• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Serviceintervall???

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Min husbil årsmodell -04, FIAT Ducato med 2,3 JTD motorn 110 Hkr, köptes begagnad för 3 år sedan (Svensksåld), men servicebok saknades.

Hb har gått nu gått 2950 mil (tidigare ägaren gjorde service vid 1500 mil) och vill genom detta forum ta del av vilka serviceintervaller gäller för denna motor och utrustning.Vilken typ av olja...filter...bränslefilter.. osv. Är motor och växellåda gemensam vid oljebyte? När skall kamrem bytas.

Tycker att service på fordonet är en viktig del och vill jag börja med detta när jag hämtar HB från vinterförvaring i påsk.

Ha en trevlig och bra husbilssommar, vi kanske möts!!!:)

Bernt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Serviceintervall???

Hej tycker personligen att du ska göra allt du räknat upp inkl,kamremmsbyte så du kan åka hela sommarn utan ventilsallad å annat strul.;)
Kanske ett fukttest och provtryck av gasolen skulle ingå?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Serviceintervall???

Kolla runt priset skiljer sig ibland flera tusenlappar mellan verkstäderna;)
Kanske någon husbilsägare i din närhet kan maila dig om något ställe som han har bra erfarenhet av.

Gurra
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Serviceintervall???

Jag har en Pössl 2006 med samma motor som din. Tyskimporterad, så det är en "Getriesanleitung" jag hämtar uppgifterna ur . Byte av :
Luftfilter 30 000 Km
Motorolja o filter 40 000 Km
Bränslefilter 60 000 Km
Tandremmen byte 120 000 Km eller 60 månader (5år)
Tandremmen tillståndskontroll 60 000 Km
Bromsvätska byte 24 månader
Pollenfilter 12 månader
Växellådasolja står inget om att den behöver bytas !
Motorolja 5W-40 klass ACEA B4
Vidare står det att man ska kolla nivåerna på motorolja, Bromsvätska, Servostyrning, batterisyra och spolvätska var 1000 Km !!!
Jag hittar inget om att motoroljan måste bytas med något visst tidsintervall, men i Sverige brukaar man ju alltid hävda att det ska ske minst en gång om året !
// Göte J
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Serviceintervall???

Enligt Finsk service bok skall växellådsolja bytas vid 60 000 km o motorolja 15 000 km på vår färra bil 2.3 / 2005.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Serviceintervall???

Detta med oljan i växellådan är ett mysterium. När jag tidigare hade Fiat, årsmodell 2000 2.8 motor, hävdade HYMER/Sv Fiat att oljan skulle bytas vart annat år. Citroen där jag servade bilen och som servade "egna" bilar med motor och växellåda av samma fabrikat sade att den byter vi aldrig, kollar bara nivån. Nu se jag att Fiat rättat in sig i ledet och har inga oljebyten i service instruktionen. Underligt. Möjligen var de täta bytena på 2000 modellen ett utslag de problem som man hade tidigare.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Serviceintervall???

Vad jag fått lära mig om växellådsoljor rent generellt är att i personbilar byter man inte växellådsolja eftersom oljan inte slits eller förbrukas. Om det inte är en hypoidväxel i lådan, Saab V4 hade det. Den har väldigt högt tryck på kuggarna och kräver EP-tillsatser (EP, Extra Preassure). Hypoidväxel liksom sägar av de långa oljemolekylerna.
Förklaring av hypoidväxel: Växel (maskinteknik) - Wikipedia
Sen kan man ju fundera på om inte en tung husbil också medför extrabelastning och därmed behov av oljebyte i lådan.

// Göte J
 
Toppen