• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Servicepris olja+filter+ .... 4387:-

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Ringde idag för att få en stämpel i serviceboken och givetvis då även en service .
Servicen omfattar :
Motorolja+oljefilter
bränslefilter
byte av bromsvätska
= 4387:-

Jag tycker det låter lite "magstarkt" eller är det ett normalt pris ?

Jag har ett KN-luftfilter så det är ju ett tvättbart filter.

Jämför jag med förra årets service då även kamremsbyte gjordes så kostade oljefilter 360:- , motoroljan 5,7 liter 922:- , bränslefilter 526:- = 1808:- och det tar inte ens 1 timme för att byta detta och sen tillkommer då byta av bromsvätska = 0,59 liter .

Eller vad tycker ni prismässigt ?

G

gigge

Guest
Sv: Servicepris olja+filter+ .... 4387:-

Hej
Håller med dig.
Fick offert i går på 2.servicen vilket är den "stora" som skall göras vart annat år.
Den lilla går på ca 1500,-
Alla filter bytas och bromsvätska.
3.0/ 157 hk (Fiat)Helintegrerad.
Pris 5500,-

F

F.d. 7

Guest

Kanske blir dyrare med husbilar pga storleken, de tar ju plats i verkstäderna som 2 personbilar

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Bengt-Åke om du tänker efter är verkligen den där stämpeln värd så mycket? Gör det själv och för en ordentlig bok över vad du gjort och när. Den boken är för mig lika värdefull vid bilbyte som en stämpel från en verkstad. Stämpelhyllande bygger på att verkstäder allt gör rätt och alltid det de påstår.
När min Laguna var ny gjorde jag så. Iofs fixade jag en stämpel genom en jobbakompis svåger som då jobbade på Volvo.
Det där med att byta bromsvätska är väl det som tar mest tid, för det är ju inte bara att suga upp och byta i behållasren. Man måste ju även släppa ut det som ligger i ledningarna (lufta).
// Göte J

F

F.d. 2577

Guest

Med dagens teknik behöver man inte "lufta". En adapter monteras på bromsvätskebehållaren, en hydlaulisk pump trycker ut vätskan i bromsrören. Jag vill minnas att man börjar med det oket som är närmast, forstätter sedan med det näst närmast o.sv. När alla ok är klara är jobbet klart.
Att man börjar med det närmaste är nog för att den västka som finns i behållaren skall ha kortaste vägen. Man samlar upp gammal och överbliven vätska vid varje ok i en behållare med backventil, för att inte få in luft "bakvägen". Snabbt fixat kanske 20 min om nipplarna inte sitter fast.
Leffe

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Mekonomen bilverkstad i Stenungsund allmänt utskick.
Stor service inkl 6l motorolja och bromsolja 4100 :-
tillägg helint 500:-
Basservice inkl 6l olja 1950:-
Förmodar B-Å att du fått offerten från Floby

P-zon

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Offerten var från Hymercenter i Örebro och eftersom dom håller på med det dagligen bör det ju gå på rutin = snabbt men det var lite dyrt tyckte jag .

Om jag gör det själv så köper jag ju grejerna från Tyskland och då är det ju halva priset men då köper jag ju det ifrån den som jag å min audivänner köper audidelar ifrån så det blir ju mera saker och vi delar på frakten .

snabbsökning All filter kit = 28 euro för alla 3 st filter fast det var i England iofs :
FIAT DUCATO FILTER KIT OIL AIR FUEL 2.8 JTD (02-06) bei eBay.de: Fiat (endet 15.04.11 21:30:33 MESZ) inkl luftfiltret jag inte behöver .....

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Hej
Bildeve tog följande pris på vår Renault
Motorolja och filterpaket 625:-
Packning 18,21
Oljefilter 211,41
5 l Elf Solaris 1143,75
3 l Elf Solaris 847,50
----------
2845.88

Det var billigare att byta bromsbeläggen:confused:

Thomas

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Fia T, du blandar ihop begreppen lite. Har du trycksatt bromssystemet (med tryckluft)behövs ingen backventil, det är bara att öppna på luftningsnippeln med en slang på. Backventilen behövs bara på det gamla sättet då man trycksätter genom att pumpa med bromspedalen och inte vill vara två för att stänga luftningsnippeln innan man släpper upp pedalen.
20 minuter låter snabbt, men ok att det tar tid för mig kanske inte säger så mycket.

// Göte J

J

Jimbo

Guest

Runt de pengarna betalade jag för kamremsbyte + drivremmar + service inkl smörjning av bakaxlar.... INKL material.....

Så nog va det saftigt....

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nu är vi nere i normala priser ... Skoglund Bilservice i Falköping ville ha 2700:- inkl allt och då slipper jag köra 45 mil samt ta ledigt en natt och frugan 1 dag utan det blir bara 3 km .

Hoppas bilen inte tappar allt värde bara för jag servar den på en peugeot verkstad :) ;) .

Toppen