• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Serviceintervall Fiat?

M

Matts Torebring

Guest
Förgäves har jag sökt i service- & instruktionsbok efter serviceintervall (oljebyte) på vår Fiat -2010. Jag har kört 2400 mil på drygt 13 månader. Gjorde service strax före jul med oljebyte m.m. I somras i södra Spanien började oljelampan blinka som med detta talar om att det är dags för oljebyte. Fiatverkstaden jag åker till gav inget bra svar på detta. Är det någon som vet och har erfarenhet? Mvh Matts Torebring

B

Byggare Bob

Guest
Sv: Serviceintervall Fiat?

Förgäves har jag sökt i service- & instruktionsbok efter serviceintervall (oljebyte) på vår Fiat -2010. Jag har kört 2400 mil på drygt 13 månader. Gjorde service strax före jul med oljebyte m.m. I somras i södra Spanien började oljelampan blinka som med detta talar om att det är dags för oljebyte. Fiatverkstaden jag åker till gav inget bra svar på detta. Är det någon som vet och har erfarenhet? Mvh Matts Torebring
Första oljeservice är ca 4.500 mil. Det du råkat ut för är tydligen samma som vi råkat ut för, nämligen att man har glömt nollställa bilens dator vid leveranstillfället. Enkelt att åtgärda genom att vända sig till en aukt Fiat verkstad. Tar max5 minuter och datorn blir återställd till dagens mätarställning och ny servceinsp blir omkring 4.500 mil.

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Serviceintervall Fiat?

Min absoluta övertygelse är=
Max 1000 mil mellan oljebytena.

om man ställer av bilen typ i nov, byt då olja ett par mil innan bilen går i
vinteride. Oljan i en motor är smörjande, kylande samt renande! Renande innebär att det finns en massa partiklar i oljan som man inte vill skall påverka lager o.s.v under en vintervila.

Körs bilen under hela året så kör max. 1000 mil mellan bytena.

Dessa långa intervaller mellan oljebytena som biltillverkarna förespråkar kan i mina ögon inte vara nyttiga för en motors livslängd!

Fast det är ju bara vad jag tycker och tror absolut på:oops:!

Alla biltillverkare vet ju säkert bättre!
(hoppas man iaf)

Toppen