• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service vid byte?

F

F.d. 7967

Guest
Hej!
Vi skall göra ett byte av husbil och säljaren vill att vi skall göra en service på inbytesbilen innan affären genomförs. Bilen är snart 2 år gammal och har gått 2140 mil. Indikatorn för första service har ännu inte tänts på instrumentpanelen. En service innebär en utgift på ca 3500 SEK. Pengar som vi vill lägga i den nya bilen istället. Vad är gängse i en situation som denna?

Tacksam för synpunkter. Mvh Simon:rolleyes::confused:
 
F

F.d. 14087

Guest
Sv: Service vid byte?

Jag tror att säljaren drar av 3500:- på eran inbytesbil.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Service vid byte?

Hei! Dersom dere er enige i prisen på begge bilene, så hadde jeg ville inngått et kompromis med selger. F.eks kr 2000,00, så tar han servicen selv.
Helsing,
Berit & Ola

Lykke til!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7967

Guest
Sv: Service vid byte?

Hej och tack för era synpunkter! Priserna är redan överenskomna. Bytet skall ske i veckan och för några dagar sedan när vi var hos säljaren för att se om allt var färdigt så presenterade han sitt krav på service före byte. Lite väl sent att införa fler villkor kan jag tycka. Enligt säljaren är det så man brukar göra och eftersom jag inte har någon vana vid den här typen av affärer så blir man lite osäker. Artiga hälsningar Simon:cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Service vid byte?

Hej Simon!

Det verkar bara vara en "ful grej" från handlaren. Dom försöker med alla trix för att förbättra affären för sig själv. Jag skulle inte gå med på det.

Skillnad är om din bil rullat mycket längre än när ni gjorde upp affären.

Lycka till. Berätta gärna hur det går.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Service vid byte?

Har man kommit överens om en sak så skall det gälla. Försök att få ex vinterdäck av honom säg att det är brukligt att få det vid sådana här affärer. Han säger nej direkt.
Ha det
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Service vid byte?

Vi har bytt husbil 4 gånger (hos olika företag) och det har aldrig varit tal om att vi skulle betala för service betr. inbytesbilen.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Service vid byte?

Stå på dig, står det inget i köpeavtalet så skall du inte stå för denna service. Ta med avtalet när du skall hämta den nya bilen. Om han hävdar ett du skall betala så kräv då att få vinterdäck med. Än så länge gäller ett skrivet avtal.
Leffe
 
F

F.d. 14087

Guest
Sv: Service vid byte?

Okej. Om priset är överenskommet och det inte står att eran bil ska vara servad innan byte i kontraktet så ska ni inte behöva stå för en sådan kostnad.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Service vid byte?

Fråga om han är intresserad av att riva köpekontraktet för en sådan grej ?

Det är ju inte dags för service än och ett kan bli dyrt för nästa ägare om det visar sig att man servar för tidigt och gör nästa service i rätt tid = för långt serviceintervall .

Detta har hänt flera Audiägare :
Urklipp från Nordicaudi om du orkar läsa men det kan ju vara ett bra argument till att inte serva den

Vi har ägt vår svensksålda Audi A6 2,4 -05 i ett år, den har idag gått 10266 mil.
Innan köpet kontrollerade jag serviceboken, hade hört att Audi hade longlifeservice, ”3000 mils serviceintervall”.
Första service var gjord vid 2534 mil – före 3000 mil, bra.
Andra service var gjord vid 5314 mil – före 6000 mil, bra.
Tredje service var gjord vid 8750 mil – före 9000 mil, bra.
Ringde lokala Audiverkstaden för att kontrollera om det fanns kända fel att se upp med, samt höra när kamrem byts och kostnad för det, fick lugnande svar att bilmodellen har inga stora fel och det glädjande beskedet att motorn har kamkedja som aldrig behöver bytas, håller bilens livslängd.
Gjorde slag i saken och köpte en underbar bil.
Efter knappt ett år i vår ägo börjar bilen att gå väldigt illa och motorvarningslampan börjar lysa, kontaktar omedelbart lokala Audiverkstaden och får köra bilen direkt dit för avläsning av koderna.
Det visar sig efter felsökning och ytterligare ett verkstadsbesök veckan efter att kamkedjorna (det sitter fyra stycken) var utslitna och behövde bytas.
Kostnaden för detta uppskattades till mellan 35000 och 40000, tänkte då vilken tur att bilen har full servicehistorik då måste ju Audi gå in med en goodwillreparation.
Kontaktar Audis marknadschef och lägger fram problemet, blir överkopplad till kundservice och deras tekniker.
Efter ca en vecka kommer det nedslående beskedet att Audi inte kan ta på sig denna skada då servicearna inte är skötta på bilen. När man tar fram räknaren och kontrollerar sträckan mellan servicearna visar det sig att bilen gått 3436 mil mellan andra och tredje servicen och det är för långt, då uppstår denna form av slitage.
Vill med denna text varna alla om att Audis nya driftsäkra motorer är väldigt känsliga för att oljebytena verkligen sker innan var 3000:e mil, det är ju inte så att bilen gått utan olja, bara att den var för gammal.
Har även lärt mig något nytt när man kontrollerar en servicebok, nämligen att räkna på milen, inte bara läsa ut att servicearna är gjorda innan varje 3000:e mil. .
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Service vid byte?

Verkar att var ett sätt för Audi att komma undan en kostnad. Så känsligt är det nog inte med milen när bilen har rullat såpass mycket. Jag brukar serva varje år ovasett miltal, det känns tryggt.
 
Toppen