.
Jeg måtte bytte trykkbryteren i pumpen nylig. Sjekka trykket, og det lå helt oppe på 2,8.
Litt i høyeste laget, med andre ord.
Prøvde å justere det ned, men av ukjent årsak fungerte det ikke. Max-trykket ble det samme. Skal se mere på det etterhvert. Men spolningen i toalett og kraner fungerer perfekt......
mvh Kangas

Toppen