• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Servicekostnader Mercedes vs Fiat

Thomas Werner

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2026
Har idag en Adria på Fiat, och ser att även de vanliga årsservicearna börjar dra iväg i pris. Eftersom jag funderar på att byta till en Hymer på Mercedeschassi (bl a för att få bakhjulsdrift) så är jag nyfiken på hur priserna på Mercedes service ligger. Antar att det är ungefär som på Fiat med enklare service vissa år och sedan betydligt dyrare andra år (typ Fiat kamremsbyten vart 4-5år). Ni som kör MB, hur ser det ut? Och är det olika kostnadslägen om man väljer bakhjulsdrivet resp. framhjulsdrivet? Och nej, jag tänker inte serva själv och gå miste om garantin…

Har idag en Adria på Fiat, och ser att även de vanliga årsservicearna börjar dra iväg i pris. Eftersom jag funderar på att byta till en Hymer på Mercedeschassi (bl a för att få bakhjulsdrift) så är jag nyfiken på hur priserna på Mercedes service ligger. Antar att det är ungefär som på Fiat med enklare service vissa år och sedan betydligt dyrare andra år (typ Fiat kamremsbyten vart 4-5år). Ni som kör MB, hur ser det ut? Och är det olika kostnadslägen om man väljer bakhjulsdrivet resp. framhjulsdrivet? Och nej, jag tänker inte serva själv och gå miste om garantin…
Jag har en carthago c line -23 på mb framhjulsdrift , första service efter 2 år 8400 kr hos hymer lomma som är auktoriserad Mercedes verkstad , nästa service när den blir 4 år

Jag har en carthago c line -23 på mb framhjulsdrift , första service efter 2 år 8400 kr hos hymer lomma som är auktoriserad Mercedes verkstad , nästa service när den blir 4 år
Lät biligt. Precis servat vår Hymer MB framhjulsdrift (uttagen feb 24) i Markaryd på auktoriserad MB. Första A-servicen inkluderar oljebyte i automatlådan. Bara det jobbet kostade 3400kr + oljan 2000kr (+moms). Totalt kostade servicen 13.000kr. Är du säker på att oljebytet i växellådan ingår i Lomma? Stämmer det priset så kör jag dit nästa gång.

Varför inte ringa till MB service (Hedin ?) i Västerås och fråga? Vår MB är en -21 (V6a, bakhjulsdrift) och har genomgått A- och B-service. Båda var överkomliga i pris..

Lät biligt. Precis servat vår Hymer MB framhjulsdrift (uttagen feb 24) i Markaryd på auktoriserad MB. Första A-servicen inkluderar oljebyte i automatlådan. Bara det jobbet kostade 3400kr + oljan 2000kr (+moms). Totalt kostade servicen 13.000kr. Är du säker på att oljebytet i växellådan ingår i Lomma? Stämmer det priset så kör jag dit nästa gång.
Eftersom det är en bil med garanti och dem är aktoriserade mercedes verkstad får man ju lita på det , har tyvärr inte bil med papper i hemma annars kunde jag fota kvittot

Varför inte ringa till MB service (Hedin ?) i Västerås och fråga? Vår MB är en -21 (V6a, bakhjulsdrift) och har genomgått A- och B-service. Båda var överkomliga i pris..
Jag ringde hedin bil helsingborg o ängelholm dem svarade ärligt att det var inget dem ville göra utan hänvisade till återförsäljaren

I Västerås är det VEHO Truck som servar/reparerar mb transportbilar.

En av få ställen jag har förtroende för,
de har en riktigt duktig Sprinter-mek.

Senast ändrad:
Veho var det ju...samma som i Karlstad. De i Karlstad använde jag när bilen var "väldigt ny" för att fixa till allt som hade med Mbux och diverse andra tjänster att göra. De var väldigt bra. Numera gör jag en utflykt till Landrins i Sundsvall när det är dags för service. De har en väldigt duktig Sprinter"servicetekniker" hos vilken det krävs en bokning minst 8-10v innan "due-date" för service. Passar även på att besöka vänner och bekanta i byn..

Andra verkstäder än dom auktoriserade kan göra uppdateringar, min Meca verkstad köper uppdateringstid från MB, Volvo när jag servar bilarna

Är du säker att dom uppdaterar eller bara säger det och tar betalt för det?
Volvon uppdaterades nyss, detta ändrade vissa varningsljud tex.
Men tyvärr fuskas det även på auktoriserad verkstad, gjorde service själv på min gamla bil ,som hade servats på auktoriserad verkstad, hittade ett igensatt kupefilter 6år gammalt.
Jag föredrar att göra service själv när garantin gått ut.

Vill man serva själv så kan det vara gött att slippa de periodiska kamremsbyten som Fiat kräver. De flesta jobb på Mercan är enklare även om det kan vara trångt framförallt i en helintegrerad med V6 motor.
Hälsningar
Peter

Vill man serva själv så kan det vara gött att slippa de periodiska kamremsbyten som Fiat kräver. De flesta jobb på Mercan är enklare även om det kan vara trångt framförallt i en helintegrerad med V6 motor.
Hälsningar
Peter
Att komma åt oljefilter på MB är inte lätt på en helintegrerad,sitter ovanpå motorn under luftfilterboxen, där är FIAT betydligt enklare

Att komma åt oljefilter på MB är inte lätt på en helintegrerad,sitter ovanpå motorn under luftfilterboxen, där är FIAT betydligt enklare
Bränlefiltret är ännu trängre men det är bara skruva och inte speciellt tekniskt krävande, till skillnad mot kamremsbyte.

Hälsningar
Peter

Tillbaka
Toppen