• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Servicebok på Italienska

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Hej

Vi har servat vår husbil, en Fiat 08, för första gången på en utav Mekonomens verkstäder.
Och då uppstod problemet, att mekanikern inte visste var i serviceboken han skulle stämpla, eftersom all text var på italienska.
Någon som vet?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Servicebok på Italienska

Italiensk servicebok :confused::confused: Var köpte du bilen :confused:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Servicebok på Italienska

Har dom sidoimporterat bilen :confused:

Gurra
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.612
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Servicebok på Italienska

Konsumentköplagen säger att en produkt ska ha en svensk bruksanvisning, annars föreligger ett fel på varan (som kan vara skäl för köpets hävande).
I goda tider, som det var förra året, dök det upp ett antal "medvindsimportörer" som tyvärr inte bryr sig om att följa svensk lag på alla punkter. (Så var det även i början av 90-talet, innan "totalkraschen", så husbilsmarkanden ökade snabbt.)
Weidars är för övrigt i konkurs (på egen begäran) sedan strax före jul. Chansen att få hjälp är därför tyvärr minimal.
Värt att tänka på i tider som dessa är därför alltid att vända sig till en återförsäljare som funnits många år på marknaden, och som har en stabil ekonomi...
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Servicebok på Italienska

Ingrid och Pålle:
Bruksanvisningen är på svenska, det är bara serviceboken som är på italienska.

Gurra:
Ingen aning, hur kan man ta reda på det?

MvH
Karianne
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Servicebok på Italienska

Ingrid och Pålle:
Bruksanvisningen är på svenska, det är bara serviceboken som är på italienska.

Gurra:
Ingen aning, hur kan man ta reda på det?

MvH
Karianne

kan vara lurigt, om en privatperson importerar står det klart och tydligt i regbeviset men om en firma importerar blir det värre, skall kolla en bil jag vet är sidoimporterad men kan ta några dagar.:cool:
Hmm Nu finns det ju ingen generalargent i Sverige längre med vad det innebär:swoon:


Gurra
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Servicebok på Italienska

Hej
Om du arkiverar fakturan med beskrivning av vad dom gjort, så tror jag ingen köpare i framtiden, kommer att bry sig om stämplar finns eller inte.
 

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Servicebok på Italienska

En ordentligt verifierad faktura med miltal o regnummer måste väl vara mycket bättre än en stämpel en servicebok? " Bättre med en faktura än tio stämplat i boken"

Piraten
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Servicebok på Italienska

"Hmm Nu finns det ju ingen generalargent i Sverige längre med vad det innebär"

Gurra,om det är FIAT och Italienska bil du menar,så upphör inte agenturen förrän 19 september.

Lennart
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Servicebok på Italienska

Hej

Tackar för alla svar og ert engagemang.

När jag själv tog en titt i serviceboken i går kväll, visar det sig att om killen på verkstaden hade bläddrat några sidor till, så hade han funnit plats för stämplar med beskrivning på engelska, vilket inte borde vara nåt problem.
Vi gör ett återbesök och ber honom stämpla där.:)

Fakturan sparar vi nog också, för säkerhets skull.

MVH
Karianne
 
Toppen